Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Kan AI de veranderende vraag opvangen?
In tien jaar tijd is er op het vlak van demand forecasting veel geëvolueerd. En toch ook weer niet. “Aangezien de vragen van de klant continu wijzigen, is verandering eigenlijk een constante”, weet Eric Wilson, director Thought Leadership bij het Institute of Business Forecasting & Planning. “Het komt er dan ook op aan oplossingen te bedenken die daar vlot mee kunnen omgaan. Artificiële intelligentie kan daarbij een rol spelen, maar de heilige graal is het allerminst.” Daarom vindt hij het belangrijk de mogelijkheden, maar zeker ook de beperkingen van AI toe te lichten.
Van forecasts bouwen naar reageren op notificaties
Tot voor kort doorploegden de planners van Danone tot wel vijftig spreadsheets om voorspellingen aan te leveren. Om die manuele input te reduceren en de voorspellingsnauwkeurigheid verder op te trekken, implementeerde het bedrijf in verschillende regio’s een meer geautomatiseerde demand planning met behulp van machine learning binnen SAP IBP. Dat leidde tot opmerkelijke verbeteringen en een hertekend takenpakket voor de planningsafdeling.
Machine learning ondersteunt datagedreven aanpak
Op basis van eigen data-analyse stelde Philips vast dat de klassieke duurzaamheidsaudits door derde partijen niet volstonden om duurzame verbeteringen bij zijn leveranciers te stimuleren. Daarom zette de onderneming zelf een eigen methodologie op. Door machine learning te gebruiken om de verbeterplannen voor zijn leveranciers op te stellen, zet Philips een nieuwe stap in zijn Supplier Sustainability Performance-programma (SSP).
Klant en supply chain samen centraal
Zeker bij de Generatie Z is de ‘online-only’ moderetailer Shein razend populair. Een van de belangrijkste redenen voor dat grote succes? Het feit dat de organisatie de klant resoluut voorop stelt, met de supply chain in zijn kielzog. Dat dit geen loze woorden zijn, blijkt uit een nadere blik op het businessmodel van de internetgigant.
Element Logic installeert 's werelds eerste Pick-up Port in thansen's nieuwe in-store oplossing
De gloednieuwe winkel van thansen in Kopenhagen, Denemarken, maakt gebruik van een door Element Logic geïnstalleerde magazijnoplossing en is de eerste ter wereld met een in-store oplossing met AutoStore Pick-Up Port, die een volledig automatische levering van goederen aan klanten mogelijk maakt.
Comfortabele positie in complexe markt
Ruim tachtig landen vertrouwen op de ‘imaged guided therapy devices’ (IGTD) van Philips Volcano. Voor de achterliggende kwaliteitsafdeling is het echter een enorme uitdaging om de distributie van die levensreddende apparatuur steeds conform de plaatselijke en overkoepelende regels te doen verlopen. Als antwoord op die uitdaging ontwikkelde Philips Volcano een doeltreffende distributiestrategie.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
XPO Logistics geeft spin-off van logistiek segment de naam GXO
XPO Logistics, een wereldwijde leverancier van supply chain oplossingen, heeft de naam bekendgemaakt van zijn geplande spin-off die gericht is op de logistieke activiteiten van XPO. Het nieuwe bedrijf krijgt de naam GXO en voert de tagline ‘Logistics at full potential’.
24Flow wordt eerste initiatief binnen dFund-programma
24Flow, een werkvloer- en productieplatform ontwikkeld door Delaware partner Scalefactory, wordt het eerste initiatief binnen dFund, het venture-building programma van Delaware. Het modulaire werkvloer- en productieplatform, gebouwd met kant-en-klare Salesforce applicaties, moet fabrikanten helpen doorlooptijden in te korten en maakt volledige transparantie en traceerbaarheid mogelijk.
Logflow neemt intrek op O-Forty-site in Oostkamp
Logistiek adviesbureau Logflow heeft zijn uitvalsbasis in Loppem, bij Brugge, ingeruild voor een nieuw hoofdkantoor op de O-Forty-site, even verderop. De zogeheten Logflow Tower bevindt zich aan de Kapellestraat 136 in 8020 Oostkamp.
Crown introduceert app voor serviceverzoeken
Met een nieuwe mobiele app biedt Crown vorkheftruckgebruikers in België en Nederland de mogelijkheid heftruckonderhoud aan te vragen, te informeren naar de verhuur van heftrucks en contact op te nemen met hun dichtstbijzijnde dealer – allemaal rechtstreeks via hun iOS- of Android-smartphone of -tablet.
Raja op vier dagen tijd voorzien van automatisering door Boa Concept
Leverancier van verpakkingen Raja heeft een beroep gedaan op Boa Concept voor de automatisering van de end-of-line in zijn vestiging in Tremblay (F). Boa Concept installeerde in 3 dagen tijd meer dan 100 meter Plug-and-Carry conveyors. De hele lijn werd in minder dan een dag opgestart.
Colis Privé breidt uit naar België, Luxemburg en Marokko
De Franse pakjesdienst Colis Privé legt zich sinds 2012 toe op de snelle aflevering (in 24 en 48 uur) van pakjes aan huis en in afhaalpunten. In zijn thuisland is het bedrijf actief voor rekening van bijna 200 klanten waaronder enkele van de grootste Franse en internationale e-commercespelers.
Nederlandse producent Wavin verhoogt zijn efficiëntie nog verder met behulp van de totaaloplossing voor magazijnen van Zebra Technologies
Wavin werd in 1955 opgericht en is een Nederlandse producent van kunststof leidingsystemen voor met name drainage- en watervoorzieningsdoeleinden. Wavin levert met hun kunststof leidingsystemen en producten voor kraanwater, vloerverwarming en -koeling, binnen- en buitenriolering, regenwater, distributie van drinkwater en toepassingen voor gas en datacom wereldwijd innovatieve oplossingen voor bouw en infrastructuur.
DHL parcel centers verwerken sneller met nieuwe sorters van Beumer Group
Logistiek dienstverlener Deutsche Post DHL Group heeft leverancier van intralogistieke oplossingen Beumer Group in de arm genomen voor de installatie van een nieuwe, innovatieve sorteeroplossing in een aantal parcel centers van de groep. De nieuw ontwikkelde middelgrote sorter is speciaal ontworpen voor het verwerken van kleine en middelgrote zendingen tot schoenendoosmaat (45cm x 35cm x 25cm) en met een maximumgewicht van vier kilogram.
Savy neemt als eerste Odatio software van Savoye in gebruik
Savy, een Franse producent van verfartikelen en decoratie, doet al langer een beroep op Savoye voor de ontwikkeling van zijn logistieke systemen. Zo wordt het opslag- en orderverzamelsysteem in het distributiecentrum van de producent al meer dan tien jaar beheerd en aangestuurd door Logys WMS.
FlexLink breidt opties voor compacte spiraallift conveyor uit
FlexLink, een Zweedse aanbieder van automatische ‘production flow’ oplossingen, heeft zijn aanbod voor de compacte spiraallift-conveyor uitgebreid met nieuwe opties voor hoogtes en voor kettingen. Met de compacte spiraal kunnen fabrikanten de beschikbare vloeroppervlakte in de productieruimte aanzienlijk vergroten door goederen tot 2900mm boven de vloer te heffen en te laten zakken.