Forecasting, Planning & Inventory Management
Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Barco
In lijn met haar ambitie om duurzaamheid volledig te integreren in haar DNA, lanceerde Barco het programma 'Say. Do. Care.' om leadership te creëren op vlak van duurzaamheid. Barco is een wereldwijde leverancier van innovatieve visualisatieoplossingen, voornamelijk voor klanten in de gezondheidszorg en entertainmentsector.
Air Liquide
Om een duidelijk beeld te krijgen van de huidige situatie liet Air Liquide een intensieve audit uitvoeren. Daarbij werden hoofdrolspelers uit het voorraadbeheerproces geïnterviewd en werd het huidige planningssysteem geanalyseerd.
In-line/in-flow concept vrijwaart concurrentiepositie
Sinds dit jaar mag ook Robert Bosch Produktie, beter bekend als Bosch Tienen, zich een Factory of the Future noemen. Die bekroning dankt het bedrijf in hoge mate aan zijn innovatieve productiefilosofie. “Die is deels ingegeven door logistieke motieven”, stelt Wim Elsen, vice president van Bosch België.
Digitalisering en het KOOP
Het concept van het ‘KlantenOrderOntkoppelPunt’ of KOOP (zoek ‘CODP’ of ‘Customer Order Decoupling Point’ als je er in het Engels meer over wilt lezen) zal je wellicht bekend zijn. Het is een eenvoudig en elegant begrip dat aangeeft tot waar een order van een klant impact heeft op de supply chain.
Automatisering versterkt aankoopbeslissingen
Als familiebedrijf heeft Induscabel de neiging dingen te doen omdat ‘ze altijd al zo werden gedaan’. Lange tijd gold dat ook op het aankoopdepartement, waar medewerkers tot voor kort op zichzelf waren aangewezen om de juiste beslissingen te nemen.
Boost de verkoop in de winkel met Proximity Marketing
De huidige shopper is kritischer tegenover de producten die hem worden aangeboden dan pakweg vijftien jaar geleden. Daarnaast wint ook de shopper experience steeds meer aan belang. Om de verkoop in de winkel te stimuleren, zetten merken dan ook sterk in op in-store campagnes.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Met veel waste ben je er geweest
(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie.
Sensolus opent eerste kantoor in de VS
De Belgische leverancier van industriële IoT-trackingoplossingen Sensolus opent zijn eerste Amerikaanse kantoor in de Verenigde staten. Sensolus Inc. is een nieuw opgerichte Sensolus-entiteit, gericht op de Noord-Amerikaanse markt en gebruik makend van een lokaal team van medewerkers en partners.
Excel om je voorraden te beheren: een goed idee?
(Advertorial) Degelijk voorraadbeheer blijft voor veel kmo’s een grote uitdaging. Je voorraden up-to-date houden en voorspellen vraagt heel wat denk- en rekenwerk. In dat geval kan Microsoft Excel een betrouwbare partner in crime zijn. Maar wat als je kmo zoveel producten in voorraad heeft dat het ook in Excel moeilijk wordt om alles bij te houden?
Duidelijke procedures in voorraadbeheer
(Advertorial) Stel jezelf 4 vragen Waarom is het zo moeilijk om het juiste voorraadniveau te bepalen terwijl men al bijna 100 jaar onderzoek doet op het gebied van voorraadbeheer? Er zijn tal van theorieën en formules bekend en toch kan het allemaal op een heel pragmatische manier.
Generix Group lanceert Resource Management System voor planning en optimalisering van resources in magazijnen
Generix Group, wereldwijde leverancier van collaboratieve SaaS-oplossingen voor het supply chain ecosysteem, stelt zijn Resource Management System voor, een oplossing voor warehouse resource planning en optimalisering. Geconfronteerd met de toenemende complexiteit van orderstromen en de problemen van absenteïsme en verloop, moeten bedrijven beter kunnen anticiperen.
Vermijd het Bullwhip-effect: schat je voorraadbeheer accuraat in met Optimact
(Advertorial) Al gehoord van het Bullwhip-effect? Het start wanneer er een schaarste aan goederen ontstaat en bedrijven in paniek meer goederen bestellen dan ze eigenlijk nodig hebben. Denk maar aan het hamsteren van wc-papier maar dan op bedrijfsniveau.
Kickstart uw S&OP proces
(Advertorial) Weinig supply chain specialisten hoeven overtuigd te worden van de enorme meerwaarde van een gestructureerd S&OP proces. Toch zien we in de realiteit bijzonder weinig bedrijven het concept effectief toepassen. Wie een S&OP proces wil opzetten kiest best voor hands on benadering.
OMP schaalt samenwerking met Ordina op
OMP heeft digital business partner Ordina ingeschakeld voor de implementatie van Unison Planning bij zijn wereldwijde klantenbestand. De samenwerking tussen beide partners ging al begin 2022 van start, toen een pilotteam van Ordina supply chain planning specialisten een opleiding kreeg over Unison Planning.
OMP lanceert denktank om outside-in supply chain planning te onderzoeken
OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, lanceert het Spark Initiative om een outside-in benadering van supply chain planning te onderzoeken. Met het Spark Initiative wil OMP de besluitvorming voor zijn klanten verbeteren door een nieuwe manier van denken over supply chain planning te introduceren.
Goede voornemens? Maak werk van een voorraadstrategie.
(Advertorial) We naderen het einde van het jaar, en dan is het voor bedrijven altijd een goed moment om de voorraden te inventariseren en bij te sturen. Velen waren de afgelopen jaren wat losbandiger met hun voorraadbeheer. Begrijpelijk, want door de coronacrisis en de oorlog in Oost-Europa was ruim voldoende voorraad hebben belangrijker dan de voorraad optimaal te houden.