Warehouse Management
Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
3PL-aanbieders zijn hefboom voor automatisering
E-commerce en de bijhorende vraag naar logistieke diensten lijken non-stop in een stroomversnelling te zitten. De dringende vraag om toenemende volumes almaar sneller en efficiënter verwerkt te krijgen, zorgt permanent voor nieuwe uitdagingen. Het gebruik van AI, robots, drones en andere digitale transformatietechnologieën brengt de sector voor logistiek en supply chain telkens weer naar een hoger niveau. Alleen vraagt het gebruik van die technologie iedere keer een sprong van zowel e-commercebedrijven als 3PL-aanbieders.
Ingrediënten voor succesvolle crossborder e-commercelogistiek
E-commerce gaat steeds vaker over de grenzen heen. Hoewel de groei momenteel getemperd wordt door de economische malaise, zijn de vooruitzichten op lange termijn rooskleurig. Maar ‘crossborder e-commerce’ brengt ook heel wat uitdagingen met zich mee, met hogere kosten en de naleving van een rist regels voorop. Hoe organisaties wereldwijd daarmee omgaan, werd onlangs uitgebreid onderzocht.
Het belangrijkste proces
In een conventioneel magazijn bestaat de belangrijkste activiteit in het verzamelen en verzendklaar maken van orders. Het magazijn wordt immers afgerekend op zowel service als kosten. Service levels worden veelal gemeten op basis van klachten van klanten. En die klachten hebben vaak betrekking op het niet ontvangen van het juiste product of van de juiste hoeveelheden. En wat de kostenzijde betreft: in het gemiddelde magazijn maakt de loonmassa zestig tot zeventig procent van de totale kosten uit. Van die zestig tot zeventig procent komt nog eens gemiddeld zestig procent op rekening van het orderverzamelen en verzendklaar maken. Als we de kosten willen drukken en efficiënter willen werken, kijken we best eerst naar de grootste kostenposten. Vandaar de drang om dit proces zo optimaal mogelijk, maar ook zo kwalitatief mogelijk uit te voeren.
Impact van markttrends
In veel palletmagazijnen wordt het grondniveau gebruikt om orders te verzamelen rechtstreeks uit pallets. De beschikbare plaats op het grondniveau is echter beperkt.
BITO kan meer pickplaatsen creëren op dezelfde beperkte magazijnvloer en mét behoud van uw buffer palletstelling, wat aansluit op de markttrends namelijk het groeiend aantal SKU’s.
Eén standaard, talloze mogelijkheden
Met meer dan 1.500 magazijnen wereldwijd heeft DHL duizenden RF-toestellen nodig om zijn operaties te runnen. Om de efficiëntie en performantie op dat vlak te verhogen, schakelde de organisatie over naar Android en een ‘one device’ aanpak. Met Honeywell als ‘preferred partner’ voor de EMEA wordt de transitie in sneltempo doorgevoerd. Tekst en uitleg bij de switch en de gemaakte keuzes kregen we tijdens Supply Chain Innovations in Antwerpen van Bastiaan Snaterse, global director product development management – accelerated digitalization bij DHL Supply Chain.
"De sleutel tot succes is een zorgeloze klant"
Door middel van advies op maat en het gebruik van nieuwe technologieën streeft Dematic, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van geïntegreerde automatiseringstechnologie, er altijd naar om de efficiëntie van zijn klanten te verbeteren en diensten van hoge kwaliteit aan te bieden. Maar wat onderscheidt een uitstekende service in de industrie? In een exclusief interview praten Dematic-experts Alberto Rostagno, Vice President Customer Service EMEA, en René Sickler, Senior Director Customer Services, over het belang van service en consulting in de industrie en geven ze inzicht in de huidige trends, uitdagingen en innovatieve oplossingen van Dematic.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië
De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.
Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in
Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.
Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad
Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.
DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director
In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.
Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory
Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.
Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting
Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.
Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich
Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.
Dematic klantendag bij Radial
Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!
Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport
In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.
Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland
Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.