Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Migratie naar 2D-barcodes
Vanaf januari 2028 zullen verpakkingen steevast voorzien zijn van een 2D-barcode. In vergelijking met de traditionele streepjescode hebben 2D-barcodes een hogere datacapaciteit. GS1, een onafhankelijke non-profitorganisatie voor globale standaarden, streeft ernaar dat tegen 2027 alle scanomgevingen ook 2D-barcodes kunnen scannen en dus uitgerust zijn met de nodige apparatuur. De migratie naar 2D-barcodes brengt volgens de organisatie verschillende opportuniteiten voor de supply chain met zich mee, waaronder meer efficiëntie, transparantie, traceerbaarheid en veiligheid.
Sterk geautomatiseerd, maar toch flexibel
Het automatiseringsvraagstuk stelt de mogelijkheid tot flexibiliteit wel eens in vraag. Het hoogbouwmagazijn dat Van Looy Group voor Alpro realiseerde, toont aan dat het ene het andere allerminst hoeft uit te sluiten. Met onder meer flexibele temperatuurzones en de mogelijkheid om verschillende palletformaten te verwerken, kan de voedingsproducent nu makkelijker op de actuele marktevoluties inspelen.
Robots helpen eindejaarspiek op te vangen
Het Franse e-commercebedrijf Cdiscount was destijds de allereerste klant van Exotec, het roboticabedrijf uit Rijsel dat sinds 2017 systemen op basis van Skypods installeert. In de jaren die volgden, breidde Cdiscount zijn activiteiten gestaag uit. Om de groei en de enorme eindejaarspiek te kunnen opvangen, besloot het bedrijf de Skypod-installatie in het Franse Réau fors uit te breiden. Zo biedt de installatie nu plaats aan 60.000 bakken, waar tussen Black Friday en nieuwjaar meer dan 50 Skypods mee in de weer zijn. Om de meerwaarde van het systeem voor de organisatie te demonstreren, mocht Value Chain de operaties in aanloop naar de intense eindejaarsperiode komen volgen.
Kan AI de veranderende vraag opvangen?
In tien jaar tijd is er op het vlak van demand forecasting veel geëvolueerd. En toch ook weer niet. “Aangezien de vragen van de klant continu wijzigen, is verandering eigenlijk een constante”, weet Eric Wilson, director Thought Leadership bij het Institute of Business Forecasting & Planning. “Het komt er dan ook op aan oplossingen te bedenken die daar vlot mee kunnen omgaan. Artificiële intelligentie kan daarbij een rol spelen, maar de heilige graal is het allerminst.” Daarom vindt hij het belangrijk de mogelijkheden, maar zeker ook de beperkingen van AI toe te lichten.
Van forecasts bouwen naar reageren op notificaties
Tot voor kort doorploegden de planners van Danone tot wel vijftig spreadsheets om voorspellingen aan te leveren. Om die manuele input te reduceren en de voorspellingsnauwkeurigheid verder op te trekken, implementeerde het bedrijf in verschillende regio’s een meer geautomatiseerde demand planning met behulp van machine learning binnen SAP IBP. Dat leidde tot opmerkelijke verbeteringen en een hertekend takenpakket voor de planningsafdeling.
Machine learning ondersteunt datagedreven aanpak
Op basis van eigen data-analyse stelde Philips vast dat de klassieke duurzaamheidsaudits door derde partijen niet volstonden om duurzame verbeteringen bij zijn leveranciers te stimuleren. Daarom zette de onderneming zelf een eigen methodologie op. Door machine learning te gebruiken om de verbeterplannen voor zijn leveranciers op te stellen, zet Philips een nieuwe stap in zijn Supplier Sustainability Performance-programma (SSP).
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Schweizerzug voert frequentie naar Antwerpen op
Vanaf 2 februari voert de Zwitserse spoorwegoperator voor goederenvervoer zijn dienstverlening tussen Frenkendorf (bij Basel) en de Antwerpse haven op van drie naar vier heen- en terugritten per week. Daarmee krijgen verladers in Zwitserland en zijn buurlanden niet alleen meer import- en exportcapaciteit, maar ook meer flexibele transportmogelijkheden.
Würth Elektronik mechaniseert orderverzamelproces met Savoye
Würth Elektronik, dochteronderneming van de Duitse groep Würth, produceert elektronische en elektromechanische componenten, printplaten en slimme besturing- en voedingssystemen en distribueert ze dagelijks in heel Europa vanuit zijn magazijn in Jonage, in de buurt van Lyon.
Drones leveren warme koffie op je stoep
Wing, een zusterbedrijf van Google en onderdeel van Alphabet, zal dit voorjaar voor het eerst in Europa thuislevering door drones testen. Finland, meer bepaald het gebied rond de hoofdstad Helsinki, krijgt daarbij de primeur. De drones kunnen pakketjes met een gewicht tot anderhalve kilogram over een afstand van 10 kilometer vervoeren.
L’Oréal zet drone in om te inventariseren
Cosmétique Active International (CAI), een divisie van L'Oréal Groep, gaat in zijn logistieke centrum nabij het Franse Vichy de warehouse-oplossing Eyesee van Hardis Group implementeren. Deze autonoom vliegende drone zal er een deel van de wettelijk verplichte jaarlijkse inventaris uitvoeren.
IT-innovators in handen van CaptureTech
CaptureTech levert in Nederland en België hard- en softwareoplossingen voor bedrijven met eigen distributiecentra. Denken we daarbij aan complete inrichting van wifi-netwerken, scan-, voice- en RFID-oplossingen. De onderneming heeft nu alle aandelen van IT-innovators overgenomen, waardoor ze voortaan ook algemene IT-diensten kan leveren.
Tegelgroep Nederland kiest voor Astro WMS
Tegelgroep Nederland, onderdeel van het Franse Saint-Gobain, gaat drie distributiecentra consolideren in één megamagazijn van 20.000m². Daarmee anticipeert de groothandel en importeur van wand- en vloertegels op marktveranderingen die mogelijk worden gemaakt door innovaties en nieuwe productietechnieken.
A-SIS ondersteunt wereldwijde intralogistiek van Parfums Christian Dior
Vanuit zijn internationale distributiecentrum in Saint Jean de Braye verstuurt Parfums Christian Dior dagelijks bijna 3.500 bestellingen, voornamelijk parfums en cosmetica, naar alle uithoeken van de wereld. Om de opslag, picking en verzending van orders te optimaliseren, schakelde het luxemerk 15 jaar geleden A-SIS in, het softwaremerk van de Savoye Divisie.
AutoStore verhoogt pick- en opslagcapaciteit met Black Line serie
Het hart van de Black Line serie is de nieuwe Black Line Robot B1. De nieuwe Black Line techniek halveert de omvang van de robot en maakt zodoende geavanceerde rijpatronen en hogere snelheden mogelijk. Dankzij de hogere body van de robot, neemt de B1 de bakken niet naast zich op, zoals de R5 Robot, maar in de holte in zijn eigen body.
DPDgroup peilt naar wensen van online shopper
Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces.
Aldi schrijft meest duurzame dc van België op zijn naam
Aldi investeert 50 miljoen euro in het meest duurzame distributiecentrum van België. Het nieuwe distributiecentrum is gevestigd in Turnhout en neemt de taken van het dc in Rijkevorsel over, dat een zestigtal Aldi-winkels in de provincie Antwerpen bevoorraadt, maar te klein geworden is.