Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Nowcasting als forecastmodel voor slow movers
Voor elke B2C-producent is de voorspelbaarheid van de bestellingen van goudwaarde. Het maakt een efficiënte productieplanning mogelijk en garandeert een snelle en betrouwbare levering. ‘Vendor managed inventory’ (VMI) vormt het logische antwoord, maar valt moeilijk te realiseren bij leveranciers met geringe volumes. Doctoraatsstudent Tim Schlaich en prof. dr. Kai Hoberg van de Kühne Logistics University in Hamburg gingen na in welke mate PoS-data – gegevens uit het winkelpunt – daar een antwoord op bieden.
Ikea België scoort wereldwijde primeur met drones
Een primeur voor het Ikea-distributiecentrum in Winterslag nabij Genk: het is de eerste vestiging wereldwijd die gebruikmaakt van autonome drones die medewerkers in real time bijstaan met geautomatiseerde voorraadcontroles. Waar de drones voorheen voorlopig enkel ’s nachts actief waren, zijn ze nu de klok rond inzetbaar. Elke week controleren de drones 38.000 locaties.
Raak niet zomaar aan de statistische forecast
Vaak hebben mensen de neiging de forecast systematisch te willen verbeteren met hun eigen inzichten. Daarmee doen ze echter vaak meer kwaad dan goed. Waarom manuele aanpassingen niet zelden nefast zijn voor de accuraatheid van de forecast en hoe we dat fenomeen kunnen vermijden, daar weet Jeff Baker alles van. De supply chain planning expert en IBF Certified Professional Forecaster (CPF) vertelt hoe we met de ‘Forecast Value Added’ (FVA) niet alleen foutieve aanpassingen kunnen vermijden, maar tegelijk ook de performantie van het S&OP-proces kunnen verbeteren.
Klant beslist mee over duurzaamheid en flexibiliteit
Tot voor enkele jaren vormde wegvervoer de standaard transportmodus van chemiebedrijf Dow. Om tegemoet te komen aan zowel de eigen duurzaamheidsambities als die van haar klanten, rolde de onderneming een multimodale benadering uit. “De klant zit zelf mee aan het stuur en bepaalt de afweging tussen de CO2-voetafdruk en het kostenplaatje van zijn levering”, legt Luca Senis, director supply chain logistics bij Dow, uit.
Direct-to-consumer-business blijft boomen
De groei van de direct-to-consumer-business houdt aan. Zo blijkt ook uit een recent onderzoek van Deposco, leverancier van omnichannel fulfilment software. Die evolutie is niet onlogisch, want zo kunnen bedrijven de band met hun klanten versterken. Tegelijk kan die ontwikkeling gepaard gaan met groeipijnen. Een goed zicht op de pro’s en mogelijke contra’s is dan ook een must om het onderste uit de kan te halen bij het opzetten of verder ontwikkelen van een direct-to-consumer-strategie.
Stabiliteit, maar ook grote uitdagingen in zicht
Locatie, locatie, locatie! Dat geldt zeker ook voor logistieke panden in Europa. Onlangs nam het onafhankelijke adviesbureau Buck Consultants International de Belgische logistieke vastgoedmarkt onder de loep, met twee Europese onderzoeken als basis. Vaststelling: het ziet er naar uit dat de markt na een flinke tik in 2023, in stabieler vaarwater terecht zal komen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
CaptureTech reinigt apparatuur in warehouses met UV-C-licht
Technische apparatuur die in warehouses wordt gebruikt, zoals telefoons, handscanners en headsets, worden na gebruik meestal niet volledig gedesinfecteerd of gereinigd. En dat terwijl die toestellen in een magazijnomgeving vaak van hand tot hand gaan.
Manhattan Associates pakt uit met cloud-native WMS
Blikvanger tijdens Manhattans klantenconferentie Momentum Connect was wel de lancering van het gloednieuwe Manhattan Active Warehouse Management. Het flexibele en volledig cloud-native WMS is specifiek ontwikkeld en afgestemd voor gebruik vanuit de cloud en is gebaseerd op microservices.
Logimarket: de nieuwe digitale marktplaats voor delen van capaciteit
Het digitale platform ‘Logimarket’ is sinds deze week online. Het werd gelanceerd door VIL en Logistics in Wallonia en moet logistieke bedrijven toelaat om capaciteit te delen. De coronacrisis heeft de logistieke sector grondig door elkaar geschud.
Shippeo en 4flow slaan de handen in mekaar
Shippeo, een toonaangevende Europese speler in supply chain visibility, kondigt een wereldwijde samenwerking aan met 4flow, leverancier van supply chain consultancy, software en 4PL dienstverlening. Doelstelling is de zichtbaarheid in de supply chain te vergroten en de efficiency te verhogen voor verladers, vervoerders en eindklanten.
Leuze Electronic wordt Leuze
Leuze Electronic, het Duitse bedrijf dat sinds 1963 actief is in elektronica, meer bepaald sensoroplossingen, gaat voortaan verder onder de naam Leuze. De naamsverandering kwam er volgens CEO Ulrich Balbach om verschillende praktische redenen.
Chantelle gooit efficiënte logistiek in de strijd tegen Covid-19
Als reactie op de Covid-19-pandemie besloot de Franse Chantelle Lingerie Group zijn activiteiten uit te breiden met de productie van mondkapjes voor niet-zorggerelateerde professionals. Ondertussen produceert de Chantelle Group in al zijn fabrieken mondmaskers.
UV-robot van Amazon moet Covid-virus uitschakelen
In een recent verslag in ‘60 Minutes’ op CBS News heeft Amazon een video laten zien van zijn nieuwste uitvinding: een robot die het Covid-virus zou uitschakelen. De autonome vierwielige robot is uitgerust met UV-lampen en is volgens de reportage slechts een van de ideeën die Amazon momenteel uittest om virussen te doden in zijn distributiecentra en in de winkels van Whole Foods.
Flitsmeister gaat pakketjes bezorgen
Lokale handelaars slagen er vaak niet in pakketjes snel en op tijd geleverd te krijgen. Zelfs voor pakketten die in de buurt van de winkel moeten worden bezorgd, wordt er nog weinig gewerkt met same day delivery. Daarom zet Flitsmeister – de Nederlandse app voor realtime verkeersinformatie – nu zijn community van 1,7 miljoen gebruikers in om daarbij te helpen.
Montea verwacht toenemende impact van China op Belgische logistieke sector
Het gros van de logistieke bedrijven in België onderschat nog altijd de impact van de Chinese economische sneltrein. Dat maakt vastgoedspecialist Montea op uit zijn nieuwe Logistieke Barometer. Daarin geeft maar liefst de helft van de bedrijfsleiders aan dat ze geen grote invloed van de Chinese markt op hun activiteiten verwachten.
OmniStore: een nieuwe visie op winkelen
Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.