Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Machine learning ondersteunt datagedreven aanpak
Op basis van eigen data-analyse stelde Philips vast dat de klassieke duurzaamheidsaudits door derde partijen niet volstonden om duurzame verbeteringen bij zijn leveranciers te stimuleren. Daarom zette de onderneming zelf een eigen methodologie op. Door machine learning te gebruiken om de verbeterplannen voor zijn leveranciers op te stellen, zet Philips een nieuwe stap in zijn Supplier Sustainability Performance-programma (SSP).
Klant en supply chain samen centraal
Zeker bij de Generatie Z is de ‘online-only’ moderetailer Shein razend populair. Een van de belangrijkste redenen voor dat grote succes? Het feit dat de organisatie de klant resoluut voorop stelt, met de supply chain in zijn kielzog. Dat dit geen loze woorden zijn, blijkt uit een nadere blik op het businessmodel van de internetgigant.
Element Logic installeert 's werelds eerste Pick-up Port in thansen's nieuwe in-store oplossing
De gloednieuwe winkel van thansen in Kopenhagen, Denemarken, maakt gebruik van een door Element Logic geïnstalleerde magazijnoplossing en is de eerste ter wereld met een in-store oplossing met AutoStore Pick-Up Port, die een volledig automatische levering van goederen aan klanten mogelijk maakt.
Comfortabele positie in complexe markt
Ruim tachtig landen vertrouwen op de ‘imaged guided therapy devices’ (IGTD) van Philips Volcano. Voor de achterliggende kwaliteitsafdeling is het echter een enorme uitdaging om de distributie van die levensreddende apparatuur steeds conform de plaatselijke en overkoepelende regels te doen verlopen. Als antwoord op die uitdaging ontwikkelde Philips Volcano een doeltreffende distributiestrategie.
Benchmark niet tegen de perfectie, maar tegen de menselijke input
Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat artificiële intelligentie in 2025 de grootste impact op de supply chain zal hebben. Hoewel de Nederlandse hoogleraar Jos Van Hillegersberg het enorme potentieel van de technologie onderschrijft, detecteert hij vooralsnog een beperkte adoptie. “Ketenbrede initiatieven blijven lastig”, meent hij.
Het gebruik van rolsteigers en ladders in warehouses
In de wereld van logistiek en distributie spelen warehouses een cruciale rol. Het zijn grote opslagfaciliteiten en het knooppunt waar goederen worden ontvangen, opgeslagen en verzonden. Twee belangrijke aspecten hierbij zijn efficiëntie en veiligheid.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Collect&Go City levert boodschappen per cargofiets tot in stadscentrum
Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, test onder de naam ‘Collect&Go City’ een nieuw concept in het centrum van Brussel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een cargofiets. Met een aanbod van 500 verse producten en bereide gerechten voor het avondeten mikt de nieuwe dienst op milieubewuste stedelingen voor wie tijdswinst, nabijheid en duurzaamheid primeren.
Shippeo neemt oPhone over
Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.
Food Blending betrekt nieuw magazijn en productiegebouw
Food Blending is een loonmengbedrijf voor humane voedingsstoffen in de voedingsindustrie. De kmo uit Evergem mengt en verpakt droge voedingsstoffen in de juiste verhouding waarna ze als afgewerkt product terug naar de klant gaan. Om verder te kunnen uitbreiden, vond het bedrijf even verderop van zijn huidige locatie een nieuwe, ruimere site.
Wallonië past tarieven voor kilometerheffing aan vanaf 1 januari 2021
Vanaf 1 januari 2021 worden de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië aangepast. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven gelden voor alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.
Inland Container Yard concept moet modal shift containers versnellen
Multimodaal.Vlaanderen – onderdeel van VIL – lanceert een nieuwe community die expediteurs, verladers en rederijen samenbrengt rond het Inland Container Yard (ICY) concept om de modal shift van containers te versnellen. De ambitie bestaat erin in het eerste jaar 50.000 vrachtwagenritten naar spoor en binnenvaart over te hevelen.
L’Oréal gaat distributiecentra beheren met Manhattan Associates
Manhattan Associates heeft aangekondigd dat cosmeticabedrijf L’Oréal beslist heeft Manhattan Active Warehouse Management te implementeren in zijn distributiecentra wereldwijd. De rollout van de schaalbare SaaS-oplossing begint medio 2021 in Europa.
Visma Connect regelt toegang tot logistieke ketendata met nieuwe dienst
Visma Connect lanceert een nieuwe dienst die het voor logistieke partijen makkelijker en veiliger moet maken om data te delen. Zij kunnen voortaan in het iShare autorisatieregister van de ICT-dienstverlener vastleggen welke dataknooppunten hun data met welke partijen mogen delen.
DPD lanceert DPD fresh voor levering van voeding
Pakketleverancier DPD heeft een nieuwe entiteit opgericht: DPD fresh. Het gaat om een express transportdienst (levering binnen 24u) voor het ophalen en afleveren van droge voeding, verse voeding en diepvriesproducten bij professionals en particulieren.
Sensolus haalt 3,5 miljoen euro op om zichtbaarheid in supply chains te vergroten
Sensolus, aanbieder van asset tracking oplossingen op basis van het Internet of Things uit Gent, heeft een financieringsronde van 3,5 miljoen euro afgesloten. De Belgische start-up helpt bedrijven om niet-aangedreven activa in supply chains en industriële productie te traceren.
Britse bedrijven amper voorbereid op no-deal Brexit
Minder dan één op de vijf Britse (18%) bedrijven is voorbereid op een no-deal Brexit. Tegelijkertijd maakt meer dan de helft van de Nederlandse en Vlaamse logistieke dienstverleners zich zorgen over de Brexit en denkt 48% van hen dat de Brexit leidt tot wijzigingen in de supply chain.