Efficiëntie en energiebesparing in magazijnen: de rol van PVC-gordijnen
In magazijnen en industriële ruimtes staan efficiëntie en energiebesparing centraal. Elk detail telt als het gaat om het optimaliseren van de logistieke stroom en het minimaliseren van energieverbruik. PVC-gordijnen zijn daarvoor een simpele, maar uiterst doeltreffende oplossing. Ze bieden tal van voordelen voor magazijnen en productiefaciliteiten, zowel op het vlak van kostenbesparing als operationele efficiëntie.
Recente artikelen
Kiezen voor de aangewezen weg naar transparantie
Blockchain geldt al enkele jaren als een van de grootste technologische beloftes. Maar kan het die hoge verwachtingen vandaag al waarmaken in de sector waar experts het misschien wel de mooiste toekomst toedichten? De European Blockchain Convention zocht een antwoord bij blockchain-verantwoordelijken uit de wereld van de consumptiegoederen.
De vijf groeifasen van de digital twin
Digitalisering en disruptie veranderen de planning van de supply chain. Veel bedrijven herzien hun planningsmechanismen en focussen zich naast efficiëntie ook op veerkracht. Tim Payne van onderzoeksbureau Gartner identificeert binnen dat traject verschillende fasen.
Experts over de realiteit na de Brexit
Het Brexitakkoord heeft de handel tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland sterk beïnvloed. Hoewel het een betere uitkomst bood dan een ‘no deal’-scenario, leefden veel internationale bedrijven met een bang hart toe naar de inwerkingtreding van het nieuwe handels- en samenwerkingsakkoord op 1 januari 2021.
Hema breekt records in e-commerce DC
In vier jaar tijd heeft de in oorsprong Nederlandse winkelketen Hema de capaciteit van zijn e-commerce distributiecentrum weten te vergroten van 80.000 naar 130.000 picks per dag. Om dat te kunnen realiseren, installeerde Hema een grotendeels geautomatiseerde orderpickmachine van Inther Group met onder meer een miniload- en shuttlesysteem, aangevuld met slimme software voor een optimale verdeling van de werklast.
Leveranciersdiversiteit brengt technologische uitdagingen met zich mee
Professor Daniel Stanton, beter bekend als Mr. Supply Chain, behoort tot de officieuze lijst van de tien meest invloedrijke supply chain-experts op LinkedIn. De auteur van ‘Supply Chain Management voor Dummies’ ziet naast vele technische uitdagingen vandaag ook een groeiende sociale dimensie voor de supply chain.
Jungheinrich lanceert nieuwe lithium-ion stapelaars en AGV
Ook material handling fabrikant Jungheinrich moest zijn event ‘Innovations & Highlights’ dit jaar noodgedwongen virtueel organiseren. Zo hopten we moeiteloos tussen het hoofdkantoor in Hamburg en de fabriek in Norderstedt om alles te weten te komen over de nieuwste telgen in de Jungheinrich-familie.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux
Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.
Panattoni betreedt de Belgische markt
Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”
Consafe Logistics breidt uit naar België
Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.
H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom
H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.
Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart
Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.
ABB rust distributiecentrum uit met Movu
(Advertorial) ABB Electrification Norway wilde zijn beperkte ruimte efficiënter gebruiken. Robots van Movu moeten hiervoor zorgen. Het internationale technologiebedrijf ABB Electrification Norway zocht naar manieren om de beperkte ruimte efficiënter te gebruiken door de opslagcomponent uit de productie te halen en deze via kleinere blokken te leveren.
De oplossing is gevonden bij Movu Robotics.
Royal Talens schakelt NYCE.LOGIC in voor WMS-implementatie
Het Nederlandse bedrijf Royal Talens produceert kunstenaarsverf en levert een breed scala aan creatieve materialen. Opgericht in 1899, is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de wereldwijde markt voor beeldende kunst, met merken als Bruynzeel, Sakura, Talens, Ecoline, Talens | Pantone, Amsterdam, Rembrandt, Cobra en Van Gogh. Om zijn magazijnen in Zwitserland, de Verenigde Staten en Italië van een warehouse management system te voorzien, ging Royal Talens een samenwerking aan met WMS-leverancier NYCE.LOGIC.
Fiege huurt 25.000m² van Prologis’ nieuwbouwcomplex Boom DC2
Prologis, wereldwijd ontwikkelaar van logistiek vastgoed, verhuurt 25.000m² van zijn nieuwbouwcomplex in Boom op lange termijn aan de Duitse logistiek dienstverlener Fiege. Met Boom DC2 realiseert Prologis een volledig elektrische faciliteit die moet bijdragen aan een duurzame logistieke keten in België. Zodra de site klaar is – in april 2024 – zal Fiege de activiteiten van een Duitse site naar Boom verhuizen.
Emixa en Actemium zijn eerste Belgische Siemens Xcelerator-partners
Begin 2024 sloot Siemens Belux een overeenkomst met Emixa Industry Solutions en Actemium met als doel digitale oplossingen sneller te ontwikkelen, te delen en op te schalen. Daarmee zijn deze twee industriële technologiespelers de eerste Siemens Xcelerator-partners in België. Met AG Solution, Equans Digital en Technord werd ook een intentie tot samenwerking afgesloten.
Still gaat lithium-ion batterijen recycleren
Still sluit de recyclingkringloop voor lithium-ion batterijen en laat zijn accu’s aan het einde van hun levenscyclus recycleren in de Europese fabriek van Li-Cycle, een toonaangevend Canadese recyclingbedrijf dat in augustus 2023 zijn eerste Europese vestiging in Magdeburg, Duitsland opende. Het recyclingproces van de strategische partner maakt een terugwinningspercentage tot 95 procent mogelijk. Belangrijke accu-onderdelen worden teruggewonnen en hergebruikt voor de productie van nieuwe accucellen. Zo wil Still nu al een antwoord bieden op de vraag hoe in de toekomst moet worden omgegaan met lithium-ion batterijen aan het einde van hun levensduur.