Efficiëntie en energiebesparing in magazijnen: de rol van PVC-gordijnen
In magazijnen en industriële ruimtes staan efficiëntie en energiebesparing centraal. Elk detail telt als het gaat om het optimaliseren van de logistieke stroom en het minimaliseren van energieverbruik. PVC-gordijnen zijn daarvoor een simpele, maar uiterst doeltreffende oplossing. Ze bieden tal van voordelen voor magazijnen en productiefaciliteiten, zowel op het vlak van kostenbesparing als operationele efficiëntie.
Recente artikelen
Migratie naar 2D-barcodes
Vanaf januari 2028 zullen verpakkingen steevast voorzien zijn van een 2D-barcode. In vergelijking met de traditionele streepjescode hebben 2D-barcodes een hogere datacapaciteit. GS1, een onafhankelijke non-profitorganisatie voor globale standaarden, streeft ernaar dat tegen 2027 alle scanomgevingen ook 2D-barcodes kunnen scannen en dus uitgerust zijn met de nodige apparatuur. De migratie naar 2D-barcodes brengt volgens de organisatie verschillende opportuniteiten voor de supply chain met zich mee, waaronder meer efficiëntie, transparantie, traceerbaarheid en veiligheid.
Sterk geautomatiseerd, maar toch flexibel
Het automatiseringsvraagstuk stelt de mogelijkheid tot flexibiliteit wel eens in vraag. Het hoogbouwmagazijn dat Van Looy Group voor Alpro realiseerde, toont aan dat het ene het andere allerminst hoeft uit te sluiten. Met onder meer flexibele temperatuurzones en de mogelijkheid om verschillende palletformaten te verwerken, kan de voedingsproducent nu makkelijker op de actuele marktevoluties inspelen.
Robots helpen eindejaarspiek op te vangen
Het Franse e-commercebedrijf Cdiscount was destijds de allereerste klant van Exotec, het roboticabedrijf uit Rijsel dat sinds 2017 systemen op basis van Skypods installeert. In de jaren die volgden, breidde Cdiscount zijn activiteiten gestaag uit. Om de groei en de enorme eindejaarspiek te kunnen opvangen, besloot het bedrijf de Skypod-installatie in het Franse Réau fors uit te breiden. Zo biedt de installatie nu plaats aan 60.000 bakken, waar tussen Black Friday en nieuwjaar meer dan 50 Skypods mee in de weer zijn. Om de meerwaarde van het systeem voor de organisatie te demonstreren, mocht Value Chain de operaties in aanloop naar de intense eindejaarsperiode komen volgen.
Kan AI de veranderende vraag opvangen?
In tien jaar tijd is er op het vlak van demand forecasting veel geëvolueerd. En toch ook weer niet. “Aangezien de vragen van de klant continu wijzigen, is verandering eigenlijk een constante”, weet Eric Wilson, director Thought Leadership bij het Institute of Business Forecasting & Planning. “Het komt er dan ook op aan oplossingen te bedenken die daar vlot mee kunnen omgaan. Artificiële intelligentie kan daarbij een rol spelen, maar de heilige graal is het allerminst.” Daarom vindt hij het belangrijk de mogelijkheden, maar zeker ook de beperkingen van AI toe te lichten.
Van forecasts bouwen naar reageren op notificaties
Tot voor kort doorploegden de planners van Danone tot wel vijftig spreadsheets om voorspellingen aan te leveren. Om die manuele input te reduceren en de voorspellingsnauwkeurigheid verder op te trekken, implementeerde het bedrijf in verschillende regio’s een meer geautomatiseerde demand planning met behulp van machine learning binnen SAP IBP. Dat leidde tot opmerkelijke verbeteringen en een hertekend takenpakket voor de planningsafdeling.
Machine learning ondersteunt datagedreven aanpak
Op basis van eigen data-analyse stelde Philips vast dat de klassieke duurzaamheidsaudits door derde partijen niet volstonden om duurzame verbeteringen bij zijn leveranciers te stimuleren. Daarom zette de onderneming zelf een eigen methodologie op. Door machine learning te gebruiken om de verbeterplannen voor zijn leveranciers op te stellen, zet Philips een nieuwe stap in zijn Supplier Sustainability Performance-programma (SSP).
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery
(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen.
Nu donderdag Virtual Supply Chain Innovations 2020
Teken NU in en bezoek gratis het Event dat donderdag om 09:00u de deuren opent. Al om en bij de 700 bezoekers registreerden zich en zijn op de afspraak in de nieuwe wereld van de next level events. Log in en wandel naar de informatiebalie waar Cynthia u wegwijs maakt naar het seminarprogamma en de partners.
XPO Logistics en Danone ontwikkelen nieuw slim distributiecentrum
XPO Logistics ontwikkelt de komende maanden samen met Danone een nieuw, ‘superslim’ distributiecentrum in Nederland. Het wereldwijde voedingsmiddelbedrijf zal het distributiecentrum gebruiken voor zijn ‘early life nutrition’ en medische voeding.
Hybride oplossing moet temperatuurgevoelige cargo beschermen
Met de introductie van ‘la Couverture’ komt er een hybride oplossing op de markt die speciaal werd ontwikkeld voor de afhandeling van temperatuurgevoelige luchthavencargo. De oplossing, die het midden houdt tussen een thermische dolly en een thermische hoes, beantwoordt aan de specifieke behoefte om temperatuurgevoelige goederen (+15°C tot +25°C) te beschermen van in het cargomagazijn van de luchthaven tot op de tarmac.
Contargo Neuss uitgerust met snellader voor e-vrachtwagens
De containerterminal in Neuss heeft als eerste terminal binnen het netwerk van Contargo een snellader voor elektrische vrachtwagens. De vrachtwagens kunnen voortaan aan een laadstation van 150 kW snel ‘tanken’. Contargo wil in 2050 klimaatneutraal zijn en test daarom momenteel verschillende technieken voor e-mobiliteit.
STEF Groep neemt activiteiten Nagel-Group in Italië, België en Nederland over
De STEF Groep, actief in geconditioneerde (-25°C tot +15°C) transport- en logistieke diensten, neemt de activiteiten over van Nagel-Group in Italië, België en Nederland. De Nagel-Group, met hoofdkantoor in het Duitse Versmold, is gespecialiseerd in food logistics en in heel Europa actief.
Dynalogic implementeert OptiFlow van Conundra
Logistiek dienstverlener Dynalogic, die samen met een aantal andere business units Dynagroup vormt en onderdeel is van Bpost, is gefaseerd live gegaan met de ritoptimaliseringssoftware OptiFlow van Conundra. Dynalogic verzorgt vooral full-service last-mile activiteiten voor producten als witgoed, meubels, smartphones en daarnaast ID-gerelateerde services, zoals het leveren van alcohol met een Nix18 check of het bezorgen van paspoorten bij mensen thuis Dynalogic koos voor OptiFlow omdat zijn bestaande plansysteem niet meer aan de behoefte voldeed om klanten op maat te kunnen bedienen.
Katoen Natie koopt Antwerpse Boerentoren van KBC
Een jaar nadat KBC de prominente Boerentoren in Antwerpen in de etalage plaatste, is er een koper gevonden. Katoen Natie, o.l.v. CEO Fernand Huts, zal het gebouw ombouwen tot een heuse cultuurtoren met daarnaast plaats voor horeca, handelszaken, kantoorruimte en woningen.
TMH Belgium is met Toyota Logistics Solutions Integration klaar voor industrie 4.0
Het coronavirus heeft de evolutie naar een industrie 4.0, waarbinnen alle systemen met elkaar verbonden zijn en met elkaar communiceren, onmiskenbaar mee versneld. Voorafgaand aan de COVID-19-pandemie had Toyota Industries Corporation (TICO) echter in 2017 al besloten die transformatie te stimuleren met de overname van Bastian Solutions, een Noord-Amerikaanse integrator van automatische material handling systemen.
Ophtalmic Compagnie moderniseert met installatie van Savoye
Het Franse Ophtalmic Compagnie distribueert contactlenzen en producten voor lensverzorging van meerdere merken naar opticiens, oogartsen en apothekers. Door een omzetgroei van dubbele cijfers en de wens om zelf hoogwaardige brillenglazen te gaan produceren in zijn nieuwe bedrijfspand in Villepinte, besloot Ophtalmic Compagnie alle processen te herzien voor een hogere productiviteit.