Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Binnen AIQX-initiatief vertrouwt BMW Group op netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie in autoproductie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Direct-to-consumer-business blijft boomen
De groei van de direct-to-consumer-business houdt aan. Zo blijkt ook uit een recent onderzoek van Deposco, leverancier van omnichannel fulfilment software. Die evolutie is niet onlogisch, want zo kunnen bedrijven de band met hun klanten versterken. Tegelijk kan die ontwikkeling gepaard gaan met groeipijnen. Een goed zicht op de pro’s en mogelijke contra’s is dan ook een must om het onderste uit de kan te halen bij het opzetten of verder ontwikkelen van een direct-to-consumer-strategie.
Stabiliteit, maar ook grote uitdagingen in zicht
Locatie, locatie, locatie! Dat geldt zeker ook voor logistieke panden in Europa. Onlangs nam het onafhankelijke adviesbureau Buck Consultants International de Belgische logistieke vastgoedmarkt onder de loep, met twee Europese onderzoeken als basis. Vaststelling: het ziet er naar uit dat de markt na een flinke tik in 2023, in stabieler vaarwater terecht zal komen.
Pleidooi voor een gelaagde demand forecast
Voor een multinational als British American Tobacco vormt het luik demand forecasting een enorme uitdaging. Niet alleen moet de onderneming gezien haar wereldwijde aanwezigheid met verschillende culturen rekening houden, ook omvat het productgamma erg uiteenlopende artikelen. Terwijl de traditionele tabaksproducten een vrij voorspelbaar vraagpatroon kennen, is de vraag naar nieuwe categorieën artikelen veel moeilijker te voorspellen. Om het forecastingproces te optimaliseren, zette de organisatie een verregaand optimaliseringstraject in gang.
Recycleren en hergebruiken
Wellicht hebt u ook al vastgesteld dat tijdschriften steeds vaker in een papieren in plaats van een plastic wikkel in de bus vallen. En misschien denkt u dan wel dat dit een aardig, milieuvriendelijk alternatief van de uitgever is? Weet dan dat nieuwe Europese regelgeving eisen stelt aan hoe we wat moeten verpakken, met als ultieme doel de plastics zo veel mogelijk uit de logistieke keten te weren.
Deze dock leveller is geen dock leveller
(Advertorial) Voor we dit raadsel oplossen, staan we even stil bij het ontstaan en een omschrijving van dit veel toegepaste product . In de VS, zo rond het midden van de vorige eeuw, verdrong het wegvervoer de trein als voornaamste transportmiddel voor consumentengoederen, vooral door de opkomst van het moderne en uitgebreide Amerikaanse wegenstelsel. In plaats van goederen uit een wagon te lossen, moest een ‘opstap’ worden ontwikkeld, want het bleek niet altijd handig om zware goederen door middel van een schuine plaat naar het vloerniveau te rijden (sinds de jaren ’30 met een handpallettruck). Zo ontstonden de eerste laadperrons, die het niveauverschil een stuk kleiner maakten. Toch bleef het schipperen, aangezien vrachtwagens nog steeds allerlei verschillende afmetingen hadden. Begin jaren ’50 deed een nieuwe uitvinding zijn intrede: de dock leveller. In die dagen niet veel meer dan een scharnierende stalen oprit met een lip die de verbinding maakte tussen het laadperron en de laadvloer van de vrachtwagen. De dock leveller is werd een cruciaal hulpmiddel, met een tijdelijke en veilige overbrugging als hoofdtaak.
Het optimaliseren van je value chain met de Waardeketen van Porter: 5 tips
We willen allemaal efficiënter werken, maar het is soms moeilijk te zien wat beter kan en wat al goed gaat. De Waardeketen van Porter helpt hierbij. Dit model laat je zien hoe dingen binnen je bedrijf lopen en wat dat oplevert. Wat voor waarde brengen je afdelingen? En hoe kun je die verbeteren? In dit artikel bespreken we 5 tips waar je op moet letten en zullen we de focus leggen op bedrijven zoals PrintAbout die inktcartridges verkopen als voorbeeld.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Benetton Group gaat voor logistieke automatisering met Dematic
Benetton Group is wereldwijd bekend van modemerken als United Colors of Benetton en Sisley en beschikt over een retailnetwerk van ruim 4000 winkels. De moderetailer heeft een overeenkomst gesloten met leverancier van intralogistieke oplossingen Dematic.
Presentatie Pipelife op Supply Chain Innovations
(Advertorial) Pipelife (onderdeel van de Wienerberger Groep) is een toonaangevende leverancier van leidingsysteemoplossingen voor infrastructuur, gebouwen en landbouw. Gevestigd in 25 landen, voorzien zij gemeenschappen over de hele wereld van een veilig, gezond en zorgeloos leven voor de huidige en toekomstige generaties.
Reductie van downtime
(Advertorial) Stilstand van een machine is niet meer geoorloofd in deze tijd waar afleveren binnen 24 uur vaak al niet snel genoeg meer is. Het nieuw ontwikkelde A-Frame is een betrouwbare machine die voldoet aan alle eisen van warehouses met hoge volumes en hoge dynamiek.
Succesfactoren bij retrofit: het totaalplaatje telt
(Advertorial) De coronapandemie en de noodzaak van veerkrachtige toeleveringsketens stimuleren de vraag naar retrofitoplossingen in de material handling-sector. Retrofit is een groeimarkt. TGW voert vandaag bijna vijf keer zoveel retrofitprojecten per jaar uit als tien jaar geleden.
Savoye ontwikkelt robotoplossing met Hai Robotics
System integrator Savoye wordt partner van Hai Robotics, een speler op het gebied van Autonomous Case-handling Robotics (ACR) systemen voor orderverzamelen, inbound processen en verzending. Dankzij de wereldwijde partnerovereenkomst zal Savoye een nieuwe robotoplossing kunnen aanbieden in Europa, het Midden-Oosten (Savoye opende dit jaar een kantoor in de Verenigde Arabische Emiraten), Noord-Amerika en Azië.
Sensolus en Phi Data sluiten strategisch partnership voor procesoptimalisering
Sensolus, een Gentse scale-up die is gespecialiseerd in traceer- en IoT-technologie, gaat een strategisch partnership aan met ICT-bedrijf Phi Data, dat zich toelegt op het verbeteren van bedrijfsprocessen met Smart Edge-oplossingen. Met de samenwerking willen Sensolus en Phi Data logistieke spelers en bedrijven actief in de industriële maakindustrie helpen om hun ambities op het vlak van IoT (Internet of Things) te vertalen naar een concrete en operationele realiteit.
Nieuwe business development manager voor België bij Inther Group
Na Duitsland breidt system integrator Inther Group zijn Business Development team ook in België uit. In dat kader werd Jonathan Bytebier begin september aangesteld als business development manager voor België. Jonathan Bytebier zette vanuit een financiële en analytische sales achtergrond de stap naar de logistieke sector, waar hij ervaring opdeed met het inrichten en uitwerken van logistieke magazijnen bij een toonaangevende aanbieder van opslagsystemen.
Wageningen University & Research neemt Toyota waterstofheftruck in gebruik
Het Praktijkonderzoek Plant en Omgeving van de Wageningen University & Research (WUR) in het Nederlandse Lelystad heeft zijn eerste waterstofheftruck in gebruik genomen. Het betreft de Toyota Traigo waterstofheftruck met een brandstofcel van Plug Power.
Bereik een betere digitale organisatie door middel van IT/OT-convergentie
(Advertorial) IT/OT-convergentie kan aanzienlijke voordelen opleveren voor industriële bedrijven die de digitale transitie maken. Het PwC rapport, IT/OT-convergentie als basis voor digitalisering in de snel veranderende industriële omgeving, biedt industriële bedrijven inzicht in de uitdagingen en voordelen van IT/OT-convergentie.
Meer SKU’s per palletsectie
(Advertorial) Meer small items op dezelfde beperkte plaats. En bovendien minder voorraad per SKU inslaan en de druk op de servicegraad blijven beheersen? Ongestoorde picking met steeds voldoende voorraad en géén stockbreuken in een lopende batch?