Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Hoe verkrijg je het beste van twee werelden?
Het voorraadbeheer van reserveonderdelen vormt een harde noot om te kraken. Te weinig voorraad leidt tot meer ‘downtime’ en vertragingen, terwijl een te grote stock zwaar doorweegt op het werkkapitaal. Om de opslag optimaal af te stemmen op de behoeftes van de interne divisies en klanten, bieden geavanceerde algoritmes soelaas, al herroepen planners nog heel vaak de aangereikte aanbevelingen. Is dat terecht, en hoe kunnen we het besluitvormingsproces verbeteren? De doctoraatstudie van Joan Stip, supply chain ingenieur bij de Nederlandse chipfabrikant ASML, biedt vernieuwende inzichten.
Optimal Machine Learning in supply chain management
Artificiële intelligentie en machine learning domineren al een tijdje de debatten over de supply chain. Veel ondernemingen zien vooral potentieel op het vlak van vraagprognoses. Volgens professor Naren Agrawal is er meer nodig om de supply chain flexibeler en veerkrachtiger te maken. Hij pleit voor een direct beslissingsmodel of ‘optimal machine learning’ (OML), ter vervanging van het tweetrapsmodel met voorspelling en optimalisering.
Fulfilment bij Ikea België
Om tegemoet te komen aan de veranderende winkelnoden van zijn klanten, zet Ikea België sterk in op het omnichannelgebeuren. De voorbije jaren maakte de woonwinkel de shift van een ‘cash-and-carry’-winkel naar een breed pallet van online en offline aankoopmogelijkheden. Ikea bouwde daartoe zijn winkels deels om tot fulfilment centra en maakt werk van een doorgedreven elektrificatie. Hans Vandijck, fulfilment development & MCN manager legt uit hoe Ikea België die omnichannelbenadering structureel in zijn organisatie heeft ingebed.
De rol van AI in forecasting
De toepassing van artificiële intelligentie in bedrijfsprocessen is al langer een veelbesproken onderwerp. Zeker op het vlak van forecasting heeft AI flink wat potentieel. Casestudies bij onder meer Hapag-Lloyd, Beiersdorf en AB InBev tonen dat aan, maar op een algemene doorbraak is het nog wachten.
Vos Tools wil met Slimstock servicelevel kunnen garanderen
(Advertorial) Consumenten en bedrijven kunnen bij de groothandel in België terecht voor machines, gereedschap, ijzerwaren, bevestigingsmaterialen en werkkledij. Vos Tools heeft de ambitie om nooit lege schappen te hebben en dat vraagt om de juiste voorraadniveaus. Om daarin significante verbeteringen te behalen, gaat Slimstocks bewezen supply chain platform Vos Tools hierbij helpen.
Weg van geografische clustering
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Incore in handen van ICT Group
ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.
Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.
Stow Group democratiseert automatisering van warehouses met Movu Robotics
Stow Group, producent en leverancier van opslagoplossingen en geautomatiseerde magazijnsystemen, doopt zijn afdeling ‘stow Robotics’ – opgericht in 2021 – om tot ‘Movu Robotics’. Met het nieuwe merk, ontwikkeld om zijn business unit Robotics te versterken, wil de aanbieder tegemoetkomen aan de toenemende vraag van klanten naar automatiserings- en roboticaoplossingen.
Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie
Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.
WMS Prolag World voortaan compatibel met alle gangbare browsers
De Duitse softwarefabrikant CIM lanceert een nieuwe gebruikersinterface voor zijn warehouse management systeem Prolag World. Bijzonder aan de nieuwe ontwikkeling is dat het WMS-pakket van CIM daardoor voortaan browseronafhankelijk en volledig compatibel is met alle moderne desktop browsers. De software biedt volgens de ontwikkelaars een hoge mate aan gebruikersvriendelijkheid, flexibiliteit en helpt ook tijd en kosten te besparen.
Faes lanceert vernieuwde slimme stapelsoftware Stackassist
Faes, leverancier van verpakkingsoplossingen op maat en ondersteuning bij het verbeteren van verpakkingsprocessen in de supply chain, heeft zijn softwareoplossing Stackassist opnieuw gelanceerd. De slimme webbased stapelsoftware, die ondertussen tien jaar bestaat, kreeg niet enkel een modernere look & feel mee, maar werd volgens Faes ook volledig aangepast aan de logistieke uitdagingen die zijn klanten ervaren. Daarmee wil het bedrijf uit het Nederlandse Reusel naar eigen zeggen een betaalbare stapel- en beladingstool bieden die geavanceerde functies combineert met flexibiliteit en gebruikersgemak.
Datalogic introduceert PowerScan 9600 Auto Range handscanners
Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, stelt de PowerScan 9600 Auto Range serie voor. De handscanners in deze serie zijn ontworpen voor toepassingen in de detailhandel, productie en transport & logistiek. Paradepaardje van de nieuwe Auto Range serie is volgens Datalogic de scan engine. Deze zou moeiteloos barcodes kunnen lezen van vlakbij tot op een afstand van 20 meter, waardoor het een gamechanger wordt genoemd in magazijntoepassingen waar zowel dichtbij als op grote afstand moet worden gescand.
Prologis koopt 6,5 hectare grond nabij Breda voor bouw van duurzaam warehouse
Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft 6,5 hectare aan grond aangekocht op het duurzame bedrijventerrein Business Centre Treeport (BCT) in Zundert, nabij Breda. Prologis zal er een warehouse ontwikkelen met een oppervlakte van 47.246m², dat naar verwachting een BREEAM ‘Excellent’ certificaat zal ontvangen. De bouw van Prologis Park Breda DC4 is onlangs gestart en zal medio 2024 voltooid zijn.
Volvo schaalt serieproductie van elektrische trucks in Gent op
Volvo Trucks verhoogt de volumes van elektrische trucks en schaalt op met de serieproductie van de Volvo FH, de Volvo FM en de Volvo FMX Electric in de fabriek in Gent.
Manhattan Associates vernieuwt functionaliteit voor retourmanagement
Manhattan Associates, leverancier van supply chain-oplossingen en -technologie, komt met vernieuwde returns management-functionaliteit die het retourproces voor zowel consumenten als retailers moet optimaliseren. “Voor consumenten is de winkelervaring tegenwoordig belangrijker dan de aanwezige producten”, klinkt het bij Manhattan. “Retourzendingen zijn een ongemak voor consumenten en een grote kostenpost voor retailers.” Daarom moet de verbeterde returns management-functionaliteit retailers helpen hun klanten ook een uitstekende ervaring te bieden na de verkoop, waardoor loyaliteit en winstgevendheid toenemen.