Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Binnen AIQX-initiatief vertrouwt BMW Group op netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie in autoproductie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Direct-to-consumer-business blijft boomen
De groei van de direct-to-consumer-business houdt aan. Zo blijkt ook uit een recent onderzoek van Deposco, leverancier van omnichannel fulfilment software. Die evolutie is niet onlogisch, want zo kunnen bedrijven de band met hun klanten versterken. Tegelijk kan die ontwikkeling gepaard gaan met groeipijnen. Een goed zicht op de pro’s en mogelijke contra’s is dan ook een must om het onderste uit de kan te halen bij het opzetten of verder ontwikkelen van een direct-to-consumer-strategie.
Stabiliteit, maar ook grote uitdagingen in zicht
Locatie, locatie, locatie! Dat geldt zeker ook voor logistieke panden in Europa. Onlangs nam het onafhankelijke adviesbureau Buck Consultants International de Belgische logistieke vastgoedmarkt onder de loep, met twee Europese onderzoeken als basis. Vaststelling: het ziet er naar uit dat de markt na een flinke tik in 2023, in stabieler vaarwater terecht zal komen.
Pleidooi voor een gelaagde demand forecast
Voor een multinational als British American Tobacco vormt het luik demand forecasting een enorme uitdaging. Niet alleen moet de onderneming gezien haar wereldwijde aanwezigheid met verschillende culturen rekening houden, ook omvat het productgamma erg uiteenlopende artikelen. Terwijl de traditionele tabaksproducten een vrij voorspelbaar vraagpatroon kennen, is de vraag naar nieuwe categorieën artikelen veel moeilijker te voorspellen. Om het forecastingproces te optimaliseren, zette de organisatie een verregaand optimaliseringstraject in gang.
Recycleren en hergebruiken
Wellicht hebt u ook al vastgesteld dat tijdschriften steeds vaker in een papieren in plaats van een plastic wikkel in de bus vallen. En misschien denkt u dan wel dat dit een aardig, milieuvriendelijk alternatief van de uitgever is? Weet dan dat nieuwe Europese regelgeving eisen stelt aan hoe we wat moeten verpakken, met als ultieme doel de plastics zo veel mogelijk uit de logistieke keten te weren.
Deze dock leveller is geen dock leveller
(Advertorial) Voor we dit raadsel oplossen, staan we even stil bij het ontstaan en een omschrijving van dit veel toegepaste product . In de VS, zo rond het midden van de vorige eeuw, verdrong het wegvervoer de trein als voornaamste transportmiddel voor consumentengoederen, vooral door de opkomst van het moderne en uitgebreide Amerikaanse wegenstelsel. In plaats van goederen uit een wagon te lossen, moest een ‘opstap’ worden ontwikkeld, want het bleek niet altijd handig om zware goederen door middel van een schuine plaat naar het vloerniveau te rijden (sinds de jaren ’30 met een handpallettruck). Zo ontstonden de eerste laadperrons, die het niveauverschil een stuk kleiner maakten. Toch bleef het schipperen, aangezien vrachtwagens nog steeds allerlei verschillende afmetingen hadden. Begin jaren ’50 deed een nieuwe uitvinding zijn intrede: de dock leveller. In die dagen niet veel meer dan een scharnierende stalen oprit met een lip die de verbinding maakte tussen het laadperron en de laadvloer van de vrachtwagen. De dock leveller is werd een cruciaal hulpmiddel, met een tijdelijke en veilige overbrugging als hoofdtaak.
Het optimaliseren van je value chain met de Waardeketen van Porter: 5 tips
We willen allemaal efficiënter werken, maar het is soms moeilijk te zien wat beter kan en wat al goed gaat. De Waardeketen van Porter helpt hierbij. Dit model laat je zien hoe dingen binnen je bedrijf lopen en wat dat oplevert. Wat voor waarde brengen je afdelingen? En hoe kun je die verbeteren? In dit artikel bespreken we 5 tips waar je op moet letten en zullen we de focus leggen op bedrijven zoals PrintAbout die inktcartridges verkopen als voorbeeld.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Virtueel evenement over automatisering en uitdagingen in de voedingsindustrie
(Advertorial) Dematic organiseert op 23 en 24 juni een virtueel evenement over de rol en toegevoegde waarde van automatisering voor het oplossen van de volgende uitdagingen: ● Vergrijzing zorgt voor een tekort aan werknemers ● Door maatwerk te produceren groeit de behoefte aan track & trace ● Vraag naar efficiëntere, duurzamere productie neemt toe Registreer hier gratis…
Dachser breidt crossdock center in Willebroek uit
Omdat de vestiging van Dachser in Willebroek na vijftien jaar te klein was geworden, verhuisde de logistiek dienstverlener in 2014 naar een nieuw dedicated crossdock center op industrieterrein de Hulst. Door de groei van Europese groupage-activiteiten is ook dat gebouw ondertussen evenwel te klein geworden.
IDS creëert meer transparantie met RTTV-oplossing van Shippeo
Shippeo, aanbieder van oplossingen voor ‘realtime transportation visibility’ (RTTV), gaat een strategisch partnership aan met IDS, gespecialiseerd in 4PL Logistics Control Towers. Met de actieve betrokkenheid van zijn klant DSM, een wereldspeler op het gebied van voeding, gezondheid en duurzaam leven, is IDS gestart met de implementatie van Shippeo’s RTTV-platform.
P&O Ferrymasters bouwt warehouse voor havengebonden logistiek in Genk
P&O Ferrymasters heeft een overeenkomst gesloten met Genk Green Logistics voor de bouw van een nieuw magazijn van 10.000m² in de buurt van de haven van Genk. Daarmee wil P&O Ferrymasters naar eigen zeggen zijn pan-Europese spoorweg-, weg- en warehousingnetwerk verder versterken en met havengerichte logistieke oplossingen tegemoet komen aan de bedrijven die hun supply chain willen herconfigureren op dit cruciale moment voor internationale handel en economisch herstel.
Rainbow Logistics IT onder de vleugels van Navitrans
Op 1 juni 2021 werden alle Navitrans-activiteiten van het Nederlandse Rainbow Logistics IT ondergebracht bij Navitrans. Dat betekent dat het volledige Rainbow Navitrans team voortaan verder gaat onder de vleugels van Navitrans Benelux. Na de integratie van de Deense partner Adacta in 2016 is dit een volgende stap in de groeistrategie van de in Kortrijk gevestigde softwareleverancier, die sinds begin 2020 in handen is van het Canadese Valsoft.
Group of Butchers optimaliseert met SaaS WMS van Davanti en robuuste scanners
Group of Butchers produceert voornamelijk private label vleeswaren voor de retail, het gespecialiseerde kanaal en de out-of-home-markt. Dat doet het met een team van ruim zevenhonderd medewerkers op vijftien productielocaties, verspreid over Nederland, België en Duitsland.
Future Logistics Hub leidt West-Vlaamse kmo’s naar Physical Internet
Physical Internet is een belangrijke sleutel voor een duurzame logistieke toekomst. Daarom ontwikkelt POM West-Vlaanderen met de Future Logistics Hub in de ABC-toren van Zeebrugge een interactief belevingscentrum om bedrijven, organisaties en universiteits- en hogeschoolstudenten te informeren en te inspireren.
Transuniverse Forwarding heeft met Europa Road een nieuwe partner in Engeland
Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft een samenwerkingsakkoord in de groepage gesloten met de Britse groep Europa Worldwide. Concreet betekent dit dat de divisie ‘Europa Road’ van Europa Worldwide sinds 1 juni 2021 exclusief agent in Engeland van de Belgische groepagespecialist is en omgekeerd.
Dematic automatiseert distributiecentrum voor Kering in Noord-Italië
Dematic, aanbieder van intralogistieke oplossingen, maakt bekend dat het geautomatiseerde distributiecentrum voor de wereldwijde luxegroep Kering in het Noord-Italiaanse Trecate bijna is voltooid. De nieuwe wereldwijde logistieke hub van Kering heeft een oppervlakte van ruim 162.000m².
Webinar: Belangrijke inzichten in digitale transformatie en de technologie cruciaal om het verschil te maken.
(Advertorial) Wat is de impact van COVID-19 op onze Belgische bedrijven en hun digitale transformatie? En hoe kan de juiste technologie uw transformatie stimuleren en uw organisatie wendbaar genoeg maken om te evolueren in een dynamische markt?