Forecasting, Planning & Inventory Management
Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Als één team samenwerken, van A tot Z en in volle transparantie
Is Lean Integrated Project Design dé manier om projecten te realiseren? Procter & Gamble is alvast overtuigd van die originele, geïntegreerde manier om projecten op te zetten. Ook in de logistieke branche – bijvoorbeeld bij bouwprojecten – kan het volgens de multinational een flinke stap voorwaarts betekenen.
AI4CAST: intelligent voorspellen en plannen met AI
Een goede planning is niet alleen het halve werk, in de wereld van de logistiek maakt de kwaliteit van de planning steeds vaker ook echt het verschil. VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector in Vlaanderen, onderzocht of, hoe en in welke mate artificiële intelligentie (AI) kan bijdragen tot het verbeteren van de planning van de supply chain.
Verwacht het onverwachte
Soudal Group houdt een strak groeitempo aan. De producent van voegkitten, lijmen en PU-schuimen uit Turnhout zag het voorbije decennium zijn omzet elk jaar met meer dan tien procent stijgen en rondde vorig jaar de kaap van een miljard euro omzet.
Basis voor betere beslissingen
Om de tekortkomingen van zijn ERP-systeem op te vangen, maakte Globachem zijn forecast van oudsher met ettelijke Excels. Dat vroeg niet alleen veel tijd, het was ook lastig om een correct beeld te krijgen van wat zich in de supply chain afspeelde.
De strijd met SKU-complexiteit
Er sluipen steeds meer SKU’s (stock keeping units) onze supply chain binnen. Vaak met het argument dat ze de verkoopkansen verhogen. Maar tegelijk ondermijnen te veel SKU’s de efficiëntie van de supply chain. Daarom moeten we vaker stilstaan bij welke we willen houden en van welke we beter afscheid nemen.
Vinger aan de pols met geconnecteerde technologie
Het Push Pull System (PPS) is een oplossing die de logistieke keten van afgewerkte producten van Sonaca met die van de klant integreert. Het gaat om een combinatie van onder meer IoT en geolokalisatie die Sonaca toelaat de klant op het juiste moment van de juiste voorraadhoeveelheid te voorzien en tegelijk de logistieke stromen tussen de twee bedrijven te optimaliseren.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
03/03/2020: Ervaar de kracht van Integrated Business Planning
Het is een bekend probleem in veel bedrijven: afdelingen die niet goed op elkaar zijn afgestemd. Ze hebben andere doelen en agenda’s en zien de wereld door een verschillende bril. Het gevolg: minder goede resultaten dan gedacht, gemiste targets en veel verloren energie.
2020: Optimact 2.0
(Advertorial) 2020 het jaar met nieuwe uitdagingen voor Optimact: nieuw kantoor, nieuwe branding en vele nieuwe functionaliteiten zodat Optimact zal uitgroeien tot een volledige Supply Chain Planning tool met Forecasting, Inventory Management, MPS, MRP, DDMRP, S&OP en Supply Chain Analytics.
Generix lanceert SaaS-oplossing voor collaborative replenishment
Generix Group, leverancier van collaboratieve SaaS-oplossingen voor het ecosyteem van de supply chain en verkoop, lanceert een nieuwe generatie SaaS-oplossingen voor de optimalisering van het voorraadbeheer dankzij samenwerking. ‘Generix Collaborative Replenishment’ moet fabrikanten, retailers en 3PL’s in staat stellen alle gezamenlijke processen van de voorraad af te handelen: shared supply management, vendor managed inventory, pooling, multipick, multidrop, geavanceerde of externe voorraden, consolidatie- of massaficatiecentra, enz.
28 & 29/11/19: Masterclass Demand Planning & Forecasting
De toekomstige marktvraag voorspellen is een kritisch bedrijfsproces in de aansturing van de operatie om leverbetrouwbaarheid en marge te maximaliseren. Marktomstandigheden vormen vandaag voor veel bedrijven een uitdaging. Regelgevingsbelemmeringen, toegenomen concurrentie, margedruk, complexiteit van in- en uitfaseren van producten, overheidsinterventies en de nood aan een meer persoonlijke benadering van de klant zijn slechts enkele van de sleutelwoorden die deze uitdagende omstandigheden kenmerken.
Walmart regelt personeelsplanning met JDA
De Amerikaanse retailgigant Walmart zet voortaan JDA Workforce Management in als basis voor zijn geavanceerde, voorspellende planningssysteem. Daardoor kunnen 1,1 miljoen winkelmedewerkers van 4,600 winkels wereldwijd de planning inzien, diensten aanpassen en open diensten invullen.
Strategische investering in lithium-ion technologie door Jungheinrich
Jungheinrich AG en Triathlon Holding GmbH richtten een joint venture op onder de naam “JT ENERGY Systems GmbH”, voor de productie en recyclage van lithium-ion batterijsystemen. De oprichting moet wel nog worden goedgekeurd door de bevoegde mededingingsautoriteiten.
Alain Beerens wordt Managing Director bij Groenewout
Op 1 april 2019 nam Alain Beerens de rol van managing director over van Mari van Kuijk. Hij werkt sinds 2000 bij Groenewout, en werd in 2003 lid van het Management Team. Hij geeft momenteel leiding aan de supply chain practice en wordt daarnaast als managing director verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en de strategische positionering van Groenewout.
Flanders Make en SMITZH bouwen samen kennis- en innovatienetwerk
De maakindustrie is een sterke motor van de economie in Vlaanderen en Nederland. De sector staat echter voor de grote uitdaging om zijn productie te digitaliseren en zo de wereldwijde concurrentie de baas te blijven. Flanders Make, het onderzoekscentrum voor de maakindustrie, ondersteunt bedrijven met onderzoek, diensten op maat en testinfrastructuur om concurrentieel te blijven dankzij de digitalisering van hun productie.
Eurostar optimaliseert personeels- en onderhoudsplanning met Ordina
Eurostar, dat hogesnelheidstreinverbindingen aanbiedt tussen het vasteland en het Verenigd Koninkrijk, doet een beroep op Ordina voor de optimalisering van zijn personeels- en onderhoudsplanning. De oplossing moet enerzijds de uurroosters van de conducteurs, de managers en het controlekamerpersoneel optimaliseren.
Nieuwe COO en CFO bij SAP BeLux
Stef De Mulder is de nieuwe Chief Operating Officer van SAP Belgium & Luxembourg (BeLux). Hij heeft meer dan tien jaar ervaring bij SAP in verschillende rollen, waarvan als laatste de functie van CFO bij SAP BeLux. Als COO volgt hij Tine Vandenbreeden op, die COO van SAP France wordt.