Warehouse Management
Optimalisatie van bestaand magazijn als antwoord op ruimtegebrek
(Advertorial) De logistieke sector kampt vandaag de dag met twee grote uitdagingen. Martijn Rijnbeek, System Sales Manager bij Kardex, deelt zijn inzichten over de veranderende logistieke sector en de uitdagingen en innovaties die bedrijven helpen hun operaties te optimaliseren.
Recente artikelen
Snelheid van innovatie bepalend voor het warehouse van de toekomst
Veel bedrijven waren dit voorjaar niet voorbereid op een stijging van het aantal online orders met percentages tot 500 procent. Hoe moeten we onze warehouses gereed maken voor een toekomst met meer disrupties zoals COVID-19? Pieter Van den Broecke noemt drie punten van inzet: robotisering, artificial intelligence en gamificatie.
Ordermanagementsystemen ontrafeld
Het invoeren van een OMS kan in eerste instantie ingewikkeld en duur lijken voor besluitvormers in retail, maar er zijn goede methoden ontwikkeld om het eenvoudig en effectief te maken. Wat zijn deze goede methoden? Volgens de jaarlijkse Forrester studie uit 2019 'The State Of Retailing Online' is 53% van de retailers van plan om in een Order Management Systeem (OMS) te investeren.
Pooling
De voorbije jaren waren op z’n minst turbulent, in alle sectoren. Het is duidelijk dat een robuuste en flexibele organisatie cruciaal is om toekomstige uitdagingen aan te kunnen. Daarbij komt ook de druk van regeringen en de shoppers zelf om de impact op het milieu sterk te verlagen.
Ketensamenwerking
De logistieke sector kijkt steeds meer naar de impact die supply chains hebben op het milieu. Lege kilometers vermijden staat bij veel bedrijven dan ook hoog op de agenda. Er wordt steeds meer gekeken naar ketensamenwerkingen, waaronder op het vlak van transport.
Frozen
Krappe marges, beperkte opslag, inefficiënt gebruik van de beschikbare transportcapaciteit en export maken de cold chain erg complex. Om te kunnen blijven groeien, stapte Aviko, fabrikant van aardappelproducten over naar palletpooling.
Succes van e-commerce is een logistieke uitdaging
Het toenemende succes van e-commerce door de covidcrisis lijkt vooral de druk op de logistiek op te drijven. Bovendien laten shoppers zich steeds meer leiden door de milieu-impact van hun online aankoop. Maar hoe begin je aan een flexibele, efficiënte en liefst zo duurzaam mogelijk supply chain voor je e-commercestromen?
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)
(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.
Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen
Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.
Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst
Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.
Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland
Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.
Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn
Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.
Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize
Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.
De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.
Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen
Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.
Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging
Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.
Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor
De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.
Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport
Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.