Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Grote ondernemingen zetten de toon
Niet alleen enkelingen experimenteren volop met generatieve artificiële intelligentie zoals ChatGPT en DALL-E. De technologie biedt ook bedrijven steeds meer interessante opportuniteiten. Zo is het mogelijk er de operationele efficiëntie mee te verhogen, mits de technologie goed in de organisatie is ingebed en op de specifieke behoeften is afgestemd. Uit onderzoek van Reuters blijkt alvast dat vooral (heel) grote bedrijven de technologie al op een gestructureerde manier omarmen.
Nowcasting als forecastmodel voor slow movers
Voor elke B2C-producent is de voorspelbaarheid van de bestellingen van goudwaarde. Het maakt een efficiënte productieplanning mogelijk en garandeert een snelle en betrouwbare levering. ‘Vendor managed inventory’ (VMI) vormt het logische antwoord, maar valt moeilijk te realiseren bij leveranciers met geringe volumes. Doctoraatsstudent Tim Schlaich en prof. dr. Kai Hoberg van de Kühne Logistics University in Hamburg gingen na in welke mate PoS-data – gegevens uit het winkelpunt – daar een antwoord op bieden.
Ikea België scoort wereldwijde primeur met drones
Een primeur voor het Ikea-distributiecentrum in Winterslag nabij Genk: het is de eerste vestiging wereldwijd die gebruikmaakt van autonome drones die medewerkers in real time bijstaan met geautomatiseerde voorraadcontroles. Waar de drones voorheen voorlopig enkel ’s nachts actief waren, zijn ze nu de klok rond inzetbaar. Elke week controleren de drones 38.000 locaties.
Raak niet zomaar aan de statistische forecast
Vaak hebben mensen de neiging de forecast systematisch te willen verbeteren met hun eigen inzichten. Daarmee doen ze echter vaak meer kwaad dan goed. Waarom manuele aanpassingen niet zelden nefast zijn voor de accuraatheid van de forecast en hoe we dat fenomeen kunnen vermijden, daar weet Jeff Baker alles van. De supply chain planning expert en IBF Certified Professional Forecaster (CPF) vertelt hoe we met de ‘Forecast Value Added’ (FVA) niet alleen foutieve aanpassingen kunnen vermijden, maar tegelijk ook de performantie van het S&OP-proces kunnen verbeteren.
Klant beslist mee over duurzaamheid en flexibiliteit
Tot voor enkele jaren vormde wegvervoer de standaard transportmodus van chemiebedrijf Dow. Om tegemoet te komen aan zowel de eigen duurzaamheidsambities als die van haar klanten, rolde de onderneming een multimodale benadering uit. “De klant zit zelf mee aan het stuur en bepaalt de afweging tussen de CO2-voetafdruk en het kostenplaatje van zijn levering”, legt Luca Senis, director supply chain logistics bij Dow, uit.
Direct-to-consumer-business blijft boomen
De groei van de direct-to-consumer-business houdt aan. Zo blijkt ook uit een recent onderzoek van Deposco, leverancier van omnichannel fulfilment software. Die evolutie is niet onlogisch, want zo kunnen bedrijven de band met hun klanten versterken. Tegelijk kan die ontwikkeling gepaard gaan met groeipijnen. Een goed zicht op de pro’s en mogelijke contra’s is dan ook een must om het onderste uit de kan te halen bij het opzetten of verder ontwikkelen van een direct-to-consumer-strategie.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare
Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.
Supply Chain Company opent deuren in Spanje en het VK
De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien. Het bedrijf opende eerder dit jaar een vestiging in Spanje en afgelopen maand een in het Verenigd Koninkrijk. De expansie is volgens Supply Chain Company te danken aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.
TGW brengt LivePick op de markt
De LivePick bestaat uit een slim opslagsysteem met mobiele robots. Door de modulaire opbouw en de plug-and-play-opzet van deze installatie duurt het slechts zes tot twaalf maanden om de LivePick operationeel te krijgen. Belangrijke voordelen van het systeem zijn de schaalbaarheid van de oplossing en de hoge flexibiliteit. De LivePick is zowel geschikt voor e-commerce- als klassieke retailomgevingen.
Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek
Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.
Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes
Het basisprincipe achter de nieuwe L10 - L16 B stapelaars is om een compacte oplossing te bieden voor nauwe werkruimtes. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een breed scala aan transporttaken in magazijnen en productieruimtes.
Vandewiele automatiseert met magazijnrobots van Exotec
Ontwerper en producent van textielmachines Vandewiele gaat samenwerken met aanbieder van magazijnrobots Exotec. Vandewiele wil zijn magazijn in Marke verder automatiseren met het Skypodsysteem, om zo de workflow en opslagruimte te optimaliseren.
Veertig procent van de verladers en logistieke dienstverleners wil investeren in transporttechnologie
Descartes Systems Group, softwareleverancier voor supply chain en logistiek, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn achtste jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey. Uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de ondervraagde verladers en logistieke dienstverleners van plan is te investeren in transporttechnologie om zich voor te bereiden op de veranderende sector en regelgeving. Voor bedrijven die financieel het best presteren en waar de directie transport als een concurrentiewapen ziet, bedraagt dat aantal 44 procent. Bij organisaties die financieel minder goed presteren, ligt het percentage op 32 procent.
DHL onderzoekt trends in e-commerce
DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.
Arvato ontwikkelt geavanceerde robotarm
Arvata, logistieke dienstverlener voor e-commerce en b2b en onderdeel van Bertelsmann, introduceert Leleka. Deze robotarm is ontworpen voor de picking en sortering van modeartikelen in magazijnomgevingen. De innovatie werd volledig in-house ontwikkeld door Arvato’s research & development team. Leleka is intussen live op Arvato’s site in Hannover.
Generix kondigt volgende innovatiefase aan
De leverancier van bedrijfssoftware met een reeks SaaS-oplossingen voor supply chain, financiën, handel en b2b-integratie kondigt zijn volgende innovatiefase aan, met een investering van honderd miljoen euro tot het boekjaar 2028. Het doel is om de volledige portfolio van toepassingen en technologieën opnieuw uit te vinden in het tijdperk van AI. Dat moet leiden tot een vernieuwd portfolio van digitale applicaties en technologieën, die AI-ready en cloud-agnostisch zijn.