Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Generatieve AI voor industriële omgevingen
Generatieve AI vindt steeds sneller zijn weg in verschillende sectoren en bedrijven. Een spekend voorbeeld daarvan is de introductie van de Siemens Industrial Copilot. Dit generatieve AI-aangedreven product moet industriële omgevingen helpen bij uitdagingen op het vlak van engineering. Op die manier wil Siemens de ontwikkeltijden reduceren en de productiviteit verhogen. Op termijn is het de bedoeling industriële copilots voor de hele supply chain te ontwikkelen.
Recycleren en hergebruiken
Wellicht hebt u ook al vastgesteld dat tijdschriften steeds vaker in een papieren in plaats van een plastic wikkel in de bus vallen. En misschien denkt u dan wel dat dit een aardig, milieuvriendelijk alternatief van de uitgever is? Weet dan dat nieuwe Europese regelgeving eisen stelt aan hoe we wat moeten verpakken, met als ultieme doel de plastics zo veel mogelijk uit de logistieke keten te weren.
Hongkong-denken in Flanders Fields
Niemand kan nog om duurzaamheid heen. Ook in de logistieke sector staat de topic al geruime tijd hoog op de agenda. “En toch zie ik nog altijd veel te veel warehouses die veel te veel lucht bevatten”, klinkt het bij Eric Vandenbussche. De CEO van logistiek adviesbureau Logflow pleitte tijdens een presentatie op Supply Chain Innovations in Antwerpen om efficiënter en duurzamer te bouwen: de hoogte in en met meer aandacht voor nieuwe technologie en digitalisering.
Raak niet zomaar aan de statistische forecast
Vaak hebben mensen de neiging de forecast systematisch te willen verbeteren met hun eigen inzichten. Daarmee doen ze echter vaak meer kwaad dan goed. Waarom manuele aanpassingen niet zelden nefast zijn voor de accuraatheid van de forecast en hoe we dat fenomeen kunnen vermijden, daar weet Jeff Baker alles van. De supply chain planning expert en IBF Certified Professional Forecaster (CPF) vertelt hoe we met de ‘Forecast Value Added’ (FVA) niet alleen foutieve aanpassingen kunnen vermijden, maar tegelijk ook de performantie van het S&OP-proces kunnen verbeteren.
Zelfde doelen, verschillende impact
Het ene Lean-programma is het andere niet, daar weet CNH Industrial uit Zedelgem alles van. Jarenlang vertrouwde de machinebouwer op ‘World Class Manufacturing’. Niet alleen heeft CNH daar veel uit geleerd, de methodologie resulteerde wereldwijd ook in indrukwekkende verbeteringen in de verschillende fabrieken van de onderneming. In 2021 besliste CNH het echter over een andere boeg te gooien en de overstap naar ‘Lean Manufacturing’ te maken. Een blik op het hoe en waarom van de transitie en de impact ervan.
Bedrijven medeverantwoordelijk voor cyberveiligheid partners
Het jaar 2024 is op het vlak van ‘cyber security’ een cruciaal jaar voor ondernemingen. De Europese NIS2-richtlijn verplicht heel wat bedrijven vanaf oktober strikte beveiligingsprincipes en maatregelen voor verhoogd risicobeheer te implementeren. De impact daarvan is groot, niet alleen op de bedrijven zelf, maar ook op hun supply chain. “De bedrijven en hun bestuur zijn zelf verantwoordelijk, al ligt de lat niet voor iedereen even hoog”, klinkt het.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nog nieuw van Tilt-Import is Shocklog Cellular voor de positiebepaling van vrachten
Tilt-Import is sinds 1986 gespecialiseerd in de opvolging van transportomstandigheden van vrachten. Zo levert het bedrijf al jaren Shocklog, een toepassing om schokken en trillingen tijdens het transport te registreren. Op vraag van verschillende klanten die hun product in real time willen kunnen lokaliseren en een alarm willen krijgen wanneer een abnormaliteit plaatsvindt, heeft Tilt-Import recent een nieuwe module voor Shocklog ontwikkeld, met name Shocklog Cellular.
VAS van Tilt-Import moet veiligheid in magazijnen vergroten
Het Franse Tilt-Import, leverancier van veiligheidsoplossingen voor o.a. magazijnen, stelt met zijn nieuwe Visual Alert System (VAS) een oplossing voor om aanrijdingen tussen voetgangers en heftrucks in magazijnen te voorkomen. Het betreft een projectiesysteem dat in risicozones een waarschuwingssignaal op de vloer projecteert wanneer een heftruck op komst is.
Superbeton bouwt verder met Build Software
Superbeton uit het Antwerpse Herselt is al decennia lang actief als wegenbouwer en realiseert zowel openbare als private wegenwerken. Omdat de bestaande ERP- en boekhoudoplossing niet langer voldeden, ging het familiebedrijf vorig kwartaal op zoek naar een nieuwe oplossing.
Inther lanceert robot voor volautomatisch orderverzamelen
Inther Group stelt de GRIPP, de Gantry Robotic Intelligent Piece Picker, voor. Deze robot voor volautomatische picking heeft een grote reikwijdte, is compact, veilig en kan tot 1200 producten per uur verwerken. Bovendien is de robot flexibel: ongeacht de vorm van het product, pakt de ‘gripper’ het item op.
Collision Sentry Corner Pro moet aanrijdingen voorkomen
De nieuwe Collision Sentry Corner Pro is een evolutie van de eerdere versies van de Collision Sentry en de Corner Pro tiltsystemen. Zoals bij de eerdere versies is de Collision Sentry Corner Pro ontworpen om een veiligere werkomgeving te realiseren in industriële werksituaties door ervoor te zorgen dat blinde hoeken worden gereduceerd of uitgesloten.
Haventransport Stella Artois gaat voortaan via biertrein
AB InBev zal voortaan het grootste deel van haar haventransport organiseren per trein. Vanaf 2020 zal de brouwer door zijn modal shift zo’n 20.000 vrachtwagens per jaar van de Antwerpse ring halen. Het nieuwe treintraject wordt mogelijk gemaakt op initiatief van AB InBev en Katoen Natie, het magazijn waar de treinen gevuld worden met Stella Artois, en dankzij partners Lineas en DP World.
Moeheid en kennistekort leidt tot vertragingen in digitale transformatie
Hoewel maar liefst 8 op 10 van de Belgische en Nederlandse bedrijven digitale transformatie als een top drie prioriteit zien, gelooft bijna de helft van die bedrijven dat de vooruitgang vertraging oploopt vanwege ‘digitale transformatiemoeheid’.
Hardis Group introduceert beeldherkenning en artificial intelligence in de logistiek
Hardis Group lanceert Vision Insights powered by Xi IoT. De nieuwe oplossing creëert een digitale tweeling van een reëel logistiek magazijn door gebruik te maken van geautomatiseerde beeldherkenning voor alle objecten en activa in een magazijn, fabriek of winkel.
Onderzoek brengt de uitdagingen van Europese verladers en vervoerders aan het licht
Aangezien de Europese markt voor wegtransport nog steeds erg versnipperd is, worden supply chain professionals geconfronteerd met een complexe sector. Maar liefst 50% van de verladers werkt met meer dan 30 vervoerders tegelijkertijd, wat een goede kennis van de markt vergt om dit efficiënt te organiseren.
Vestiaire Collective breidt e-commerce internationaal uit met Descartes CustomsInfo
Als aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voorziet Descartes Systems Group Vestiaire Collective van een internationale handelsdatabase om het toenemend aantal beschikbare producten op de website te beheren. Vestiaire Collective is een wereldwijd community-driven platform voor exclusieve tweedehandsmode, dat een groeiend assortiment en een stijgend aantal exporttransacties kent.