Vos Tools wil met Slimstock servicelevel kunnen garanderen

(Advertorial) Consumenten en bedrijven kunnen bij de groothandel in België terecht voor machines, gereedschap, ijzerwaren, bevestigingsmaterialen en werkkledij. Vos Tools heeft de ambitie om nooit lege schappen te hebben en dat vraagt om de juiste voorraadniveaus. Om daarin significante verbeteringen te behalen, gaat Slimstocks bewezen supply chain platform Vos Tools hierbij helpen.

Recente artikelen

Material handling volumes keren tien jaar terug in de tijd

Voor de material handling sector was 2023 geen goed jaar. Dat blijkt uit het meest recente Economisch Dossier van sectorfederatie Sigma. De markt is sterk gekrompen ten opzichte van 2022, waar al een aanzienlijke daling te merken was. Dat maakt dat de volumes vergelijkbaar zijn met die van tien jaar geleden. Het voorbije jaar was voor tal van leveranciers dan ook een jaar van optimalisering, strategische heroriëntatie en voorzichtigheid op het vlak van investeringen.

S&OP voor de wereld van vandaag

Met hun boek ‘Practical guide to sales & operations planning’ willen S&OP-experts Eric Wilson en Imane Sabeh supply chain professionals de kneepjes van het vak bijbrengen. Het boek reikt een praktische roadmap aan voor zowel de implementatie als de optimalisering van het S&OP-proces. Daarbij worden alle aspecten – van mensen over processen tot de technologie – meegenomen. Doordat de secties in het boek zijn ingedeeld op basis van het maturiteitsniveau, krijgen lezers meteen ook een graadmeter voor hun eigen niveau. Value Chain Management had een verhelderend gesprek met Eric Wilson over de rol van S&OP vandaag en hoe het boek daarop inpikt.

Supply chain optimalisering via slimme ontwerpen en simulaties

In zijn transitie naar een multinationale onderneming ging bouwmaterialenproducent Etex op zoek naar een geïntegreerde aanpak om de supply chain rond zijn 250 productiesites en distributiecentra efficiënter te organiseren. Wat begon als eenvoudige Excel-berekeningen, is geëvolueerd naar een datagedreven methode voor optimalisering en simulatie, waarbij in de toekomst het belang van AI toeneemt. De actualiteit bewijst – helaas – dat die oefeningen geen overbodige luxe zijn.

Shuttlesysteem als mijlpaal in ‘never ending journey’

Toen DRiV zijn automatiseringstraject in Willebroek aanvatte, wist het bedrijf wel waar het startte, maar niet waar het zou eindigen. Vast staat wel dat de keuze voor de OSR, het shuttlesysteem van Knapp, een sleutelmoment was. Dat systeem vormt vandaag de basis voor alle volgende automatisering die DRiV bij zijn verdere groei moet helpen. Tijdens Supply Chain Innovations in Antwerpen gaf Thomas Thys, senior program manager - supply chain operations EMEA bij DRiV (Tenneco Group) tekst en uitleg bij het volledige traject.

De waarde van goede managementpraktijken

De Nederlander Pieter Peelen is als technisch bedrijfskundige gespecialiseerd in ondernemerschap, innovatie en strategie. Daarnaast is hij de auteur van het boek ‘Beter is meer’, waarin hij bedrijven een leidraad aanreikt om twee keer zo productief te worden. In deze bijdrage voor Value Chain Management toont hij aan hoe we als bedrijf relatief snel meer waarde, winst en rust kunnen creëren. Daarbij vormen goede managementpraktijken de rode draad.

Duurzame verslogistiek

Sinds de Benelux-divisie van HelloFresh zeven jaar geleden de shift naar elektrische leveringen inzette, heeft de bezorger van maaltijdboxen een heel traject afgelegd op zoek naar de meest aangewezen oplossing. Dankzij gepersonaliseerde elektrische bestelwagens en zogenaamde snellaadpleinen ontvangt 94 procent van de klanten nu al zijn goederen via emissievrij transport.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.