Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Ikea België scoort wereldwijde primeur met drones
Een primeur voor het Ikea-distributiecentrum in Winterslag nabij Genk: het is de eerste vestiging wereldwijd die gebruikmaakt van autonome drones die medewerkers in real time bijstaan met geautomatiseerde voorraadcontroles. Waar de drones voorheen voorlopig enkel ’s nachts actief waren, zijn ze nu de klok rond inzetbaar. Elke week controleren de drones 38.000 locaties.
Raak niet zomaar aan de statistische forecast
Vaak hebben mensen de neiging de forecast systematisch te willen verbeteren met hun eigen inzichten. Daarmee doen ze echter vaak meer kwaad dan goed. Waarom manuele aanpassingen niet zelden nefast zijn voor de accuraatheid van de forecast en hoe we dat fenomeen kunnen vermijden, daar weet Jeff Baker alles van. De supply chain planning expert en IBF Certified Professional Forecaster (CPF) vertelt hoe we met de ‘Forecast Value Added’ (FVA) niet alleen foutieve aanpassingen kunnen vermijden, maar tegelijk ook de performantie van het S&OP-proces kunnen verbeteren.
Klant beslist mee over duurzaamheid en flexibiliteit
Tot voor enkele jaren vormde wegvervoer de standaard transportmodus van chemiebedrijf Dow. Om tegemoet te komen aan zowel de eigen duurzaamheidsambities als die van haar klanten, rolde de onderneming een multimodale benadering uit. “De klant zit zelf mee aan het stuur en bepaalt de afweging tussen de CO2-voetafdruk en het kostenplaatje van zijn levering”, legt Luca Senis, director supply chain logistics bij Dow, uit.
Direct-to-consumer-business blijft boomen
De groei van de direct-to-consumer-business houdt aan. Zo blijkt ook uit een recent onderzoek van Deposco, leverancier van omnichannel fulfilment software. Die evolutie is niet onlogisch, want zo kunnen bedrijven de band met hun klanten versterken. Tegelijk kan die ontwikkeling gepaard gaan met groeipijnen. Een goed zicht op de pro’s en mogelijke contra’s is dan ook een must om het onderste uit de kan te halen bij het opzetten of verder ontwikkelen van een direct-to-consumer-strategie.
Stabiliteit, maar ook grote uitdagingen in zicht
Locatie, locatie, locatie! Dat geldt zeker ook voor logistieke panden in Europa. Onlangs nam het onafhankelijke adviesbureau Buck Consultants International de Belgische logistieke vastgoedmarkt onder de loep, met twee Europese onderzoeken als basis. Vaststelling: het ziet er naar uit dat de markt na een flinke tik in 2023, in stabieler vaarwater terecht zal komen.
Pleidooi voor een gelaagde demand forecast
Voor een multinational als British American Tobacco vormt het luik demand forecasting een enorme uitdaging. Niet alleen moet de onderneming gezien haar wereldwijde aanwezigheid met verschillende culturen rekening houden, ook omvat het productgamma erg uiteenlopende artikelen. Terwijl de traditionele tabaksproducten een vrij voorspelbaar vraagpatroon kennen, is de vraag naar nieuwe categorieën artikelen veel moeilijker te voorspellen. Om het forecastingproces te optimaliseren, zette de organisatie een verregaand optimaliseringstraject in gang.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Koch Industries neemt Infor over
Infor, wereldwijde leverancier van branchespecifieke cloudoplossingen, heeft bekendgemaakt dat Koch Industries het resterende aandelenbelang dat in handen is van Golden Gate Capital, overneemt. Na het afronden van de overeenkomst zal Infor een zelfstandige dochteronderneming van Koch Industries zijn.
Prologis vastgoedportefeuille in België volledig verhuurd
Prologis, dienstverlener in logistiek en industrieel vastgoed, heeft nieuwe huurovereenkomsten voor in totaal 45.000m² in Willebroek en Bornem getekend. Daarmee is het logistiek vastgoedportfolio van Prologis in België volledig verhuurd. Van de 45.000m² is 17.000m² voor Toyota Material Handling, die in Willebroek de verkoop en verhuur van het gamma heftrucks concentreert.
Eyefreight komt in handen van Elemica
Elemica, het digitale supplynetwerk voor de productiesector, heeft de acquisitie aangekondigd van Eyefreight Transportation Management, aanbieder van multimodale SaaS TMS-oplossingen. Door deze combinatie ontstaat één internationaal logistiek en supply chain-netwerk.
Gosselin terminal is nieuwe consolidatiehub voor binnenvaart
Containers die via het Albertkanaal naar en uit de Antwerpse Haven gaan, worden sinds 1 februari 2020 geconsolideerd op de Gosselin Container Terminal in Deurne. Van daaruit worden ze minstens per twintig containers met een lichter naar een van de deep sea terminals gestuurd.
Jungheinrich werkt aan lithium-iontruck met kracht van verbrandingstruck
Tijdens de presentatie van Jungheinrichs nieuwigheden in Hamburg waren alle ogen gericht op de sneak preview van de EFG P30i. Die moet de energiezuinigheid en duurzaamheid van een lithium-iontruck combineren met de kracht en het rijcomfort van een verbrandingstruck in de gewichtsklasse van 1,6 tot 3,5 ton.
Contargo gebaat bij bredere Schelde in Doornik
De aanpassing van de Schelde in Doornik is afgerond. Die aanpassing maakt deel uit van het Europese Seine-Schelde-project, dat de stroomgebieden van Seine en Schelde beter met elkaar verbindt. Voortaan kunnen er klasse Va-containerschepen met vier rijen containers varen.
‘UPS Economy’ exportservice nu ook voor Belgische kmo’s
UPS breidt zijn UPS Economy exportservice in Europa uit. Na de lancering in juli 2019, is de service nu ook beschikbaar voor klanten in België, Italië, Polen en Spanje. Later volgen meerdere markten. UPS Economy moet kmo’s, met name in de B2C-hoek, een voordelige en flexibele mogelijkheid bieden om te verzenden naar klanten in landen buiten de Europese Unie (EU).
Eerste Europese ‘Lean & Green’ Star gaat naar Refresco
De Refresco Group, met hoofdkwartier in Rotterdam, is een onafhankelijke wereldproducent van water, frisdranken en vruchtensappen voor supermarkten en A-merken met productie op meer dan 60 locaties in Europa en Noord-Amerika. Voor haar transportorganisatie in Europa mocht de onderneming de eerste Europese ‘Lean & Green’ Star in ontvangst nemen.
BluJay en project44 sluiten alliantie
BluJay Solutions, leverancier van supply chain software en -diensten, gaat een samenwerking aan met project44, het Advanced Visibility Platform voor verladers en logistieke dienstverleners. De samenwerking combineert de multi-tenant, cloudgebaseerde transport management-oplossing van BluJay met project44’s wereldwijde, multimodale netwerk, rigoureuze gegevensbeveiligingssysteem en mogelijkheden voor het opschonen en normaliseren van data.
Meer en meer retourbeleid in businessplan
(Advertorial) De afgelopen koopjesperiode zorgde opnieuw voor een record aan retourpakketten. Twee derde van de online shoppers zenden eerder hun pakket terug, dan het persoonlijk naar de dichtstbijzijnde fysieke winkel te brengen. Hoe pak je de vele retours aan in de toekomst?