Warehouse Management
Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Vier stappen om een soepel proces te verwelkomen voor warehouse automatisering
(Advertorial) Ondanks de status als containerbegrip hoeft warehouse automatisering niet overweldigend te zijn. De kunst is om dit proces op te delen in facetten en alleen dat uit te voeren wat haalbaar is voor jouw organisatie. Om de druk van een grootschalig project en drempel tot daadwerkelijk starten te verlagen, deelt Element Logic vier stappen om de transitie makkelijker te maken en een soepel proces te verwelkomen.
Ergonomie en veiligheid bevorderen de productiviteit
(Advertorial) Bij Exotec, de innovatieve specialist in magazijnautomatisering, is men ervan overtuigd dat het comfort van de operator essentieel is voor een optimale productiviteit. Hun visie: de operator moet zich niet aanpassen aan de apparatuur, maar omgekeerd.
Ontdek eLogiq: De toekomst van warehouse analytics
(Advertorial) In de snel veranderende wereld van intralogistiek is inzicht in magazijnprocessen van onschatbare waarde. eLogiq, ontwikkeld door Element Logic, biedt een innovatieve oplossing die de manier waarop je warehouse operations beheert volledig transformeert. Deze geavanceerde tool geeft niet alleen toegang tot gedetailleerde operationele data, maar helpt ook proactief beslissingen te nemen om de efficiëntie te verhogen en kosten te verlagen.
Vergeet de logistieke supply chain niet!
Wettelijk verplichte elektronische facturatie via PEPPOL-netwerk
Het is in het financieel departement van je bedrijf wellicht alle hens aan dek sinds de overheid in februari een wet goedkeurde waardoor het vanaf 1 januari 2026 wettelijk verplicht wordt facturen tussen bedrijven elektronisch of m.a.w. digitaal uit te wisselen. Het gaat voor alle duidelijkheid niet over pdf-facturen die enkel elektronisch verzonden en ontvangen worden, maar over facturen die daarnaast ook door software automatisch geïnterpreteerd en verwerkt kunnen worden.
Material handling volumes keren tien jaar terug in de tijd
Voor de material handling sector was 2023 geen goed jaar. Dat blijkt uit het meest recente Economisch Dossier van sectorfederatie Sigma. De markt is sterk gekrompen ten opzichte van 2022, waar al een aanzienlijke daling te merken was. Dat maakt dat de volumes vergelijkbaar zijn met die van tien jaar geleden. Het voorbije jaar was voor tal van leveranciers dan ook een jaar van optimalisering, strategische heroriëntatie en voorzichtigheid op het vlak van investeringen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Datalogic lanceert PowerScanTM 9600 DPX-serie voor DPM-traceerbaarheid
Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de PowerScanTM 9600 DPX-serie. Het betreft een industriële handscanner ontworpen voor ‘direct part marking’ (DPM)-toepassingen. De nieuwe serie robuuste scanners biedt verschillende functies en oplossingen voor bedrijven die te maken hebben met uitdagingen op het gebied van traceerbaarheid en leent zich onder meer voor toepassingen in de auto-industrie, de lucht- en ruimtevaart, elektronica, de bandensector en de gezondheidszorg.
Simac Phi Data en BlooLoc bundelen krachten voor warehouse-efficiëntie
Simac Phi Data, gespecialiseerd in Smart Edge, is een strategisch partnership aangegaan met zijn Belgische sectorgenoot BlooLoc met als doel magazijnen efficiënter te helpen beheren. Met zijn yooBeeEYE-oplossing geeft BlooLoc logistiek verantwoordelijken een visueel overzicht van wat zich waar in een magazijn bevindt. De oplossing vormt volgens de partners een goede aanvulling op de logistieke oplossingen van Simac Phi Data voor voorraadbeheer en warehousing.
Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig
Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.
Güde bestelt automatisch miniloadmagazijn bij Jungheinrich
Güde GmbH laat Jungheinrich, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, een volautomatisch kleingoedmagazijn bouwen voor zijn productie-eenheid in Sauerland (Duitsland). De fabrikant van veerringen, gebogen draadonderdelen en schroef- en asborgingen wil zo zijn capaciteit uitbreiden en zijn processen stroomlijnen om op de voortdurende groei te kunnen reageren en zich op de toekomst voor te bereiden. Voorheen maakte het bedrijf alleen gebruik van handgestuurde hef- en magazijntrucks en rekinstallaties.
Dachser breidt opslagcapaciteit in Nederland uit
Logistiek dienstverlener Dachser gaat wederom een nieuw warehouse voor contractlogistiek in Waddinxveen in gebruik nemen. De bouw van het pand is in volle gang en wordt naar verwachting in juni 2024 opgeleverd. Het warehouse wordt gebouwd op het Distripark Doelwijk aan de A12, waar Dachser momenteel al met vier panden aanwezig is. Het nieuwe warehouse biedt ruimte voor 10.000 pallets, waardoor de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen komt.
Jungheinrich voorziet nieuwe trucks standaard van telemetrie
Jungheinrich rust alle nieuw bestelde trucks die in zijn Europese fabrieken worden geproduceerd voortaan standaard uit met telemetrie-eenheden. De trucks zijn dus af fabriek volledig ‘netwerkbaar’ en klaar voor intelligente integratie in het magazijn. Met behulp van het vlootmanagementsysteem Jungheinrich FMS kunnen klanten die gegevens gebruiken om hun vloot optimaal in te zetten. Om het Jungheinrich vlootmanagementsysteem te kunnen gebruiken is de Starter Kit beschikbaar. De Starter Kit heeft vijf kernfuncties: voorraadbeheer, locatiebeheer, gebruikersbeheer, draaiuren en de After Sales afdeling Call4Service.
Datalogic investeert in Oversonic Robotics
Medio 2023 berichtten we al over het partnership dat Datalogic – aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering – en Datasensing – een bedrijf uit de Datalogic Group dat gespecialiseerd is in o.a. sensoren en visuele systemen – sloten met Oversonic Robotics. Nu laat Datalogic weten dat het een minderheidsbelang in Oversonic Robotics heeft verworven.
Battery Supplies zorgt voor continuïteit met laadzaal in magazijnen van Delhaize
Supermarktketen Delhaize voert in zijn magazijnen constant producten af en aan. Dat gebeurt met elektrische heftrucks. Om continuïteit te garanderen, is het belangrijk dat die heftrucks te allen tijde zo optimaal mogelijk worden ingezet en dat geldt zeker ook tijdens drukke periodes zoals de eindejaarfeesten. Daarom vroeg Delhaize aan Battery Supplies, dochteronderneming van onderdelenleverancier TVH, om in de nieuwste koelafdeling in zijn magazijnen in Zellik de batterijen van de heftrucks vorm te geven. Battery Supplies, waarmee Delhaize al sinds jaar en dag samenwerkt voor de toelevering van batterijen, installeerde in Zellik 136 laders voor een volledige vloot van 308 wisselbatterijen. Daarmee betreft het een van de grootste laadzalen voor Delhaize in België. “Toch is de ingenomen ruimte van de laders en batterijen heel beperkt door een slimme en ‘dense’ opstelling van de batterijen”, klinkt het.
Toshiba tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Almere
Toshiba Global Commerce Solutions (Toshiba) heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 7.000m² op Prologis Park Almere. Op die locatie opent Toshiba zijn nieuwe Retail Operations Center, waar de Europese retailactiviteiten zullen worden gecentraliseerd. Concreet worden 14 centra in Europa in één faciliteit geconsolideerd. Daarmee wil Toshiba zijn operationele efficiëntie verbeteren en meer en kwalitatief betere diensten aanbieden. Bovendien moet de beslissing bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming.
Food retailer Bartels-Langness investeert in eerste automatisch magazijn
Bartels-Langness (Bela), een onafhankelijk geleid familiebedrijf uit Kiel, is een van de grootste food retailers in Duitsland. Om de beschikbaarheid van goederen te vergroten en de service voor zijn eigen supermarkten en de winkels waaraan het levert verder te verbeteren, heeft Bela logistieke automatiseringsleverancier Swisslog aangesteld om het eerste automatiseringsproject in zijn 130-jarige bestaan uit te voeren. Daarbij treedt Swisslog op als de hoofdintegrator voor alle bouwtechnische en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster. Het project, met een prijskaartje van 13,9 miljoen euro, zal volgens de planning in juni 2025 worden voltooid.