Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Risico op mislukte leveringen versus suboptimale routes
Vandaag besteld, morgen – of misschien zelfs vandaag – in huis. Dat is het populaire mantra van heel wat (online) winkels. Hoe mooi die promesse ook oogt, ze doet zowel de supply chain manager, de CFO als de duurzaamheidsverantwoordelijke wel eens knarsetanden. Want hoe verhouden de kosten en duurzaamheidsimpact van die dienstverlening zich ten opzichte van een systeem zonder levervensters, maar met een groter risico op gefaalde leveringen in geval van afwezigheid van de bestemmeling? Het is een vraagstuk waarop de masterscriptie van Eduardo Benitez Prieto een deel van het antwoord biedt.
Groot potentieel, maar niet altijd noodzakelijk
Het onderscheidend vermogen van de supply chain schuilt vandaag in grote mate in het genereren van waardevolle inzichten uit grote hoeveelheden data. Voor die data-analyse treedt ‘machine learning’ (ML) almaar nadrukkelijker op de voorgrond. ML-algoritmes kunnen zonder handmatige tussenkomst nieuwe patronen vinden en dragen op die manier bij tot een hogere efficiëntie, duurzaamheid, kostenbesparing en klanttevredenheid. “Machine learning kent een groot potentieel, maar het is niet de enige technologie die je supply chain-analyses naar een hoger niveau tilt”, meent Steven Pauly, inventory control & forecasting expert bij Slimstock.
Case veiligheid en productiviteit
Ons Global Wheel Lok systeem werd ontworpen om elk type trailer bij het laadperron stevig vast te zetten, zodat u veilig kunt laden en lossen. Al meer dan 20 jaar bewijst dit systeem zich op duizenden locaties wereldwijd. Het is slechts één voorbeeld van onze vele innovatieve oplossingen die gericht zijn op de veiligheid op het laadperron. Productiviteit is een ander speerpunt binnen ons aanbod. Zo zorgen onze industriële deuren voor een snelle doorgang, een perfecte afdichting en voor het ideale klimaat in elke ruimte, of het nu gaat om het magazijn, een productieruimte of een koelomgeving.
Case veiligheid laadperron
Op de Dag van het Veilige Magazijn, georganiseerd door Evofenedex, kwamen alle bekende oplossingen aan bod: aanrijbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer. Duidelijk was ook het pleidooi om de mens als bepalende factor te zien bij het creëren van een veiligere werkomgeving. Opleiden, enthousiasmeren en zelfs belonen zijn allemaal zaken waarmee je de mensen mee krijgt in een proces. En het blijkt nog steeds meer dan nodig.
Case Energie
Volgen het NVM waren er in 2018 in Nederland 1930 magazijnen met een totaal oppervlakte van 31,3 miljoen vierkante meter. In de laatste jaren is dat volume alleen maar verder gestegen. De focus in de meeste magazijnen ligt op voorraadbeheer met extra aandacht om de bestellingen te picken en uit te leveren. De druk door de alsmaar stijgende online bestellingen wordt alleen maar hoger, waardoor de kosten wel eens uit het oog verloren worden. Koeling, verlichting, oneindig veel rij- en hefbewegingen; er wordt voor een vermogen aan energie verbruikt.
Case Vastgoed
Volgens een recent onderzoek van vastgoedadviseur Savills schiet de vraag naar logistiek vastgoed in heel Europa omhoog, mede door de opkomst van e-commerce en online winkelen in landen waar het internetgebruik nog niet het niveau had bereikt van landen als het VK of Nederland. De stijging is fors te nomen. De schatting is dat tussen 2021 en 2025 de vraag naar magazijnruimte in Europa gaat stijgen met maar liefst 8,6 miljoen m².
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Blockchain maakt opgang in Europa
Volgens IBM speelt België een voortrekkersrol in de adoptie van blockchain. De vraag naar blockchain-experts in ons land stijgt sterk en we beschikken over heel wat experts/thought leaders rond deze technologie. IBM stelt vast dat blockchainprojecten in Europa steeds meer momentum krijgen.
Eerste onbemand vaartuig op de IJzer
De Vlaamse Waterweg nv, POM West-Vlaanderen en KU Leuven starten binnen het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ met proefvaarten van een autonoom varend schaalmodel op de IJzer. Het gebruik van autonome vaartuigen biedt volgens de projectpartners immers heel wat nieuwe toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: vermindering van de operationele kosten, optimalisering van het onderhoud, een daling van het aantal ongevallen, vermindering van brandstofkosten, enz.
TomTom Telematics blijft klassement aanvoeren
TomTom Telematics, aanbieder van Webfleet, is door marktanalysebedrijf Berg Insight voor het vierde opeenvolgende jaar erkend als de grootste leverancier van fleet management oplossingen in Europa. De 13e editie van het Berg Insight rapport ‘Fleet Management in Europe’ geeft verder aan dat de totale marktpenetratie van actieve fleet managementsystemen de komende vijf jaar naar schatting zal verdubbelen, van 15% in 2017 naar 28,8% in 2022.
DP World investeert bijna 200 miljoen euro in Antwerpen
Containeroverslagbedrijf DP World Antwerp gaat 197 miljoen euro investeren in de uitbreiding van zijn Antwerp Gateway terminal aan het Deurganckdok op Linkeroever. Om aan de verwachte groei te kunnen voldoen, moet de capaciteit van de bestaande containerterminal met ruim een derde toenemen.
App maakt WMS-informatie altijd en overal toegankelijk
WMS-aanbieder Consafe Logistics zorgt er met een nieuwe app voor dat WMS-informatie altijd en overal toegankelijk wordt. De Astro WMS Mobile Companion app geeft realtime inzicht en stuurt pushberichten met belangrijke informatie. Op die manier worden verantwoordelijke managers en medewerkers automatisch geïnformeerd, zodat ze sneller op elke situatie kunnen inspelen.
Internetgigant Alibaba vestigt zijn nieuw Europees megadistributiecentrum in Luik
Ondanks de recente pogingen van Nederlandse premier Mark Rutte om het distributiecentrum naar Nederland te krijgen zou Alibaba definitief gekozen hebben voor een eerste Europese hub in de omgeving van de luchthaven van Luik. Dit werd bevestigd door Europees directeur Terry von Bibra in een gesprek met HLN.
Selecta/Pelican Rouge betrekt dc van Prologis in Boom
Selecta/Pelican Rouge, aanbieder van koffie en koffie vending machines, heeft met Prologis een langjarige huurovereenkomst gesloten voor circa 8.000 vierkante meter op het industriepark Krekelenberg in Boom. Selecta/Pelican Rouge neemt er zijn intrek in het distributiecentrum Boom DC1, onderdeel van Prologis Park Boom.
CB Fashion zet RFID in om RFID-initiatieven van klanten te ondersteunen
CB Fashion is een belangrijke logistieke speler op het vlak van mode- en lifestyle. Het bedrijf opereert vanuit 6 locaties in Nederland en heeft meer dan 400 vaste medewerkers in dienst. CB Fashion heeft een langdurige relatie opgebouwd met modemerken zoals NA-KD, America Today, Sarah Pacini, Suitsupply, Cavallaro, Olsen Mode en Micro Fashion.Om de RFID-initiatieven van zijn klanten te ondersteunen, heeft CB Fashion Mieloo & Alexander ingeschakeld.
Live in 60 dagen met Astro WMS Express
Consafe Logistics introduceert Astro WMS Express voor een snelle implementatie van het Astro warehouse management system. De oplossing is gebaseerd op voorgedefinieerde processen en systeeminstellingen en is bestemd voor magazijnen met 10 tot 50 medewerkers die binnen 60 dagen operationeel willen zijn.
Mexx doet een beroep op Progress voor herlancering
Mexx, een modemerk dat op zijn hoogtepunt 1 miljard US dollar aan inkomsten behaalde, werd in augustus 2017 overgenomen door de eigenaren van RNF, een Nederlandse holding voor schoenen, modeaccessoires en kleding. Zij doopten het merk om tot Mexx International B.V. en stelden als missie om van Mexx International een wereldwijd merk te maken, geïnspireerd door productontwerp, uitstekende winkel- en online ervaringen en efficiënte marketing.