Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Binnen AIQX-initiatief vertrouwt BMW Group op netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie in autoproductie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Benchmark niet tegen de perfectie, maar tegen de menselijke input
Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat artificiële intelligentie in 2025 de grootste impact op de supply chain zal hebben. Hoewel de Nederlandse hoogleraar Jos Van Hillegersberg het enorme potentieel van de technologie onderschrijft, detecteert hij vooralsnog een beperkte adoptie. “Ketenbrede initiatieven blijven lastig”, meent hij.
Het gebruik van rolsteigers en ladders in warehouses
In de wereld van logistiek en distributie spelen warehouses een cruciale rol. Het zijn grote opslagfaciliteiten en het knooppunt waar goederen worden ontvangen, opgeslagen en verzonden. Twee belangrijke aspecten hierbij zijn efficiëntie en veiligheid.
Wallonië boost multimodaliteit met investering in optimalisering binnenvaart
Onlangs stelde de Autonome Haven van Luik – de eerste binnenhaven van België en de derde van Europa – samen met de Service public de Wallonie (SPW) Mobilité et Infrastructures twee projecten voor in het kader van het Waalse herstelplan. Het gaat om enerzijds de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal en anderzijds de uitbreiding van de Liège Trilogiport containerterminal. Die verbeteringswerken moeten niet alleen de totale capaciteit van het Albertkanaal vergroten en zo het aantal vrachtwagens op de regionale wegen helpen te verminderen, ze moeten ook de binnenvaart weer aantrekkelijker maken zodat bedrijven gaan overstappen van wegtransport naar goederentransport over het water.
Risico op mislukte leveringen versus suboptimale routes
Vandaag besteld, morgen – of misschien zelfs vandaag – in huis. Dat is het populaire mantra van heel wat (online) winkels. Hoe mooi die promesse ook oogt, ze doet zowel de supply chain manager, de CFO als de duurzaamheidsverantwoordelijke wel eens knarsetanden. Want hoe verhouden de kosten en duurzaamheidsimpact van die dienstverlening zich ten opzichte van een systeem zonder levervensters, maar met een groter risico op gefaalde leveringen in geval van afwezigheid van de bestemmeling? Het is een vraagstuk waarop de masterscriptie van Eduardo Benitez Prieto een deel van het antwoord biedt.
Groot potentieel, maar niet altijd noodzakelijk
Het onderscheidend vermogen van de supply chain schuilt vandaag in grote mate in het genereren van waardevolle inzichten uit grote hoeveelheden data. Voor die data-analyse treedt ‘machine learning’ (ML) almaar nadrukkelijker op de voorgrond. ML-algoritmes kunnen zonder handmatige tussenkomst nieuwe patronen vinden en dragen op die manier bij tot een hogere efficiëntie, duurzaamheid, kostenbesparing en klanttevredenheid. “Machine learning kent een groot potentieel, maar het is niet de enige technologie die je supply chain-analyses naar een hoger niveau tilt”, meent Steven Pauly, inventory control & forecasting expert bij Slimstock.
Case veiligheid en productiviteit
Ons Global Wheel Lok systeem werd ontworpen om elk type trailer bij het laadperron stevig vast te zetten, zodat u veilig kunt laden en lossen. Al meer dan 20 jaar bewijst dit systeem zich op duizenden locaties wereldwijd. Het is slechts één voorbeeld van onze vele innovatieve oplossingen die gericht zijn op de veiligheid op het laadperron. Productiviteit is een ander speerpunt binnen ons aanbod. Zo zorgen onze industriële deuren voor een snelle doorgang, een perfecte afdichting en voor het ideale klimaat in elke ruimte, of het nu gaat om het magazijn, een productieruimte of een koelomgeving.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Scotch & Soda krijgt meer zicht op voorraad met RFID-tags van Checkpoint Systems
Scotch & Soda, met 166 winkels in meer dan 70 landen, maakt al meer dan 10 jaar gebruik van de kledinglabels van Checkpoint Systems, leverancier van RFID-oplossingen. Nu gaat het modemerk een stap verder in zijn samenwerking door de nieuwste generatie RFID-labels (het Njord-label met de Impinj M750-chip) toe te passen op al zijn producten wereldwijd.
Böwe Systec wordt Bowe Group
Böwe Systec, met hoofdkantoor in Augsburg (Duitsland), is wereldwijd aanbieder van oplossingen voor procesautomatisering die zijn gebaseerd op het vullen, sorteren van enveloppen en pakketten en intralogistiek. Böwe Systec is nu de Bowe Group geworden.
Savoye stelt Alain Kaddoum aan als managing director Midden-Oosten
Savoye, internationaal producent en system integrator van intralogistieke systemen en -software heeft Alain Kaddoum aangesteld als managing director voor het kantoor in Dubai. Alain Kaddoum werkte ruim zes jaar als professional in de intralogistiek in het Midden-Oosten en heeft een commercieel/technische achtergrond opgebouwd op het gebied van automatisering en magazijnmanagement.
Axens installeert Plug-and-Carry Heavy Load van Boa Concept
Boa Concept heeft de fabriek van Axens in Salindres (in de Gard, Frankrijk), uitgerust met een geautomatiseerde Plug-and-Carry Heavy Load lijn. Axens produceert en verkoopt katalysatoren en absorptiemiddelen voor de raffinage-industrie, de petrochemie en de behandeling van water en gas.
Montea zet voet op Duitse bodem
Vastgoedonderneming Montea zet de eerste stappen op Duitse bodem met de aankoop van een terrein van 83.000m² in Mannheim. Het terrein is voor 8,5 jaar verhuurd aan de Duitse FDT Flachdach. Als die huurovereenkomst afloopt, wordt het greyfield terrein herontwikkeld tot een duurzame logistieke ruimte.
Dematic verhuist om verder uit te breiden
Dematic NV is verhuisd van Zwijndrecht naar een groter en CO2-neutraal kantoor in Antwerpen Linkeroever. De verhuizing is naar eigen zeggen een eerste fase in het strategisch plan van het bedrijf in intralogistiek om verder met dubbele cijfers te blijven groeien.
Supply Chain Innovations 2021 gaat door in Antwerpen op 7 oktober
Na anderhalf jaar onderbreking en verschillende door Covid gedwarsboomde plannen is het eindelijk zover, Supply Chain Innovations 2021 zal doorgaan op 7 oktober 2021. Het fysieke event waar elke supply chain manager jaarlijks naar uitkijkt staat weer op de agenda.
Thiery Geerts, CEO van Google Benelux, neemt de aftrap op Supply Chain Innovations 2021
Hij heeft het over de homo digitalis en hoe digitalisering ons meer menselijk maakt. Bedrijven die dit begrijpen en de nieuwe beschikbare technologieën willen toepassen zullen hun business modellen opnieuw moeten bekijken. Deze revolutie zal ook impact hebben op de supply chain die eveneens opnieuw moet worden uitgevonden om voordeel te halen uit digitalisering, Artificiële Intelligentie, Blockchain, 3D printing,… Thiery publiceerde hierover dit jaar het boek ‘Homo Digitalis: Hoe digitalisering ons meer mens maakt’.
DB Schenker lanceert Schenker Ventures voor innovatieve logistiek
Eerder deze maand lanceerde logistiek dienstverlener DB Schenker de nieuwe divisie Schenker Ventures. Bedoeling is innovatie in de logistiek te stimuleren door ondernemers en starters te ondersteunen en met hen samen te werken. Schenker Ventures zal de bestaande venture-activiteiten en investeringen van DB Schenker bundelen en uitbouwen.
BluJay wil met nieuwe releases vlotte wereldhandel ondersteunen
BluJay Solutions, leverancier van wereldwijde supply chain-software en -diensten, heeft versie 21.2 van zijn transport-, distributie- en Global Trade-applicaties uitgebracht. De nieuwe releases bieden mogelijkheden, integraties en actuele compliance-updates voor verladers, logistiek dienstverleners, vervoerders en douane-expediteurs.