Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Hoe houd je arbeidsintensieve logistiek in België?
Je hebt een product dat handmatig moet worden samengesteld. Uitwijken naar lagelonenlanden is niet evident, omdat je product aan tal van specifieke vereisten moet voldoen. Waar kan je daarvoor dan terecht? Maatwerkbedrijven in eigen land bieden de oplossing.
Bedrijven willen nieuw logistiek vastgoed op maat
Naar goede gewoonte analyseerde specialist in professioneel vastgoed Jones Lang LaSalle tegen het jaareinde alle logistieke vastgoedtransacties. Hoewel het historisch record van meer dan één miljoen vierkante kilometer in 2016 niet is geëvenaard, werd in 2017 toch een mooie 748.000m² logistiek vastgoed verkocht of verhuurd.
Tandheelkundige groothandel automatiseert distributiecentrum
Groothandel American Dental Trading (ADT) heeft de opslag en orderpicking van tandheelkundige producten geautomatiseerd met de hulp van systeemintegrator Inther Logistics Engineering uit Venray. Het bedrijf uit het Nederlandse Oisterwijk heeft geïnvesteerd in een mix van opslag- en orderpicksystemen met onder meer goods-to-man stations, een pick-to-light-systeem en orderpickkarren.
Toenemende export zorgt voor mooi rapport
In het derde kwartaal van 2017 mocht de Europese regio van UPS opvallend mooie groeicijfers presenteren. Een groei van 15% is al niet slecht, maar België ging daar nog eens vlot overheen met een groei van 20%. De nieuwe country manager van UPS België en Luxemburg Fernando Falcón plaatst die cijfers in een internationale economische context.
LinkedIn voor transportplanning
Vrachtwagens die op de Vlaamse wegen rondrijden, zijn gemiddeld slechts voor de helft beladen. Bedrijven besteden hun transporten het liefst uit aan zo weinig mogelijk verschillende partijen. Vanuit die vaststelling sloegen Noël Vranckx en Philip Poppe de handen in elkaar en richtten Transmate op, een cloud-platform dat de verschillende schakels in de logistieke keten op een transparante manier samenbrengt.
Efficiënt screenen van leveranciers
De wereldwijde globalisering bracht voor multinationals heel wat onbekende factoren met zich mee: wie zijn nu écht mijn overzeese leveranciers en hoe werken ze? Tot pakweg dertig jaar geleden lag niemand echt wakker van de maatschappelijke gevolgen daarvan, maar ondertussen kan geen enkel groot bedrijf zich nog veroorloven met niet-duurzame partners te werken.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart
Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.
Heppner neemt Segers Internationaal Transport over
Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.
DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport
DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.
Inetum-Realdolmen wordt Inetum
De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.
Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner
“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.
ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!
(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.
AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic
AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten
Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in
Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.
Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden
Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.
UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek
Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.
Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.