Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Schrijf je nu in: 2daagse Masterclass Pragmatic Inventory Management 15 & 22 mei
(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite met het bepalen van de optimale voorraadniveaus, rekening houdend met de omgeving waarin zij operationeel zijn en zijn beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar een belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer.
Digitale basis voor betere besluitvorming
Recent voerde FMCG-producent Unilever wereldwijd een aantal belangrijke strategische wijzigingen door. Daarbij speelt de ondersteuning van technologieën als artificiële intelligentie een belangrijke rol. Wat die digitale transformatie specifiek voor de wereldwijde Ice Cream-divisie van Unilever betekent, vernemen we van chief product supply chain officer Sandeep Desai.
Meer mogelijkheden voor magazijnoptimalisering
Vandaag komt het onderwerp ‘digital twin’ (digitale tweeling) veelvuldig aan bod. Dermate zelfs dat het wel een nieuwe hype lijkt in het logistieke en supply chain landschap. En zoals met alle hypes worden er verwachtingen geschapen. Trends als IoT en Industry 4.0 laten ons toe massaal veel gegevens uit supply chain en logistieke systemen te verzamelen waarvan we ons terecht afvragen wat we er het best mee aanvangen. Bovendien wordt de granulariteit van die data, met name de details uit de processen en systemen, steeds groter. Misschien is digital twin, naast ‘control towers’ en visibiliteit wel de toepassing daarvoor? Maar wat kunnen we nu van een digitale tweeling verwachten in logistieke operaties zoals magazijnen? En hoe moeten we dat evalueren en inzetten?
Voorraadoptimalisering binnen complexe context
Prosafco is een van de grootste spelers in de Belgische markt van persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm’s), bedrijfs- en werkkleding. Vanuit zijn nieuwe distributiecentrum in Roeselare bedient het bedrijf zowel zijn zeven winkels als klanten uit zowat alle sectoren. Die ondernemingen verwachten hoge uitleversnelheden en een hoge mate van flexibiliteit. Tijdens een recente bustour van Value Chain legde Prosafco uit hoe het met een geoptimaliseerd voorraadbeheer en de software van Slimstock aan die vraag beantwoordt.
Onmisbare schakel binnen Europese strategie
De logistieke vastgoedmarkt in België heeft er een nieuwe speler bij. In Nederland is de vastgoedontwikkelaar Panattoni al jarenlang bekend, nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. Tijd voor een gesprek met Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India, over de opportuniteiten en uitdagingen in ons land.
Grote ondernemingen zetten de toon
Niet alleen enkelingen experimenteren volop met generatieve artificiële intelligentie zoals ChatGPT en DALL-E. De technologie biedt ook bedrijven steeds meer interessante opportuniteiten. Zo is het mogelijk er de operationele efficiëntie mee te verhogen, mits de technologie goed in de organisatie is ingebed en op de specifieke behoeften is afgestemd. Uit onderzoek van Reuters blijkt alvast dat vooral (heel) grote bedrijven de technologie al op een gestructureerde manier omarmen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Collect&Go City levert boodschappen per cargofiets tot in stadscentrum
Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, test onder de naam ‘Collect&Go City’ een nieuw concept in het centrum van Brussel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een cargofiets. Met een aanbod van 500 verse producten en bereide gerechten voor het avondeten mikt de nieuwe dienst op milieubewuste stedelingen voor wie tijdswinst, nabijheid en duurzaamheid primeren.
Shippeo neemt oPhone over
Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.
Food Blending betrekt nieuw magazijn en productiegebouw
Food Blending is een loonmengbedrijf voor humane voedingsstoffen in de voedingsindustrie. De kmo uit Evergem mengt en verpakt droge voedingsstoffen in de juiste verhouding waarna ze als afgewerkt product terug naar de klant gaan. Om verder te kunnen uitbreiden, vond het bedrijf even verderop van zijn huidige locatie een nieuwe, ruimere site.
Wallonië past tarieven voor kilometerheffing aan vanaf 1 januari 2021
Vanaf 1 januari 2021 worden de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië aangepast. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven gelden voor alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.
Inland Container Yard concept moet modal shift containers versnellen
Multimodaal.Vlaanderen – onderdeel van VIL – lanceert een nieuwe community die expediteurs, verladers en rederijen samenbrengt rond het Inland Container Yard (ICY) concept om de modal shift van containers te versnellen. De ambitie bestaat erin in het eerste jaar 50.000 vrachtwagenritten naar spoor en binnenvaart over te hevelen.
L’Oréal gaat distributiecentra beheren met Manhattan Associates
Manhattan Associates heeft aangekondigd dat cosmeticabedrijf L’Oréal beslist heeft Manhattan Active Warehouse Management te implementeren in zijn distributiecentra wereldwijd. De rollout van de schaalbare SaaS-oplossing begint medio 2021 in Europa.
Visma Connect regelt toegang tot logistieke ketendata met nieuwe dienst
Visma Connect lanceert een nieuwe dienst die het voor logistieke partijen makkelijker en veiliger moet maken om data te delen. Zij kunnen voortaan in het iShare autorisatieregister van de ICT-dienstverlener vastleggen welke dataknooppunten hun data met welke partijen mogen delen.
DPD lanceert DPD fresh voor levering van voeding
Pakketleverancier DPD heeft een nieuwe entiteit opgericht: DPD fresh. Het gaat om een express transportdienst (levering binnen 24u) voor het ophalen en afleveren van droge voeding, verse voeding en diepvriesproducten bij professionals en particulieren.
Sensolus haalt 3,5 miljoen euro op om zichtbaarheid in supply chains te vergroten
Sensolus, aanbieder van asset tracking oplossingen op basis van het Internet of Things uit Gent, heeft een financieringsronde van 3,5 miljoen euro afgesloten. De Belgische start-up helpt bedrijven om niet-aangedreven activa in supply chains en industriële productie te traceren.
Britse bedrijven amper voorbereid op no-deal Brexit
Minder dan één op de vijf Britse (18%) bedrijven is voorbereid op een no-deal Brexit. Tegelijkertijd maakt meer dan de helft van de Nederlandse en Vlaamse logistieke dienstverleners zich zorgen over de Brexit en denkt 48% van hen dat de Brexit leidt tot wijzigingen in de supply chain.