Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
D’Ieteren
Dankzij D’Ieteren kunnen de dealers van de Volkswagen-groep rekenen op een snelle levering van onderdelen. Om de uitstekende service op peil te houden, was een nieuw backendsysteem nodig. Die switch vereiste moderne scanapparatuur die naadloos aansluit op de nieuwe software.
Honderd procent cyberveilig bestaat niet
Onderzoeksbureau Data Splunk verwacht dat de hoeveelheid cyberaanvallen op de supply chain dit jaar verder zal toenemen. Jelle Groenendaal, lector Risk Management & Cybersecurity aan de Haagse Hogeschool, schetst de mogelijke risico’s. Hij legt uit hoe we aanvallen zoveel mogelijk kunnen voorkomen en geeft tips om de schade te beperken.
Hogere serviceniveaus, lagere voorraden
Steeds vaker rolt Demand Driven Material Requirements Planning (DDMRP) als alternatief planningsconcept over de tongen. Hoewel er nog niet gek veel bedrijven mee aan de slag zijn in België, biedt die nieuwe manier van plannen een aantal belangrijke voordelen, die zeker in de volatiele wereld van vandaag van pas kunnen komen.
Wanneer lonen automatische laad- en lossystemen?
In de meeste bedrijven verloopt het laden en lossen van vrachtwagens nog manueel. Dat is evenwel een arbeidsintensief en tijdrovend proces. Samen met de Universiteit Antwerpen (UA) nam VIL de bestaande laad- en lossystemen onder de loep. Tijdens dat zogeheten OptiCharge-project werd duidelijk dat automatisering aan de laad- en loskade op verschillende vlakken voordelen biedt, maar dat veel afhangt van de technologie, de goederen en de bedrijfsspecifieke context.
Het pad effenen voor innovatieve intralogistiek
Gebroeders DOMS uit Brecht is een familiebedrijf als geen ander. De afgelopen decennia groeide de kmo uit tot een van de Belgische sleutelbedrijven in machinebouw en automatisering. Recent ontwikkelde Gebroeders DOMS een Automated Guided Vehicle (AGV) voor het veilig transporteren van nucleair afval.
Goods-To-Person-Oplossing
Vandaag de dag wordt de logistieke sector geconfronteerd met een sterke stijging van de goederenstromen. Bij het verwerken van deze grote volumes, hebben magazijnen met handmatige processen te maken met lastige werkomstandigheden, inefficiency en knelpunten.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Stap risicoloos over van oude naar nieuwe software
(Advertorial) Met Slim Software Nabouwen wordt uw nieuwe software gegarandeerd opgeleverd binnen afgesproken tijd en tegen een vaste prijs. Deze unieke aanpak is speciaal door Codeless ontwikkelt en is dé manier om risicoloos uw software te vernieuwen, bouwen én onderhouden.
Sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh
(Advertorial) In Oostende krijgt het nieuw, sterk geautomatiseerd distributiecentrum van UpFresh stilaan vorm. Het hoogbouwmagazijn van 75 meter diep, 40 meter breed en 28 meter hoog moet de ambitieuze groeiplannen van de groothandel in verse voeding helpen waarmaken.
Vlaamse goederenexport klimt 26% in 2022, maar groei vertraagt sinds Q4
Met 479,7 miljard euro was de Vlaamse goederenexport in 2022 uitzonderlijk hoog. De totale uitvoerwaarde lag ruim een kwart hoger (+26%) dan in 2021, 61% hoger dan in 2020 en 47,7% hoger dan in pre-coronajaar 2019. Vooral het effect van de wereldprijzen joeg die stijging aan, zo blijkt uit een analyse van Flanders Investment & Trade (FIT) op basis van data van het Instituut voor Nationale Rekeningen (INR) en de Nationale Bank van België (NBB).
NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge
De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten.
Jungheinrich lanceert twee nieuwe series robuuste elektrische heftrucks
Met de wereldwijde lancering van de EFG BB/BC vorkheftrucks levert Jungheinrich voor het eerst voordelige instapmodellen die geschikt zijn voor lichte tot middelzware toepassingen van 1,6 tot 2 ton, zoals dagelijkse transport- en stapeltaken.
MG Real Estate bouwt warehouse voor Kellogg’s in Mechelen
Projectontwikkelaar MG Real Estate bouwt een nieuw warehouse op de oude Axalta-site aan de Antoon Spinoystraat in Mechelen. Het CO2-neutrale warehouse is bestemd voor Kellogg’s, die daarmee zijn activiteiten in Mechelen uitbreidt. Kellogg’s zal het warehouse – dat de naam MG Park Malinas krijgt – huren van MG Real Estate en gebruiken voor de opslag en distributie van goederen voor de Benelux en het noorden van Frankrijk.
Nabuurs levert nieuwe vestiging op in Haps
Op bedrijventerrein Laarakker in het Noord-Brabantse dorp Haps (NL) is het nieuwe distributiecentrum, en eveneens hoofdkantoor, van logistiek dienstverlener Nabuurs opgeleverd. Nabuurs gaat het pand samen met Logistiekconcurrent en Bunzl betrekken.
Linde’s “Green Performance”: steeds groter portfolio duurzame, performante oplossingen
(Advertorial) Duurzaamheid is één van de belangrijkste factoren geworden in de intralogistiek, en mag in een aankoopproces inmiddels gerust zijn voet zetten naast andere cruciale aspecten zoals veiligheid, comfort, prestaties en het totale kostenplaatje.
Codeless.com ontwikkelt de beste software voor uw bedrijf én ambities
(Advertorial) Het slimme is: met Slim Software Nabouwen wordt eerst het huidige systeem precies nagebouwd met de nieuwste software. Zodat alles werkt zoals u gewend bent en er geen kennis verloren gaat. En daarna? Daarna is alles mogelijk.
Nieuwe modules voor het succesvolle ODATiO, de WMS/TMS-oplossing van SAVOYE
(Advertorial) ODATiO, een combinatie van een WMS (Warehouse Management System) en een TMS (Transportation Management System) werd geïntroduceerd in februari 2021 en is inmiddels geïmplementeerd (of in de uitrol) bij meer dan 30 distributiecentra in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.