Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Benchmark niet tegen de perfectie, maar tegen de menselijke input
Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat artificiële intelligentie in 2025 de grootste impact op de supply chain zal hebben. Hoewel de Nederlandse hoogleraar Jos Van Hillegersberg het enorme potentieel van de technologie onderschrijft, detecteert hij vooralsnog een beperkte adoptie. “Ketenbrede initiatieven blijven lastig”, meent hij.
Het gebruik van rolsteigers en ladders in warehouses
In de wereld van logistiek en distributie spelen warehouses een cruciale rol. Het zijn grote opslagfaciliteiten en het knooppunt waar goederen worden ontvangen, opgeslagen en verzonden. Twee belangrijke aspecten hierbij zijn efficiëntie en veiligheid.
Wallonië boost multimodaliteit met investering in optimalisering binnenvaart
Onlangs stelde de Autonome Haven van Luik – de eerste binnenhaven van België en de derde van Europa – samen met de Service public de Wallonie (SPW) Mobilité et Infrastructures twee projecten voor in het kader van het Waalse herstelplan. Het gaat om enerzijds de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal en anderzijds de uitbreiding van de Liège Trilogiport containerterminal. Die verbeteringswerken moeten niet alleen de totale capaciteit van het Albertkanaal vergroten en zo het aantal vrachtwagens op de regionale wegen helpen te verminderen, ze moeten ook de binnenvaart weer aantrekkelijker maken zodat bedrijven gaan overstappen van wegtransport naar goederentransport over het water.
Risico op mislukte leveringen versus suboptimale routes
Vandaag besteld, morgen – of misschien zelfs vandaag – in huis. Dat is het populaire mantra van heel wat (online) winkels. Hoe mooi die promesse ook oogt, ze doet zowel de supply chain manager, de CFO als de duurzaamheidsverantwoordelijke wel eens knarsetanden. Want hoe verhouden de kosten en duurzaamheidsimpact van die dienstverlening zich ten opzichte van een systeem zonder levervensters, maar met een groter risico op gefaalde leveringen in geval van afwezigheid van de bestemmeling? Het is een vraagstuk waarop de masterscriptie van Eduardo Benitez Prieto een deel van het antwoord biedt.
Groot potentieel, maar niet altijd noodzakelijk
Het onderscheidend vermogen van de supply chain schuilt vandaag in grote mate in het genereren van waardevolle inzichten uit grote hoeveelheden data. Voor die data-analyse treedt ‘machine learning’ (ML) almaar nadrukkelijker op de voorgrond. ML-algoritmes kunnen zonder handmatige tussenkomst nieuwe patronen vinden en dragen op die manier bij tot een hogere efficiëntie, duurzaamheid, kostenbesparing en klanttevredenheid. “Machine learning kent een groot potentieel, maar het is niet de enige technologie die je supply chain-analyses naar een hoger niveau tilt”, meent Steven Pauly, inventory control & forecasting expert bij Slimstock.
Case veiligheid en productiviteit
Ons Global Wheel Lok systeem werd ontworpen om elk type trailer bij het laadperron stevig vast te zetten, zodat u veilig kunt laden en lossen. Al meer dan 20 jaar bewijst dit systeem zich op duizenden locaties wereldwijd. Het is slechts één voorbeeld van onze vele innovatieve oplossingen die gericht zijn op de veiligheid op het laadperron. Productiviteit is een ander speerpunt binnen ons aanbod. Zo zorgen onze industriële deuren voor een snelle doorgang, een perfecte afdichting en voor het ideale klimaat in elke ruimte, of het nu gaat om het magazijn, een productieruimte of een koelomgeving.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Siemens en Google Cloud brengen AI op schaal naar de maakindustrie
Google Cloud en Siemens, leverancier van automatiseringsoplossingen en industriële software, gaan samenwerken om productieprocessen te optimaliseren en de productiviteit op de werkvloer te verbeteren. Daartoe zal Siemens de datacloud- en artificiële intelligentie/machine learning (AI/ML)-technologieën van Google Cloud integreren in zijn fabrieksautomatiseringsoplossingen.
SAS Belux en CGI Nederland willen samen digitale transformatie van productiebedrijven versnellen
SAS gaat samenwerken met ICT-dienstverlener CGI om klanten in manufacturing op het volledige traject van hun digitale transformatie te ondersteunen. SAS Belux en CGI vullen elkaar naar eigen zeggen perfect aan om ervoor te zorgen dat bedrijven hun productieprocessen effectief met artificiële intelligentie (AI) en analytics kunnen stroomlijnen en optimaliseren.
Nieuw City-depot voor GLS in Wijnegem
Afgelopen week heeft GLS Belgium een nieuw leveringsdepot in Wijnegem geopend. De nieuwe GLS-vestiging aan de Antwerpse stadsrand zal instaan voor leveringen naar Antwerpen en het noordelijke en oostelijke deel van de voorstad. Op een oppervlakte van 5.735m² zal het nieuwe depot tot 10.500 pakketten per dag kunnen verwerken.
TLV waarschuwt voor full tracing bij groupagevervoer
Net als bij particuliere pakjeszendingen, rekenen klanten in de transportsector steeds vaker op tracking & tracing voor hun rit. De technologie laat toe routes te optimaliseren en is bij FTL eenvoudig uit te rollen. “Maar bij LTL, zoals groupagevervoer, loeren belangrijke risico’s om de hoek”, waarschuwt Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek.
Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge
Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.
Hardis Group mikt op Centraal-Europa met nieuw filiaal in Polen
Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group zet, na Spanje en Nederland, de uitbreiding van zijn logistieke activiteiten in Europa verder met de opening van een filiaal in Polen. Onder de naam Hardis Group Polska moet het nieuwe filiaal in Warschau de aanwezigheid van de groep in Centraal-Europa versterken.
Landtransporthub DB Schenker in Tilburg krijgt facelift
DB Schenker gaat zijn landtransportvestiging in Tilburg (NL) volledig renoveren. De logistiek dienstverlener wil de internationale hub – gelegen op industrieterrein Katsbogten aan de A58 – niet alleen moderniseren, maar ook duurzamer maken.
Montea investeert in multimodale stadslogistiek in Brussel
Montea en de Haven van Brussel ondertekenen een grondconcessie-overeenkomst voor een vaste periode van 30 jaar (verlengbaar met periodes van 10 jaar) voor een terrein van ca 35.000m².
TCL optimaliseert en automatiseert logistieke processen met nieuw WMS
Vanaf medio april zal Trans-Continental Logistics (TCL) in Antwerpen al zijn logistieke processen stroomlijnen met het warehouse management systeem van Elevate-IT. TCL beschikt over zeven magazijnen in Antwerpen, in een straal van 400 meter van elkaar.
Geautomatiseerd fulfilmentcenter Puma operationeel met TGW
Op 6 april 2021 is in de Beierse gemeente Geiselwind het Europese centrale distributiecentrum van sportbedrijf Puma SE in gebruik genomen. De sterk geautomatiseerde logistieke hub werd gerealiseerd in samenwerking met TGW, die als hoofdaannemer voor de intralogistiek optrad.