Warehouse Management
Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Verregaande automatisering voor iconisch lifestylemerk
Ceva Logistics stroomlijnt in Grobbendonk de distributie voor een mondiaal lifestylemerk. Het magazijn met ruim 61.000 vierkante meter operationele ruimte is sterk geautomatiseerd en gerobotiseerd. Blikvangers zijn de Geek+ picking robots en werkstations. Samen met enkele tientallen supply chain managers bracht Value Chain onlangs een bezoek aan de hoogtechnologische site.
Loftrompet voor warehouse management systeem
Sidem ontwikkelt en produceert besturings- en ophangingsonderdelen voor de vervangmarkt in de autosector. Met de dagelijkse verwerking van 30.000 onderdelen vanuit het centrale magazijn in Gullegem is een maximale efficiëntie cruciaal. Om een hoge verwerkingssnelheid en korte doorlooptijden te verzekeren, implementeerde Sidem eind 2022 een nieuw warehouse management systeem. Het deed daarvoor een beroep op C&W Logistics.
UR20 krijgt versterking van de UR30
Ongeveer een jaar geleden pakte Universal Robots uit met de UR20-cobot. Dat was meteen ook het eerste model van een volledig vernieuwde cobotserie. Nu krijgt de UR20 het gezelschap van de UR30, met een laadvermogen tot, inderdaad, 30 kilogram. Toelichting bij het hoe en waarom van dit nieuwe zwaargewicht, kregen we te horen vanuit de hoofdvestiging in het Deense Odense.
Migratie naar 2D-barcodes
Vanaf januari 2028 zullen verpakkingen steevast voorzien zijn van een 2D-barcode. In vergelijking met de traditionele streepjescode hebben 2D-barcodes een hogere datacapaciteit. GS1, een onafhankelijke non-profitorganisatie voor globale standaarden, streeft ernaar dat tegen 2027 alle scanomgevingen ook 2D-barcodes kunnen scannen en dus uitgerust zijn met de nodige apparatuur. De migratie naar 2D-barcodes brengt volgens de organisatie verschillende opportuniteiten voor de supply chain met zich mee, waaronder meer efficiëntie, transparantie, traceerbaarheid en veiligheid.
Sterk geautomatiseerd, maar toch flexibel
Het automatiseringsvraagstuk stelt de mogelijkheid tot flexibiliteit wel eens in vraag. Het hoogbouwmagazijn dat Van Looy Group voor Alpro realiseerde, toont aan dat het ene het andere allerminst hoeft uit te sluiten. Met onder meer flexibele temperatuurzones en de mogelijkheid om verschillende palletformaten te verwerken, kan de voedingsproducent nu makkelijker op de actuele marktevoluties inspelen.
Robots helpen eindejaarspiek op te vangen
Het Franse e-commercebedrijf Cdiscount was destijds de allereerste klant van Exotec, het roboticabedrijf uit Rijsel dat sinds 2017 systemen op basis van Skypods installeert. In de jaren die volgden, breidde Cdiscount zijn activiteiten gestaag uit. Om de groei en de enorme eindejaarspiek te kunnen opvangen, besloot het bedrijf de Skypod-installatie in het Franse Réau fors uit te breiden. Zo biedt de installatie nu plaats aan 60.000 bakken, waar tussen Black Friday en nieuwjaar meer dan 50 Skypods mee in de weer zijn. Om de meerwaarde van het systeem voor de organisatie te demonstreren, mocht Value Chain de operaties in aanloop naar de intense eindejaarsperiode komen volgen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland
Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.
Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn
Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.
Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize
Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.
De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.
Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen
Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.
Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging
Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.
Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor
De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.
Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport
Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.
In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026
(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.
Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket
(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.
Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck
Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.