Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Ambitieus distributiecentrum ondersteunt wereldwijd meerdere online webwinkels zonder vergaande automatisatie.
Functionele orderverzamelsystemen bestaan zelden uit één enkel systeem. Welke stellingsystemen gecombineerd worden en hoe ze gelay-out worden hangt af van verschillende factoren. Bij het Duitse EUROTAPE hebben ze dit begrepen en de samenwerking met BITO leidde tot betere prestaties van de bedrijfsprocessen en werktijdinkorting zonder vergaande investering in automatisatie.
Jukebox XXL
Om aan het groeiende aantal bestellingen in zowel de fysieke winkel als de webshop te kunnen voldoen, breidde muziekhandel Musikhaus Thomann zijn logistieke centrum in de loop der jaren steeds verder uit. Ook het toenemende aantal SKU’s moest daarbij onderdak krijgen.
Stresstest voor elke organisatie
Een ERP-pakket vormt het kloppende softwarehart van een bedrijf. Het stelt organisaties in staat processen te bundelen en op elkaar af te stemmen. De implementatie van nieuwe ERP-software gaat evenwel zelden over rozen. Het is een ingrijpend project dat tijd, geld, organisatie en denkwerk vraagt.
Alles onder één dak
In 2020 nam motorkledingproducent REV’IT! zijn nieuwe Europees distributiecentrum in gebruik. De nieuwbouw was broodnodig om de groeiambities van de onderneming te faciliteren. Voor het logistiek ontwerp en de inrichting van het EDC klopte REV’IT!
Kiezen voor de aangewezen weg naar transparantie
Blockchain geldt al enkele jaren als een van de grootste technologische beloftes. Maar kan het die hoge verwachtingen vandaag al waarmaken in de sector waar experts het misschien wel de mooiste toekomst toedichten? De European Blockchain Convention zocht een antwoord bij blockchain-verantwoordelijken uit de wereld van de consumptiegoederen.
De vijf groeifasen van de digital twin
Digitalisering en disruptie veranderen de planning van de supply chain. Veel bedrijven herzien hun planningsmechanismen en focussen zich naast efficiëntie ook op veerkracht. Tim Payne van onderzoeksbureau Gartner identificeert binnen dat traject verschillende fasen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië
De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.
DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux
DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.
Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich
Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.
BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen
De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.
Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie
Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.
Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie
Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.
Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers
Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.
Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle
Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.
100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn
(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.
Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog
Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.