Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Binnen AIQX-initiatief vertrouwt BMW Group op netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie in autoproductie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Niet altijd eenvoudig, wel noodzakelijk
De noodzaak van ketensamenwerking met het oog op een duurzame en maatschappelijke impact is genoegzaam bekend. Toch blijft het vaak bij goede voornemens. Volgens Désirée van Gorp, hoogleraar International Business aan Nyenrode Business Universiteit, vereist de verduurzaming van complexe supply chains een verschuiving van kostengericht denken naar ecosysteemdenken. “Dat vergt de nodige inspanningen en lijkt misschien wel lastig, maar loont zowel voor de hele waardeketen als voor de samenleving.”
Innovatie integreren in je magazijn, hoe doe je dat?
(Advertorial) In een wereld vol verandering en onzekerheid staat de logistieke sector voor grote uitdagingen. Daarom moeten bedrijven zich wendbaar, veerkrachtig en duurzaam opstellen. Maar ook professionals binnen de sector moeten zich voortdurend aanpassen om te blijven groeien.
Schrijf je nu in: 2daagse Masterclass Pragmatic Inventory Management 15 & 22 mei
(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite met het bepalen van de optimale voorraadniveaus, rekening houdend met de omgeving waarin zij operationeel zijn en zijn beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar een belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer.
Digitale basis voor betere besluitvorming
Recent voerde FMCG-producent Unilever wereldwijd een aantal belangrijke strategische wijzigingen door. Daarbij speelt de ondersteuning van technologieën als artificiële intelligentie een belangrijke rol. Wat die digitale transformatie specifiek voor de wereldwijde Ice Cream-divisie van Unilever betekent, vernemen we van chief product supply chain officer Sandeep Desai.
Meer mogelijkheden voor magazijnoptimalisering
Vandaag komt het onderwerp ‘digital twin’ (digitale tweeling) veelvuldig aan bod. Dermate zelfs dat het wel een nieuwe hype lijkt in het logistieke en supply chain landschap. En zoals met alle hypes worden er verwachtingen geschapen. Trends als IoT en Industry 4.0 laten ons toe massaal veel gegevens uit supply chain en logistieke systemen te verzamelen waarvan we ons terecht afvragen wat we er het best mee aanvangen. Bovendien wordt de granulariteit van die data, met name de details uit de processen en systemen, steeds groter. Misschien is digital twin, naast ‘control towers’ en visibiliteit wel de toepassing daarvoor? Maar wat kunnen we nu van een digitale tweeling verwachten in logistieke operaties zoals magazijnen? En hoe moeten we dat evalueren en inzetten?
Voorraadoptimalisering binnen complexe context
Prosafco is een van de grootste spelers in de Belgische markt van persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm’s), bedrijfs- en werkkleding. Vanuit zijn nieuwe distributiecentrum in Roeselare bedient het bedrijf zowel zijn zeven winkels als klanten uit zowat alle sectoren. Die ondernemingen verwachten hoge uitleversnelheden en een hoge mate van flexibiliteit. Tijdens een recente bustour van Value Chain legde Prosafco uit hoe het met een geoptimaliseerd voorraadbeheer en de software van Slimstock aan die vraag beantwoordt.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Scotch & Soda krijgt meer zicht op voorraad met RFID-tags van Checkpoint Systems
Scotch & Soda, met 166 winkels in meer dan 70 landen, maakt al meer dan 10 jaar gebruik van de kledinglabels van Checkpoint Systems, leverancier van RFID-oplossingen. Nu gaat het modemerk een stap verder in zijn samenwerking door de nieuwste generatie RFID-labels (het Njord-label met de Impinj M750-chip) toe te passen op al zijn producten wereldwijd.
Böwe Systec wordt Bowe Group
Böwe Systec, met hoofdkantoor in Augsburg (Duitsland), is wereldwijd aanbieder van oplossingen voor procesautomatisering die zijn gebaseerd op het vullen, sorteren van enveloppen en pakketten en intralogistiek. Böwe Systec is nu de Bowe Group geworden.
Savoye stelt Alain Kaddoum aan als managing director Midden-Oosten
Savoye, internationaal producent en system integrator van intralogistieke systemen en -software heeft Alain Kaddoum aangesteld als managing director voor het kantoor in Dubai. Alain Kaddoum werkte ruim zes jaar als professional in de intralogistiek in het Midden-Oosten en heeft een commercieel/technische achtergrond opgebouwd op het gebied van automatisering en magazijnmanagement.
Axens installeert Plug-and-Carry Heavy Load van Boa Concept
Boa Concept heeft de fabriek van Axens in Salindres (in de Gard, Frankrijk), uitgerust met een geautomatiseerde Plug-and-Carry Heavy Load lijn. Axens produceert en verkoopt katalysatoren en absorptiemiddelen voor de raffinage-industrie, de petrochemie en de behandeling van water en gas.
Montea zet voet op Duitse bodem
Vastgoedonderneming Montea zet de eerste stappen op Duitse bodem met de aankoop van een terrein van 83.000m² in Mannheim. Het terrein is voor 8,5 jaar verhuurd aan de Duitse FDT Flachdach. Als die huurovereenkomst afloopt, wordt het greyfield terrein herontwikkeld tot een duurzame logistieke ruimte.
Dematic verhuist om verder uit te breiden
Dematic NV is verhuisd van Zwijndrecht naar een groter en CO2-neutraal kantoor in Antwerpen Linkeroever. De verhuizing is naar eigen zeggen een eerste fase in het strategisch plan van het bedrijf in intralogistiek om verder met dubbele cijfers te blijven groeien.
Supply Chain Innovations 2021 gaat door in Antwerpen op 7 oktober
Na anderhalf jaar onderbreking en verschillende door Covid gedwarsboomde plannen is het eindelijk zover, Supply Chain Innovations 2021 zal doorgaan op 7 oktober 2021. Het fysieke event waar elke supply chain manager jaarlijks naar uitkijkt staat weer op de agenda.
Thiery Geerts, CEO van Google Benelux, neemt de aftrap op Supply Chain Innovations 2021
Hij heeft het over de homo digitalis en hoe digitalisering ons meer menselijk maakt. Bedrijven die dit begrijpen en de nieuwe beschikbare technologieën willen toepassen zullen hun business modellen opnieuw moeten bekijken. Deze revolutie zal ook impact hebben op de supply chain die eveneens opnieuw moet worden uitgevonden om voordeel te halen uit digitalisering, Artificiële Intelligentie, Blockchain, 3D printing,… Thiery publiceerde hierover dit jaar het boek ‘Homo Digitalis: Hoe digitalisering ons meer mens maakt’.
DB Schenker lanceert Schenker Ventures voor innovatieve logistiek
Eerder deze maand lanceerde logistiek dienstverlener DB Schenker de nieuwe divisie Schenker Ventures. Bedoeling is innovatie in de logistiek te stimuleren door ondernemers en starters te ondersteunen en met hen samen te werken. Schenker Ventures zal de bestaande venture-activiteiten en investeringen van DB Schenker bundelen en uitbouwen.
BluJay wil met nieuwe releases vlotte wereldhandel ondersteunen
BluJay Solutions, leverancier van wereldwijde supply chain-software en -diensten, heeft versie 21.2 van zijn transport-, distributie- en Global Trade-applicaties uitgebracht. De nieuwe releases bieden mogelijkheden, integraties en actuele compliance-updates voor verladers, logistiek dienstverleners, vervoerders en douane-expediteurs.