Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Wanneer twee beter is dan één
Biofarmaceutisch bedrijf Celgene ontwikkelt en commercialiseert geneesmiddelen voor de behandeling van onder andere bloedafwijkingen en tumoren. Het hanteert zowel een commerciële als een operationele forecast. Om laatstgenoemde te aligneren met de groei van de onderneming, richtte Celgene in 2015 de afdeling Demand Planning op.
Wat je zelf doet, doe je beter
Maxeda is de groep achter de doe-het-zelfketens Brico (België en Luxemburg), Brico Planit (België) en Praxis (Nederland). Forecasting was er tot voor kort vooral een manueel proces, met een hoofdrol voor Excel. Dat resulteerde in verschillende interpretaties vanuit de diverse bedrijfsafdelingen.
Klemtoon op klantgerichtheid
Hoe verenigt een cosmeticaspecialist winkelbeleving met e-commerce? Volgens L’Occitane – voluit L’Occitane en Provence – schuilt het antwoord in een uitgekiende omnichannelstrategie. Het Franse huidverzorgingsmerk beschouwt naast de nodige software een aangepaste bedrijfscultuur als minstens even noodzakelijk.
Minder verlies, snellere inslag: Vandewiele hertekent goederenontvangst
Vandewiele ziet verandering als een opportuniteit. En dus stemde de machinebouwer zijn goederenontvangst af op de nieuwe realiteit: niet enkel gegroepeerde ladingen op pallets, maar een groot volume van dozen en pakjes, de hele dag door aangeleverd door allerlei koeriers en expressdiensten.
Terug naar 2015... "H.Essers optimaliseert dienstverlening met Conundra”
Merelbeke, 30 januari 2015 - Logistiek dienstverlener H.Essers heeft een overeenkomst gesloten met Conundra, specialist in complexe planningspuzzels, om zijn transporten te optimaliseren. Na een eerste fase, waarin Conundra op basis van meerdere scenario's het optimaliseringspotentieel heeft berekend, werd met behulp van Conundra's performante optimalisatietool OptiFlow een oplossing gemodelleerd die de komende maanden verder uitgerold zal worden.
C&A Belgium saves costs and gains insights, thanks to OCAF
The retail business nowadays is not an easy market. Driving up efficiency and saving costs have become daily challenges for a lot of companies. But there are still hidden gems that you can take advantage of. Your transport costs, for instance.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS
Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.
Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.
Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux
Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.
Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders
Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).
Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle
De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.
Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie
Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.
Hardis Group neemt Magnus Black over
Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).
Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen
Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.
Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München
Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.
Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens
De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”
Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare
Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.