Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente artikelen
Is the warehouse operator of the future digitalized and connected
Pics Belgium organiseert elke laatste donderdag van de maand een virtueel supply chain café. Tijdens dit online gebeuren belicht een specialist gedurende twintig minuten een topic. Daarna kunnen de deelnemers discussIëren over het onderwerp en bepaalde statements.
Van kostenpost naar differentiator
De turbulente wereld waarin we leven stelt supply chains als nooit tevoren op de proef. Enerzijds worden we constant met onze neus op de kwetsbaarheden gedrukt, anderzijds worden klanten steeds veeleisender. In die context kunnen innovatieve technologieën helpen om van logistiek een competitief voordeel te maken.
Crowd sourcing wint terrein
‘The last mile is the hardest’, luidt een Engels gezegde. En die woorden gaan ook op voor de wereld van retail en logistiek. Zelfs een gigant als Walmart worstelt anno 2021 met de afhandeling van die kritieke laatste schakel in zijn toeleveringsketen.
Ondernemerschap en onderlinge relaties doorslaggevend
Bij de aanvang van de coronapandemie kreeg de medische productindustrie te maken met een haast ongeziene vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen. Bedrijven uit verschillende industrieën zetten toen in geen tijd op hun beurt een ad-hoc supply chain op.
Trackers tillen gebruik van trailers naar hoger niveau
Als je als operations manager zelf verschillende parkeerterreinen moet afrijden op zoek naar beschikbare trailers, dan is er iets grondig fout. Nochtans was dat vroeger de bittere realiteit voor Philip Salaerts van Distrilog. Maar dat is nu verleden tijd.
Data-integratie gomt manuele administratie uit
Bij Dymo brengt een digitaal platform de geconnecteerde productiemachines en de ERP-omgeving samen. Zowel de operatoren als de productieplanners plukken daar de vruchten van. De operatoren hoeven niet langer manueel productiedata in het ERP-systeem in te geven en realiseren zo een belangrijke tijdwinst, terwijl de planners een duidelijk zicht hebben op wat er in de fabriek gebeurt.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux
Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.
Panattoni betreedt de Belgische markt
Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”
Consafe Logistics breidt uit naar België
Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.
H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom
H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.
Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart
Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.
ABB rust distributiecentrum uit met Movu
(Advertorial) ABB Electrification Norway wilde zijn beperkte ruimte efficiënter gebruiken. Robots van Movu moeten hiervoor zorgen. Het internationale technologiebedrijf ABB Electrification Norway zocht naar manieren om de beperkte ruimte efficiënter te gebruiken door de opslagcomponent uit de productie te halen en deze via kleinere blokken te leveren.
De oplossing is gevonden bij Movu Robotics.
Royal Talens schakelt NYCE.LOGIC in voor WMS-implementatie
Het Nederlandse bedrijf Royal Talens produceert kunstenaarsverf en levert een breed scala aan creatieve materialen. Opgericht in 1899, is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de wereldwijde markt voor beeldende kunst, met merken als Bruynzeel, Sakura, Talens, Ecoline, Talens | Pantone, Amsterdam, Rembrandt, Cobra en Van Gogh. Om zijn magazijnen in Zwitserland, de Verenigde Staten en Italië van een warehouse management system te voorzien, ging Royal Talens een samenwerking aan met WMS-leverancier NYCE.LOGIC.
Fiege huurt 25.000m² van Prologis’ nieuwbouwcomplex Boom DC2
Prologis, wereldwijd ontwikkelaar van logistiek vastgoed, verhuurt 25.000m² van zijn nieuwbouwcomplex in Boom op lange termijn aan de Duitse logistiek dienstverlener Fiege. Met Boom DC2 realiseert Prologis een volledig elektrische faciliteit die moet bijdragen aan een duurzame logistieke keten in België. Zodra de site klaar is – in april 2024 – zal Fiege de activiteiten van een Duitse site naar Boom verhuizen.
Emixa en Actemium zijn eerste Belgische Siemens Xcelerator-partners
Begin 2024 sloot Siemens Belux een overeenkomst met Emixa Industry Solutions en Actemium met als doel digitale oplossingen sneller te ontwikkelen, te delen en op te schalen. Daarmee zijn deze twee industriële technologiespelers de eerste Siemens Xcelerator-partners in België. Met AG Solution, Equans Digital en Technord werd ook een intentie tot samenwerking afgesloten.
Still gaat lithium-ion batterijen recycleren
Still sluit de recyclingkringloop voor lithium-ion batterijen en laat zijn accu’s aan het einde van hun levenscyclus recycleren in de Europese fabriek van Li-Cycle, een toonaangevend Canadese recyclingbedrijf dat in augustus 2023 zijn eerste Europese vestiging in Magdeburg, Duitsland opende. Het recyclingproces van de strategische partner maakt een terugwinningspercentage tot 95 procent mogelijk. Belangrijke accu-onderdelen worden teruggewonnen en hergebruikt voor de productie van nieuwe accucellen. Zo wil Still nu al een antwoord bieden op de vraag hoe in de toekomst moet worden omgegaan met lithium-ion batterijen aan het einde van hun levensduur.