Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente artikelen
Aankoopafdeling geeft duurzame koers mee vorm
De Belgische Ingrid De Ryck is bij bierbrouwer Anheuser-Busch verantwoordelijk voor aankoop en duurzaamheid in de Verenigde Staten en Canada. Dat ze beide petjes draagt, beschouwt ze als de logica zelve. “Een duurzame en efficiënte supply chain moet vandaag in elk organisatie een hoofddrijfveer vormen”, luidt het.
De continue evolutie van het planningsproces
Producenten van verpakte consumptiegoederen moesten hun supply chain het voorbije jaar snel en ingrijpend aanpassen. De gewijzigde vraag, schommelende voorraden en nieuwe aankoopkanalen brengen ook de nodige lessen voor het post-coronatijdperk met zich mee.
Inkopen blijft mensenwerk
Ook het inkoopvak ontsnapt niet aan de trend naar digitalisering. Toch hoeft de inkoper niet meteen voor zijn baan te vrezen, als we professor Wendy van der Valk (Tilburg University) mogen geloven. Robots kunnen tegenwoordig al heel veel, maar inkopen blijft in wezen toch een mensenvak.
Keten in teken van duurzame zuivel
Door de coronacrisis kwamen duurzaamheidsinitiatieven bij veel bedrijven op een lager pitje te staan. Niet bij Arla Foods. Daar werd zelfs nog een tandje bijgestoken. Uiteindelijk wil het bedrijf zijn zuivel tegen 2050 klimaatneutraal krijgen.
Beschikbaarheid klanten maakt het verschil
Tot veertig procent besparen op de afhandeling van de laatste mijl? Dat kan. Alleen moeten we dan ook informatie over de beschikbaarheid van onze klanten in onze routeplanning opnemen én bereid zijn al eens te wachten op een klant in plaats van zo snel mogelijk de leveringsronde verder te zetten.
Is the warehouse operator of the future digitalized and connected
Pics Belgium organiseert elke laatste donderdag van de maand een virtueel supply chain café. Tijdens dit online gebeuren belicht een specialist gedurende twintig minuten een topic. Daarna kunnen de deelnemers discussIëren over het onderwerp en bepaalde statements.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Cabka lanceert duurzame en ergonomische orderpicking-pallet Retail E5.3
Cabka, gespecialiseerd in herbruikbare transportverpakkingen uit gerecycled plastic, heeft een nieuwe, nestbare orderpicking-pallet ontwikkeld. Met de Retail E5.3 pallet wil Cabka tegemoet komen aan gebruikers in de logistiek die naar een lagere CO2-uitstoot streven en invulling willen geven aan de vereisten van de kringloopeconomie.
ING wil CO2-uitstoot en energiekosten van gebouwen helpen drukken
Met de ‘Sustainable Buildings Guide’ lanceert ING België een tool die in kaart brengt welke concrete acties bedrijven en particulieren kunnen nemen om hun vastgoed duurzamer en energiezuiniger te maken. Ook geeft de tool een raming van de investeringen en de kosten, het rendement, de terugverdientijd en de impact op zowel de energiefactuur als de CO2-uitstoot.
Nood aan een nieuwe webshop? Ontdek samen met ProfitPlus de nieuwste e-commerce features.
(Advertorial) De nood aan een webshop kende de laatste jaren een forse stijging, met de pandemie als absolute hoogtepunt. En dat heb jij als ondernemer vast ook wel gemerkt. Een webshop beheren is veel werk en vooral zeer tijdrovend, maar dankzij de nieuwe ProfitPlus e-commerce module maken we je het een stuk makkelijker.
EPG Consulting neemt adviesbureau Groenewout over
Het Duitse EPG Consulting heeft een meerderheidsbelang verworven in logistiek- en supply chain adviesbureau Groenewout. Beide bedrijven zullen hun krachten bundelen om gezamenlijk hun marktpositie als supply chain adviesbureau te versterken en hun klantenportfolio in zowel de Benelux als de internationale markt uit te breiden.
Online retailer Wehkamp gaat retourkosten invoeren
De Nederlandse webwinkel Wehkamp is van plan op korte termijn retourkosten aan te rekenen voor pakketten die naar het magazijn in Zwolle worden teruggestuurd. De retourafdeling van Wehkamp ontvangt dagelijks 50.000 retourartikelen van klanten, liet CEO Graham Harris aan verschillende Nederlandse media weten.
Flexport breidt activiteiten uit naar België
Het platform voor wereldwijde logistiek Flexport breidt zijn activiteiten uit naar België. In februari 2022 haalde de digitale expediteur, met zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam, 935 miljoen dollar op in een Series E-investeringsronde om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren.
Flexport en Shopify vereenvoudigen internationale handel met nieuwe app
Nog nieuws van Flexport, is dat de digitale expediteur de Flexport App lanceert op Shopify. Daarmee integreren Flexport en Shopify het handelsplatform met supply chain diensten om een alles-in-een oplossing te creëren voor wereldwijde logistiek.
Valuechain.be tijdelijk niet beschikbaar
Onderhoudswerken aan de webserver kunnen ervoor zorgen dat de Value Chain website tijdelijk niet beschikbaar is. Downtime is mogelijk vanaf dinsdag 21 februari om 19.00 uur tot woensdag 22 februari om 12:00 uur. Foto: Pixabay
On-Site Services: maatwerk voor een hoge beschikbaarheid
(Advertorial) Steeds meer bedrijven vertrouwen het technische onderhoud van hun sterk geautomatiseerde magazijnen geheel of gedeeltelijk toe aan intralogistieke specialisten. Om supply chain managers te helpen elke nacht (en vooral tijdens het piekseizoen) rustig te slapen, biedt TGW een reeks on-site technische diensten aan.
Oegema Transport lokaliseert trailers en heftrucks met Sensolus
Om het overzicht over zijn vloot te bewaren, koos het Nederlandse Oegema Transport voor de traceertechnologie van het Gentse Sensolus, dat gespecialiseerd is in Industrial Internet of Things en connected asset management. Voor de Nederlandse transporteur werd het namelijk steeds moeilijker en tijdrovender om zijn honderden vrachtwagens, trailers, elektropallettrucks en meeneemheftrucks te lokaliseren op de eigen site of bij de klant.