Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Wallonië boost multimodaliteit met investering in optimalisering binnenvaart
Onlangs stelde de Autonome Haven van Luik – de eerste binnenhaven van België en de derde van Europa – samen met de Service public de Wallonie (SPW) Mobilité et Infrastructures twee projecten voor in het kader van het Waalse herstelplan. Het gaat om enerzijds de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal en anderzijds de uitbreiding van de Liège Trilogiport containerterminal. Die verbeteringswerken moeten niet alleen de totale capaciteit van het Albertkanaal vergroten en zo het aantal vrachtwagens op de regionale wegen helpen te verminderen, ze moeten ook de binnenvaart weer aantrekkelijker maken zodat bedrijven gaan overstappen van wegtransport naar goederentransport over het water.
Risico op mislukte leveringen versus suboptimale routes
Vandaag besteld, morgen – of misschien zelfs vandaag – in huis. Dat is het populaire mantra van heel wat (online) winkels. Hoe mooi die promesse ook oogt, ze doet zowel de supply chain manager, de CFO als de duurzaamheidsverantwoordelijke wel eens knarsetanden. Want hoe verhouden de kosten en duurzaamheidsimpact van die dienstverlening zich ten opzichte van een systeem zonder levervensters, maar met een groter risico op gefaalde leveringen in geval van afwezigheid van de bestemmeling? Het is een vraagstuk waarop de masterscriptie van Eduardo Benitez Prieto een deel van het antwoord biedt.
Groot potentieel, maar niet altijd noodzakelijk
Het onderscheidend vermogen van de supply chain schuilt vandaag in grote mate in het genereren van waardevolle inzichten uit grote hoeveelheden data. Voor die data-analyse treedt ‘machine learning’ (ML) almaar nadrukkelijker op de voorgrond. ML-algoritmes kunnen zonder handmatige tussenkomst nieuwe patronen vinden en dragen op die manier bij tot een hogere efficiëntie, duurzaamheid, kostenbesparing en klanttevredenheid. “Machine learning kent een groot potentieel, maar het is niet de enige technologie die je supply chain-analyses naar een hoger niveau tilt”, meent Steven Pauly, inventory control & forecasting expert bij Slimstock.
Case veiligheid en productiviteit
Ons Global Wheel Lok systeem werd ontworpen om elk type trailer bij het laadperron stevig vast te zetten, zodat u veilig kunt laden en lossen. Al meer dan 20 jaar bewijst dit systeem zich op duizenden locaties wereldwijd. Het is slechts één voorbeeld van onze vele innovatieve oplossingen die gericht zijn op de veiligheid op het laadperron. Productiviteit is een ander speerpunt binnen ons aanbod. Zo zorgen onze industriële deuren voor een snelle doorgang, een perfecte afdichting en voor het ideale klimaat in elke ruimte, of het nu gaat om het magazijn, een productieruimte of een koelomgeving.
Case veiligheid laadperron
Op de Dag van het Veilige Magazijn, georganiseerd door Evofenedex, kwamen alle bekende oplossingen aan bod: aanrijbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer. Duidelijk was ook het pleidooi om de mens als bepalende factor te zien bij het creëren van een veiligere werkomgeving. Opleiden, enthousiasmeren en zelfs belonen zijn allemaal zaken waarmee je de mensen mee krijgt in een proces. En het blijkt nog steeds meer dan nodig.
Case Energie
Volgen het NVM waren er in 2018 in Nederland 1930 magazijnen met een totaal oppervlakte van 31,3 miljoen vierkante meter. In de laatste jaren is dat volume alleen maar verder gestegen. De focus in de meeste magazijnen ligt op voorraadbeheer met extra aandacht om de bestellingen te picken en uit te leveren. De druk door de alsmaar stijgende online bestellingen wordt alleen maar hoger, waardoor de kosten wel eens uit het oog verloren worden. Koeling, verlichting, oneindig veel rij- en hefbewegingen; er wordt voor een vermogen aan energie verbruikt.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Digitalisering, het antwoord op stijgende klantverwachtingen
Artikel - De wereld van handel- en productiebedrijven verandert snel. De verwachtingen van de markt zijn de laatste jaren, maanden en zelfs weken sterk geëvolueerd. Als ondernemer wordt u verplicht om zich steeds aan te passen. Digitalisering speelt hierin een cruciale rol.
Linkedin Optimact Pagina
(Advertorial) We willen jullie allemaal bedanken voor uw inschrijving op onze Optimact-bedrijfspagina. Bijna 400 volgers, wat een stijging van 100% betekent in de afgelopen maand. We hebben vorige week de samenwerking met Supply Chain Profs aangekondigd, maar er volgt meer nieuws.
Prologis verhoogt duurzaamheid met Prologis Essentials Marketplace
Prologis, aanbieder van logistiek vastgoed, heeft ‘Prologis Essentials Marketplace’ in Europa gelanceerd. Het betreft een aankoopplatform dat klanten helpt bij het opzetten, integreren of upgraden van hun magazijnactiviteiten met duurzame en kostenbesparende technologieën, producten en diensten.
DPD en Montea ontwikkelen sorteercentrum in Vilvoorde
Als gevolg van de boomende e-commerce door corona heeft DPD Belgium, onderdeel van de Franse Post, een overeenkomst op lange termijn gesloten met vastgoedontwikkelaar Montea. Het Franse koeriersbedrijf investeert 60 miljoen euro in nieuwe depots in België, waarvan 50 miljoen euro in een nieuw, volledig geautomatiseerd sorteercentrum van ongeveer 9.000m².
Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations
De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations. Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden.
Agilox lanceert nieuw concept voor Intelligent Guided Vehicles (IGV)
Agilox, de Oostenrijkse ontwikkelaar en producent van intelligente logistieke robots (AGV’s, AGC’s, AMR’s) die ‘swarm intelligence’ gebruiken, introduceert na de ‘ONE’ nu de ‘OCF, voluit ‘omnidirectional counterbalanced forklift’ ofwel omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht.
Hoe krijgen we service, cost en cash opnieuw in evenwicht?
Een tweetal jaar geleden schreef supply chain specialist Bram De Smet een boek over de supply chain driehoek van cost, cast & service, getiteld ‘Supply Chain Strategy and Financial Metrics’. Vandaag is het belangrijker dan ooit om die driehoek in de gaten houden, want de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat die in heel wat bedrijven helemaal uit evenwicht is geraakt.
3PL’er Nabuurs moderniseert zijn logistieke tools met Hardis Group
Nabuurs, logistiek dienstverlener gespecialiseerd in FMCG-distributie, gaat Reflex WMS van Hardis Group inzetten om een deel van zijn magazijnen aan te sturen en nieuwe commerciële mogelijkheden voor logistieke dienstverlening aan e-commerce-klanten te creëren.
Lineas en Essenscia willen spoorvervoer in de chemiesector opdrijven
De Belgische chemiefederatie Essenscia en spoorvrachtoperator Lineas presenteerden eerder deze week hun bevindingen van hun ‘LessThanWagonLoad’-onderzoeksproject om de modal shift naar het spoor in de chemiesector te vergemakkelijken. De studie, gerealiseerd door een consortium van industriepartners onder leiding van Lineas en gefinancierd door de Europese Unie, ontwikkelde een prototype van een nieuw geautomatiseerd palletladingsysteem voor treinen en een concept voor een multimodale logistieke hub met innovatieve spooroplossingen voor de chemie-industrie in de Haven van Antwerpen.
Versluys Groep richt zijn pijlen op logistiek vastgoed en tekent overeenkomst met luchthaven Oostende
Naast zijn bestaande residentiële vastgoedtak wil projectontwikkelaar Versluys Groep op termijn ook naam maken als logistiek vastgoedspeler. Daartoe heeft de projectontwikkelaar een exclusieve samenwerkingsovereenkomst getekend met de luchthaven Oostende voor de ontwikkeling van bepaalde delen van de luchthaven.