Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group

Netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie

Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).

Recente artikelen

Kan AI de veranderende vraag opvangen?

In tien jaar tijd is er op het vlak van demand forecasting veel geëvolueerd. En toch ook weer niet. “Aangezien de vragen van de klant continu wijzigen, is verandering eigenlijk een constante”, weet Eric Wilson, director Thought Leadership bij het Institute of Business Forecasting & Planning. “Het komt er dan ook op aan oplossingen te bedenken die daar vlot mee kunnen omgaan. Artificiële intelligentie kan daarbij een rol spelen, maar de heilige graal is het allerminst.” Daarom vindt hij het belangrijk de mogelijkheden, maar zeker ook de beperkingen van AI toe te lichten.

Van forecasts bouwen naar reageren op notificaties

Tot voor kort doorploegden de planners van Danone tot wel vijftig spreadsheets om voorspellingen aan te leveren. Om die manuele input te reduceren en de voorspellingsnauwkeurigheid verder op te trekken, implementeerde het bedrijf in verschillende regio’s een meer geautomatiseerde demand planning met behulp van machine learning binnen SAP IBP. Dat leidde tot opmerkelijke verbeteringen en een hertekend takenpakket voor de planningsafdeling.

Machine learning ondersteunt datagedreven aanpak

Op basis van eigen data-analyse stelde Philips vast dat de klassieke duurzaamheidsaudits door derde partijen niet volstonden om duurzame verbeteringen bij zijn leveranciers te stimuleren. Daarom zette de onderneming zelf een eigen methodologie op. Door machine learning te gebruiken om de verbeterplannen voor zijn leveranciers op te stellen, zet Philips een nieuwe stap in zijn Supplier Sustainability Performance-programma (SSP).

Klant en supply chain samen centraal

Zeker bij de Generatie Z is de ‘online-only’ moderetailer Shein razend populair. Een van de belangrijkste redenen voor dat grote succes? Het feit dat de organisatie de klant resoluut voorop stelt, met de supply chain in zijn kielzog. Dat dit geen loze woorden zijn, blijkt uit een nadere blik op het businessmodel van de internetgigant.

Element Logic installeert 's werelds eerste Pick-up Port in thansen's nieuwe in-store oplossing

De gloednieuwe winkel van thansen in Kopenhagen, Denemarken, maakt gebruik van een door Element Logic geïnstalleerde magazijnoplossing en is de eerste ter wereld met een in-store oplossing met AutoStore Pick-Up Port, die een volledig automatische levering van goederen aan klanten mogelijk maakt.

Comfortabele positie in complexe markt

Ruim tachtig landen vertrouwen op de ‘imaged guided therapy devices’ (IGTD) van Philips Volcano. Voor de achterliggende kwaliteitsafdeling is het echter een enorme uitdaging om de distributie van die levensreddende apparatuur steeds conform de plaatselijke en overkoepelende regels te doen verlopen. Als antwoord op die uitdaging ontwikkelde Philips Volcano een doeltreffende distributiestrategie.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Partnership Picavi en All for One Group lanceert project in UZ van Freiburg

Het Duitse IT-adviesbureau en SAP-partner All for One Group heeft de krachten gebundeld met pick-by-vision-specialist Picavi om hun klanten te ondersteunen bij de digitalisering van logistiek, warehousing en supply chain management. Beide partners gaan hun eerste gezamenlijke project uitvoeren in het universitair ziekenhuis in Freiburg, in het zuidwesten van Duitsland.

Combinatie van mobiele conveyor Convey-Link, Plug-and-Carry en Boa Drive voor veilige pakkettransfers

Effidence brengt dit jaar voor het eerst een intern transportsysteem voor pakketten op de markt. ‘Convey-Link’ bestaat uit een conveyor die geïnstalleerd is op de Effibot mobiele robot en een Link-communicatiebox, die in de Plug-and-Carry statische conveyor van Boa Concept is geïntegreerd.

Identificeer meer SKU’s per palletsectie op grondniveau met behoud van uw buffervoorraad

Een palletmagazijn gebruikt u in principe om volle pallets te verzamelen en op te slaan, om als volle pallets uit te leveren, of om item picking-magazijnen te bevoorraden. Toch worden in vele magazijnen picking-activiteiten op doos-niveau of zelfs op “itemniveau” uitgevoerd.

Reflex WMS krijgt functie voor visuele aansturing van logistieke centra

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group breidt zijn warehouse management systeem Reflex WMS uit met Virtual Warehouse, een nieuwe functie waarmee de inhoud van magazijnen grafisch kan worden weergegeven. Met Virtual Warehouse kunnen logistiek managers een ‘mapping’ maken van magazijnen en opslagruimtes in productiebedrijven.

Flagship distributiecentrum Nestlé en XPO Logistics operationeel in VK

Logistiek dienstverlener XPO Logistics en voedings- en drankenbedrijf Nestlé hebben hun nieuwe flagship distributiecentrum en technologiehub in het VK in gebruik genomen. Beide bedrijven begonnen in 2018 samen te werken aan het ontwerp en de bouw van het ‘Digital Distribution Warehouse of the Future’, samen met technologiepartner Swisslog Logistics Automation.

Inther Group introduceert gerobotiseerde machine GRIPP

Met de ontwikkeling van de GRIPP voegt system integrator Inther Group een volautomatische pickingtechnologie aan zijn productportfolio toe. GRIPP, wat staat voor Gantry Robotic Intelligent Piece Picker, is voorzien van een intuïtieve user interface en kan tot 1200 stuks per uur verwerken.

Coöperatie Hoogstraten traceert aardbeien met visie- en RFID-technologie

Aangezien de aardbeien van Coöperatie Hoogstraten afkomstig zijn van een 200-tal telers, is het logistiek gezien niet eenvoudig de producten doorheen de keten te traceren. Daarom gingen de coöperatie op zoek naar een automatisch traceringsysteem dat de kartonnen ‘punnets’ (bakjes) en trays met aardbeien linkt aan de pallet waarop ze zich bevinden.

Boots zet winkel-fulfilment om in omnichannel fulfilment met Witron

Doordat klanten tijdens de lockdown vaker voor online bestellen kozen, zag Boots zijn online business tijdens de pandemie met meer dan 150% toenemen. De Britse drogisterijketen moest zijn processen dan ook onmiddellijk aan het toenemende aantal e-commerce bestellingen kunnen aanpassen.

The Cotton On Group neemt tweede Traysorter van Vanderlande in gebruik

The Cotton On Group, een van de grootste retailers van Australië, heeft acht merken, exploiteert meer dan 1400 winkels in 20 landen en stelt wereldwijd 20.000 mensen tewerk. Vanuit haar distributiecentrum in Avalon Victoria bedient de onderneming zowel Australische winkels als onlineklanten.

Colruyt Group en AB Inbev gaan samen markt voor waterstoftrucks in België ontwikkelen

Colruyt Group en AB Inbev willen starten met emissievrije leveringen door waterstoftrucks tussen de respectieve logistieke hubs in België. Met het oog op zero-emissie transport willen de twee bedrijven verder bouwen aan de waterstofeconomie voor zwaar transport in België.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.