Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Machine learning voor managers
(Advertorial) We kunnen er niet omheen. De complexiteit van onze logistieke toevoerketen is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen. Waar vroeger een goede bedrijfsstrategie genoeg was, lijkt nu het overwinnen van de complexiteit aan de kostenposten hét concurrentievoordeel te worden voor de komende jaren. In de kostenpost ‘voorraadbeheer’ wordt het mogelijk zelfs nóg uitdagender. Niet alleen de complexiteit moet overwonnen worden, maar er zijn ook de mensen die het moeten begrijpen. Dit is een uitdaging waar menig manager zich over bekommert (of toch zou moeten). “Vroeger was alles beter”. Wel, in voorraadbeheer zou dat zomaar een juiste quote kunnen zijn. Al geeft het roepen hiervan natuurlijk geen oplossing.
Maak optimaal gebruik van LED-verlichting in warehouses met deze tips
De introductie van LED-verlichting in een snelle opkomst in de industriële sector, nu steeds meer bedrijven profiteren van de op maat gemaakte energiebesparende voordelen van de nieuwste technologie.
Meten is weten
In tijden van hoge kostendruk zijn efficiënte productieprocessen cruciaal. Het grootste potentieel voor verbetering ligt vaak niet in de productie zelf, maar in alles wat erom heen hangt. Value Stream Mapping is een krachtige tool om pijnpunten te identificeren en een solide basis voor optimalisering te leggen. Vanuit zijn praktijkervaring deelt Rik Desmet, trainer en coach bij PVO, tips om aan de slag te gaan en succes te boeken met Value Stream Mapping.
Hoe stroomlijn je de goederenketen bij exponentiële groei?
De functionele en stijlvolle oordopjes van Loop Earplugs veroveren de wereld. Amper zeven jaar na de oprichting heeft het bedrijf al acht miljoen stuks verkocht in meer dan 150 landen. De supply chain-afdeling staat voor de complexe uitdaging om die cadans te volgen en de groei van de scale-up te faciliteren. Loop Earplugs omschrijft de rol van de bevoorradingsplanner als een superheld van het team. “Hij zorgt ervoor dat we niet vast komen te zitten of vertragen terwijl we almaar meer orders met toenemende complexiteit verwerken”, luidt het.
Robots-as-a-Service komt eraan
Binnen een context van complexe supply chains, krappe marges en schaarste op de arbeidsmarkt evolueert supply chain-robotisering vaak van een ‘gamechanger’ naar een noodzaak. Het geldt als een absolute voorwaarde om de efficiëntie te verhogen, knelpunten aan te pakken en het serviceniveau te maximaliseren. Toch gaapt er tussen automatiseren en slim automatiseren vaak nog een grote kloof. Tijdens een geanimeerd rondetafelgesprek georganiseerd door Value Chain poneerden specialisten ter zake Werner De Swaef (Knapp), Jasper van Gool (Still) en Simon Popelier (Logflow) een stand van zaken én hun do’s en don’ts.
Impact van abonnementen op de supply chain
Wie de term ‘abonnement’ hoort, denkt wellicht spontaan aan kranten of tijdschriften, maar abonnementen maken veel meer deel uit van ons dagelijkse leven dan we misschien vermoeden. Dat geldt zelfs voor de bedrijfswereld. Vrijwel in alle afdelingen van een onderneming – niet alleen sales en marketing, maar ook bijvoorbeeld supply chain – laat de impact van een abonnementenmodel zich voelen. Expert ter zake Peter Snoeckx vulde met ‘De Retentie-Economie’ een heel boek over werken met abonnementen. In dit artikel geeft hij alvast een kijk op de mogelijkheden.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Collect&Go City levert boodschappen per cargofiets tot in stadscentrum
Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, test onder de naam ‘Collect&Go City’ een nieuw concept in het centrum van Brussel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een cargofiets. Met een aanbod van 500 verse producten en bereide gerechten voor het avondeten mikt de nieuwe dienst op milieubewuste stedelingen voor wie tijdswinst, nabijheid en duurzaamheid primeren.
Shippeo neemt oPhone over
Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.
Food Blending betrekt nieuw magazijn en productiegebouw
Food Blending is een loonmengbedrijf voor humane voedingsstoffen in de voedingsindustrie. De kmo uit Evergem mengt en verpakt droge voedingsstoffen in de juiste verhouding waarna ze als afgewerkt product terug naar de klant gaan. Om verder te kunnen uitbreiden, vond het bedrijf even verderop van zijn huidige locatie een nieuwe, ruimere site.
Wallonië past tarieven voor kilometerheffing aan vanaf 1 januari 2021
Vanaf 1 januari 2021 worden de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië aangepast. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven gelden voor alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.
Inland Container Yard concept moet modal shift containers versnellen
Multimodaal.Vlaanderen – onderdeel van VIL – lanceert een nieuwe community die expediteurs, verladers en rederijen samenbrengt rond het Inland Container Yard (ICY) concept om de modal shift van containers te versnellen. De ambitie bestaat erin in het eerste jaar 50.000 vrachtwagenritten naar spoor en binnenvaart over te hevelen.
L’Oréal gaat distributiecentra beheren met Manhattan Associates
Manhattan Associates heeft aangekondigd dat cosmeticabedrijf L’Oréal beslist heeft Manhattan Active Warehouse Management te implementeren in zijn distributiecentra wereldwijd. De rollout van de schaalbare SaaS-oplossing begint medio 2021 in Europa.
Visma Connect regelt toegang tot logistieke ketendata met nieuwe dienst
Visma Connect lanceert een nieuwe dienst die het voor logistieke partijen makkelijker en veiliger moet maken om data te delen. Zij kunnen voortaan in het iShare autorisatieregister van de ICT-dienstverlener vastleggen welke dataknooppunten hun data met welke partijen mogen delen.
DPD lanceert DPD fresh voor levering van voeding
Pakketleverancier DPD heeft een nieuwe entiteit opgericht: DPD fresh. Het gaat om een express transportdienst (levering binnen 24u) voor het ophalen en afleveren van droge voeding, verse voeding en diepvriesproducten bij professionals en particulieren.
Sensolus haalt 3,5 miljoen euro op om zichtbaarheid in supply chains te vergroten
Sensolus, aanbieder van asset tracking oplossingen op basis van het Internet of Things uit Gent, heeft een financieringsronde van 3,5 miljoen euro afgesloten. De Belgische start-up helpt bedrijven om niet-aangedreven activa in supply chains en industriële productie te traceren.
Britse bedrijven amper voorbereid op no-deal Brexit
Minder dan één op de vijf Britse (18%) bedrijven is voorbereid op een no-deal Brexit. Tegelijkertijd maakt meer dan de helft van de Nederlandse en Vlaamse logistieke dienstverleners zich zorgen over de Brexit en denkt 48% van hen dat de Brexit leidt tot wijzigingen in de supply chain.