Vos Tools wil met Slimstock servicelevel kunnen garanderen

(Advertorial) Consumenten en bedrijven kunnen bij de groothandel in België terecht voor machines, gereedschap, ijzerwaren, bevestigingsmaterialen en werkkledij. Vos Tools heeft de ambitie om nooit lege schappen te hebben en dat vraagt om de juiste voorraadniveaus. Om daarin significante verbeteringen te behalen, gaat Slimstocks bewezen supply chain platform Vos Tools hierbij helpen.

Recente artikelen

Material handling volumes keren tien jaar terug in de tijd

Voor de material handling sector was 2023 geen goed jaar. Dat blijkt uit het meest recente Economisch Dossier van sectorfederatie Sigma. De markt is sterk gekrompen ten opzichte van 2022, waar al een aanzienlijke daling te merken was. Dat maakt dat de volumes vergelijkbaar zijn met die van tien jaar geleden. Het voorbije jaar was voor tal van leveranciers dan ook een jaar van optimalisering, strategische heroriëntatie en voorzichtigheid op het vlak van investeringen.

S&OP voor de wereld van vandaag

Met hun boek ‘Practical guide to sales & operations planning’ willen S&OP-experts Eric Wilson en Imane Sabeh supply chain professionals de kneepjes van het vak bijbrengen. Het boek reikt een praktische roadmap aan voor zowel de implementatie als de optimalisering van het S&OP-proces. Daarbij worden alle aspecten – van mensen over processen tot de technologie – meegenomen. Doordat de secties in het boek zijn ingedeeld op basis van het maturiteitsniveau, krijgen lezers meteen ook een graadmeter voor hun eigen niveau. Value Chain Management had een verhelderend gesprek met Eric Wilson over de rol van S&OP vandaag en hoe het boek daarop inpikt.

Supply chain optimalisering via slimme ontwerpen en simulaties

In zijn transitie naar een multinationale onderneming ging bouwmaterialenproducent Etex op zoek naar een geïntegreerde aanpak om de supply chain rond zijn 250 productiesites en distributiecentra efficiënter te organiseren. Wat begon als eenvoudige Excel-berekeningen, is geëvolueerd naar een datagedreven methode voor optimalisering en simulatie, waarbij in de toekomst het belang van AI toeneemt. De actualiteit bewijst – helaas – dat die oefeningen geen overbodige luxe zijn.

Shuttlesysteem als mijlpaal in ‘never ending journey’

Toen DRiV zijn automatiseringstraject in Willebroek aanvatte, wist het bedrijf wel waar het startte, maar niet waar het zou eindigen. Vast staat wel dat de keuze voor de OSR, het shuttlesysteem van Knapp, een sleutelmoment was. Dat systeem vormt vandaag de basis voor alle volgende automatisering die DRiV bij zijn verdere groei moet helpen. Tijdens Supply Chain Innovations in Antwerpen gaf Thomas Thys, senior program manager - supply chain operations EMEA bij DRiV (Tenneco Group) tekst en uitleg bij het volledige traject.

De waarde van goede managementpraktijken

De Nederlander Pieter Peelen is als technisch bedrijfskundige gespecialiseerd in ondernemerschap, innovatie en strategie. Daarnaast is hij de auteur van het boek ‘Beter is meer’, waarin hij bedrijven een leidraad aanreikt om twee keer zo productief te worden. In deze bijdrage voor Value Chain Management toont hij aan hoe we als bedrijf relatief snel meer waarde, winst en rust kunnen creëren. Daarbij vormen goede managementpraktijken de rode draad.

Duurzame verslogistiek

Sinds de Benelux-divisie van HelloFresh zeven jaar geleden de shift naar elektrische leveringen inzette, heeft de bezorger van maaltijdboxen een heel traject afgelegd op zoek naar de meest aangewezen oplossing. Dankzij gepersonaliseerde elektrische bestelwagens en zogenaamde snellaadpleinen ontvangt 94 procent van de klanten nu al zijn goederen via emissievrij transport.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Panattoni betreedt de Belgische markt

Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.