Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Binnen AIQX-initiatief vertrouwt BMW Group op netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie in autoproductie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Raak niet zomaar aan de statistische forecast
Vaak hebben mensen de neiging de forecast systematisch te willen verbeteren met hun eigen inzichten. Daarmee doen ze echter vaak meer kwaad dan goed. Waarom manuele aanpassingen niet zelden nefast zijn voor de accuraatheid van de forecast en hoe we dat fenomeen kunnen vermijden, daar weet Jeff Baker alles van. De supply chain planning expert en IBF Certified Professional Forecaster (CPF) vertelt hoe we met de ‘Forecast Value Added’ (FVA) niet alleen foutieve aanpassingen kunnen vermijden, maar tegelijk ook de performantie van het S&OP-proces kunnen verbeteren.
Zelfde doelen, verschillende impact
Het ene Lean-programma is het andere niet, daar weet CNH Industrial uit Zedelgem alles van. Jarenlang vertrouwde de machinebouwer op ‘World Class Manufacturing’. Niet alleen heeft CNH daar veel uit geleerd, de methodologie resulteerde wereldwijd ook in indrukwekkende verbeteringen in de verschillende fabrieken van de onderneming. In 2021 besliste CNH het echter over een andere boeg te gooien en de overstap naar ‘Lean Manufacturing’ te maken. Een blik op het hoe en waarom van de transitie en de impact ervan.
Bedrijven medeverantwoordelijk voor cyberveiligheid partners
Het jaar 2024 is op het vlak van ‘cyber security’ een cruciaal jaar voor ondernemingen. De Europese NIS2-richtlijn verplicht heel wat bedrijven vanaf oktober strikte beveiligingsprincipes en maatregelen voor verhoogd risicobeheer te implementeren. De impact daarvan is groot, niet alleen op de bedrijven zelf, maar ook op hun supply chain. “De bedrijven en hun bestuur zijn zelf verantwoordelijk, al ligt de lat niet voor iedereen even hoog”, klinkt het.
3D-printing als voorraadoplossing
Exact tien jaar geleden publiceerde adviesbureau McKinsey dat ‘additive manufacturing’ het potentieel bezit om de structuur van de industrie en de supply chain te veranderen. Vandaag lijkt het vooralsnog niet zo’n vaart te lopen. Professor Joost Duflou van de KU Leuven wijst op verschillende beperkingen, terwijl 3D-printingbedrijf Materialise net aangeeft dat 3D-printing over de nodige maturiteit beschikt om veel productie-ecosystemen te ondersteunen.
Deep dive als opstap naar WMS-implementatie
Een nieuw warehouse management systeem laat je idealiter toe magazijnprocessen sneller, eenvoudiger en nauwkeuriger uit te voeren. Hoe performant de software ook mag zijn, het implementatietraject zal bepalen of je al dan niet een maximale meerwaarde genereert. Dat ingrijpende project bezorgt de supply chain manager wel eens klamme handjes. Onderdelenfabrikant NSK ging hier voor een ‘deep dive’-aanpak. Hoe die aanpak het verschil maakt, licht business analist en projectmanager Stefan van Seters voor ons toe.
Advancing Sustainability in the Pharma Value Chain
(Advertorial) Explore the pressing need for sustainability within the pharmaceutical industry and delve into the latest strategies driving positive change. Discover how cutting-edge initiatives, such as reducing carbon emissions in logistics, waste management, and embracing sustainable principles, are reshaping the industry. Uncover innovative approaches and transformation opportunities aligned with global targets for net-zero emissions and the goals of the Paris Agreement.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Coca-Cola HBC werkt met Shippeo voor realtime tracking van leveringen
Coca-Cola HBC, een van de grootste bottelpartners van The Coca-Cola Company, heeft Shippeo, Europees aanbieder van realtime transportation visibility oplossingen, geselecteerd voor de realtime visibility van internationaal wegtransport. Met een geografisch bereik van de Ierse westkust tot de Russische oostkust, en van de Baltische staten tot Nigeria, is Coca-Cola HBC een marktleider in Consumer Packaged Goods (CPG) en het meest duurzame drankenbedrijf ter wereld volgens de Dow Jones Sustainability Index (DJSI).
Boekhandel Gibert automatiseert ordervoorbereiding met Boa Concept
De iconische Franse boekhandel Gibert heeft Boa Concept in de arm genomen om de productiviteit van zijn site in Vitry-sur-Seine op te voeren. Gibert was op zoek naar een partner die een oplossing kon bieden om de groeiende e-commerce stromen op te vangen.
Nyrstar en SEA-invest groep streven naar 7.200 minder vrachtwagenritten per jaar
Nyrstar, wereldwijd actief in metalen met een marktleiderspositie in zink en lood, en SEA-invest, een van de grootste terminaloperatoren voor droge bulkgoederen, fruit en vloeibare bulkgoederen, hebben hun samenwerking uitgebreid en een meerjarige overeenkomst getekend om Nyrstars vrachtvervoer per spoor verder op te drijven.
Donderdag 20 mei Smart Digital Transformation, de online Summit waar we strategisch denken over technologie
Tijdens deze namiddag buigen een vijftal specialisten zich over digitale transformatie vanuit business perspectief. Technologie komt sowieso op ons af maar waarom en hoe passen we een en ander in in onze bedrijfsstrategie. De uiteenzettingen zullen niet focussen op de technologie as such maar ons allert maken op de disruptie die ze veroorzaakt, op de gevaren en de opportuniteiten.
Optimact lanceert nieuwe functionaliteit Report en Mail
Optimact lanceert nieuwe functionaliteit als onderdeel van de integratie met Qlik Sense: Report en Mail. Tijdens de verschillende stappen van het S&OP proces heb je verschillende meetings per planningsdomein (pre-S&OP meeting) en één Executive Meeting waar alle beslissingen genomen moeten worden (bijvoorbeeld het valideren van de sales forecast naar een productie forecast of het wijzigen van een planningsbeleid voor een bepaalde SKU).
Vereenvoudigen van het leveringstraject
Over de hele wereld worden elke seconde meer dan 2.700 pakketten verzonden. Naarmate de vraag naar opties voor orderafhandeling en snelheid toeneemt, nemen ook de uitdagingen voor bedrijven met verzend- en distributieactiviteiten toe. De verwachtingen stijgen snel, deels als gevolg van een groeiende vraag van de consument naar snellere leveringstijden en gemakkelijkere afhandelingsopties, evenals een toename van de internetaankopen.
Nieuwe UR10e van Universal Robots heeft een kwart meer payload
Universal Robots (UR) introduceert een verbeterde UR10e, waarvan de payload werd verhoogd van 10 naar 12,5 kilogram. De cobot beschikt daardoor over meer toepassingsmogelijkheden, zoals palletiseren, machinebelading en verpakken. De verbeterde UR10e is nu in te zetten voor het palletiseren van verpakkingen met een maximaal gewicht van tien kilogram en een grijper van 2,5 kilogram.
Harmonisatie van data flows - geen overbodige luxe!
Het staat buiten kijf dat de Covid-pandemie bedrijven heeft gedwongen om bijna uitsluitend via digitale kanalen te communiceren en digitaal zaken te doen met hun partners. Voor velen is informatie uitwisselen via een virtuele omgeving vandaag de enige manier om samen te werken.
Levi Strauss & Co. stelt TGW aan voor het ontwerp en de realisatie van EDC
Op een oppervlakte van 155.000m² bouwt Levi Strauss & Co. in de regio Münsterland, Duitsland, een van Europa’s grootste logistieke hubs voor modeartikelen en accessoires. Het denimmerk consolideert daarmee zijn fulfilmentprocessen op één centrale locatie.
Design your transformation: valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie
Tijdens Smart Digital Transformation – The online summit for Strategic thinking about technology, dat plaatsvindt op 20 mei ’21 hebben Maka De Lameillieure (KU Leuven/VIVES/IVERIA) en Remco Lenstra (RE-Framed / Antwerp Management School) het tijdens hun presentatie over de valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie.