Warehouse Management
Optimalisatie van bestaand magazijn als antwoord op ruimtegebrek
(Advertorial) De logistieke sector kampt vandaag de dag met twee grote uitdagingen. Martijn Rijnbeek, System Sales Manager bij Kardex, deelt zijn inzichten over de veranderende logistieke sector en de uitdagingen en innovaties die bedrijven helpen hun operaties te optimaliseren.
Recente artikelen
Volautomatische drone, magazijnier van de toekomst?
Een consortium van Vlaamse bedrijven en onderzoekers werkte de voorbije twee jaar aan de ontwikkeling van een drone die – volledig zelfstandig – de inventarisatie van een magazijn voor zijn rekening neemt. Hij stijgt op, vliegt rond, ontwijkt obstakels, inventariseert, landt en herlaadt zijn batterijen op zijn eentje – zonder enige menselijke tussenkomst.
Gedaan met kunst- en vliegwerk
Om verder te kunnen blijven groeien, nam Domino’s Pizza in 2020 zijn intrek in een splinternieuw distributie- en productiecentrum in het Nederlandse Nieuwegein. Voor de realisatie en inrichting ervan nam het Quick Service Restaurant opnieuw logistiek adviesbureau Groenewout in de arm.
Kiezen voor de kortste route
Wat doe je als je in geen tijd evolueert van een lokaal magazijn naar een regionaal distributiecentrum? Je blijft extra oppervlakte inhuren, of je maakt tabula rasa en gaat voor nieuwbouw. Best Parts koos de tweede optie. Om zijn nieuwe distributiecentrum voor autowisselstukken optimaal te stroomlijnen, rekende het bedrijf op de expertise van ASD Coddens.
Van winkel naar mini fulfillment center
Corona of niet, altijd staat de klant centraal. Dat vindt ook het Amerikaanse Kendra Scott, dat gespecialiseerd is in juwelen en modeaccessoires. In het heetst van de pandemie kreeg het bedrijf het evenwel lastig om vanuit het dc zijn klanten nog te bedienen.
Coldstore: waar elke vierkante meter telt
Het werken in een coldstore magazijn is uitdagend: voor mens en machine. Juist daarom biedt automatisering in deze omgeving uitkomst. Lalesse is een van de specialisten op het gebied van automatische coldstore magazijnen. Joop Uijlen, Business Development Manager bij Lalesse: “Alles in het magazijn moet voorbereid zijn op presteren in extreme vrieskou.
Social distancing alarms onder de loep
Anderhalve meter afstand, dat is de regel om het coronavirus uit de buurt te houden. Dat geldt uiteraard ook in logistieke omgevingen. En aangezien het coronavirus een hardnekkig beestje is, ziet het er niet naar uit dat daar binnenkort verandering in zal komen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)
(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.
Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen
Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.
Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst
Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.
Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland
Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.
Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn
Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.
Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize
Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.
De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.
Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen
Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.
Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging
Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.
Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor
De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.
Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport
Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.