Commerce Trends 2024 - 2025
Welcome to Supply Chain Commerce - A Manhattan Magazine 2024 / 2025
Recente artikelen
Van lineaire supply chain naar digitaal supply netwerk
Vandaag verwachten zowel b2c- als b2b-klanten meer dan ooit een eenduidige beleving gedurende het volledige aankooptraject. Welk kanaal je ook gebruikt, de content en service moeten op elkaar afgestemd zijn. Dat is een hele uitdaging, zeker in een globale en competitieve context.
Webshop floreert als multifunctioneel kanaal
Al meer dan veertig jaar distribueert het West-Vlaamse familiebedrijf Donck tuin- en kamerplanten in binnen- en buitenland. Afnemers zijn gespecialiseerde retailers zoals tuincentra. “Zoals planten van nature kwetsbare – en dus complexe – producten zijn, zo is ook de groothandel in planten een vrij complexe business,” vertelt IT-manager Nico Cardoen.
Bron van logistieke innovatie
Sinds kort vind je op de Technologiecampus Gent van de KU Leuven het Labo voor Logistieke Technologie (L-iTL) terug. Doel is er nieuwe technologieën te ontwikkelen en bestaande logistieke processen te optimaliseren. Zo wil het labo bijdragen tot concrete oplossingen met toegevoegde waarde voor de industrie.
Nieuw! Modulair Pallett Platform
Interroll biedt nu een volledig geïntegreerde, robuuste, ruimte- en energiebesparende oplossing voor het handelen van pallets met hoge doorvoer. Het nieuwe modulaire pallettransportplatform MPP is een veelzijdige oplossing voor het hanteren van pallets.
Supply chain-automatisering ook voor de kmo
Wanneer we de cases lezen over warehouse optimalisering en automatisering gaat het meestal over grote bedrijven met enorme warehouses. Iedereen komt nu eenmaal graag naar buiten met zijn grootste en meest complexe project. Ook Logflow presenteerde de afgelopen decennia een indrukwekkende referentielijst.
Minder verlies, snellere inslag
Vandewiele ziet verandering als een opportuniteit. En dus stemde de machinebouwer zijn goederenontvangst af op de nieuwe realiteit: niet enkel gegroepeerde ladingen op pallets, maar een groot volume van dozen en pakjes, de hele dag door aangeleverd door allerlei koeriers en expressdiensten.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Jungheinrich België en Nilfisk BeLux versterken samenwerking
Jungheinrich België, aanbieder van intralogistieke oplossingen, en Nilfisk BeLux, leverancier van professionele reinigingsapparatuur en -diensten, hebben aangekondigd dat ze hun jarenlange samenwerking willen verstevigen en uitbreiden. Met die versterkte samenwerking wil Jungheinrich nog meer als ‘one-stop-shop’ optreden en totaaloplossingen bieden die de efficiëntie en productiviteit van zijn klanten kunnen verhogen.
Pieter Van den Broecke benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies bij Manhattan Associates
Manhattan Associates heeft Pieter Van den Broecke (foto) benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies. Pieter Van den Broecke is al meer dan vijftien jaar verbonden aan het technologiebedrijf als managing director Benelux, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa.
Niels Stenfeldt nieuwe CEO van 9altitudes
9altitudes, een Europese digitale transformatiepartner gespecialiseerd in Microsoft Dynamics en PTC-oplossingen, heeft Niels Stenfeldt benoemd tot nieuwe chief executive officer. Deze strategische leiderschapsoverdracht kadert in de expansie- en innovatiestrategie van 9altitudes, gesteund door Waterland Private Equity.
AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator
AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.
Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS
(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.
Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC
De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.
Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog
Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.
Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande
De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.
Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel
Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.
P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot
P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.