Digital Business

ERP: veel tinten van verandering

Zeven succesfactoren bij ERP change management

Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.

Recente artikelen

Klaar voor het Internet of Things

De Zweedse leverancier van business software IFS mikt steeds meer op de allergrootste bedrijven. Die strategie wordt onderbouwd met nieuwe tools zoals een connector om het Internet of Things te verbinden met de bedrijfstoepassingen. Daarnaast moeten overnames zoals die van het Nederlandse VisionWaves een bijzondere stimulans bieden voor klanten die op zoek zijn naar Enterprise Operations Intelligence.

Noordvlees automatiseert rapportering

Noordvlees-Van Gool implementeerde Qlikview met het oog op een vernieuwing van de managementrapportering. Het slachthuis laat operationele gegevens nu naar de verantwoordelijken doorstromen zonder dat er enig manueel inputwerk aan te pas komt.

Is e-green haalbare kaart?

Tot vandaag stellen e-shoppers prijs en gebruikersgemak nog steeds ver boven duurzaamheid. Toch kunnen we ons de vraag stellen hoelang onze wegenstructuur de weinig duurzame voorkeuren van de klant nog kan slikken. Zeker services zoals thuisleveringen en ‘same day deliveries’ zorgen ervoor dat op één dag soms verschillende bestelbusjes dezelfde straat aandoen.

Het businessmodel van Ardo

Producent van diepvriesgroenten Ardo past zijn organisatiestructuur en beheersinstrumenten aan om tegemoet te komen aan de behoeften van zijn klanten. Die klanten vragen steeds meer unieke producten om zich ten opzichte van de concurrentie te kunnen diversifiëren.

Volle lading is geen topprioriteit

Als leverancier van onderdelen voor landbouwmachines heeft Kramp een Europees transportnetwerk opgezet met 120 vaste verbindingen die elke dag worden uitgevoerd. Kramp legt daarbij niet de focus op de beladingsgraad van de trucks, maar mikt in de eerste plaats op de optimalisering van de levertijd.

ERP, quo vadis?

Terwijl andere soorten IT-oplossingen momenteel snelle evoluties doormaken, lijkt de ERP-markt op veel rustiger vaarwater voort te kabbelen. Is dat werkelijk zo of gebeurt er meer in de markt dan we vermoeden? We vroegen het aan Rob Geilleit van IPL Advies uit Eindhoven, dat elk jaar een balans van de ERP-markt opmaakt.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Logistieke sector investeert in real-time inzicht en BI voor betere klantervaring

BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten aan o.a. retailers, distributeurs en logistieke dienstverleners, heeft wereldwijd onderzoek laten uitvoeren naar de huidige trends, prioriteiten en investeringen in de supply chain.

Ad Ultima Group en Pylades vormen samen Europese business softwarepartner met focus op Microsoft Dynamics 365 en PTC

De internationale investeringsmaatschappij Waterland brengt Ad Ultima Group en Pylades samen en neemt een meerderheidsparticipatie in de gecombineerde groep. De groep – actief in België, Nederland en Frankrijk – realiseert een omzet van 50 miljoen euro en telt meer dan 350 medewerkers.

Thijs Goossens is nieuwe channel director Benelux bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, heeft Thijs Goossens aangesteld als channel director Benelux. De 42-jarige Goossens startte zijn carrière als partner accountmanager bij Microsoft en maakte na een paar jaar de overstap naar McAfee waar hij acht jaar lang werkzaam was, waarvan zes jaar als channel territory manager commercial market.

Samsung en Microsoft versterken samen connectiviteit tussen mobiele apparaten en platformen

Samsung en Microsoft breiden hun langdurige strategische samenwerking uit om naadloze productiviteitservaringen op verschillende apparaten, applicaties en diensten aan te bieden. Met de introductie van de Samsung Galaxy Note10 worden de populairste productiviteitsoplossingen van Microsoft voor smartphones nu naadloos geïntegreerd in Galaxy-producten en -diensten.

Belgische bedrijfsleiders hinken achterop op vlak van AI

Terwijl de hele wereld volop AI-technologie (artificiële intelligentie) aan het implementeren is, lijden Belgische organisaties nog aan koudwatervrees. Zo blijkt uit onderzoek van Avanade, aanbieder van digitale oplossingen binnen het Microsoft-ecosysteem.

Gebrek aan strategisch ownership vertraagt digitale transformatie in bedrijven

Volgens het ‘2019 Digital Means Business Report’ van technologiedienstenbedrijf NTT is slechts 11% van de ondernemingen zeer tevreden met degenen die verantwoordelijk zijn voor hun digitale transformatie, ondanks het feit dat bijna driekwart van hen al volop in het traject zitten.

Kevin Samuelson nieuwe CEO bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudoplossingen, heeft Kevin Samuelson aangesteld als nieuwe chief executive officer. Samuelson, voorheen CFO bij Infor, volgt daarmee Charles Phillips op die sinds 2010 als CEO actief was. Charles Philips is benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Infor.

Bluecrux opent eerste kantoor in de Verenigde Staten

Het Mechelse advies- en softwarebureau Bluecrux heeft begin deze maand een nieuw kantoor geopend in New Yersey. De Belgische innovator wil met zijn software de Amerikaanse farmaceutische sector helpen om wetenschappers en laboranten efficiënter te laten werken bij de commercialisatie van nieuwe medicijnen en behandelingen.

Frisdrankproducent Riedel implementeert ERP Infor MR3

Tot eind 2017 was Riedel — producent van o.a. Appelsientje, Taksi en Extran — onderdeel van FrieslandCampina. Na de afsplitsing moest de organisatie zich op alle vlakken van FrieslandCampina los maken, waardoor er nood ontstond aan een nieuw ERP-systeem.

Medi-Market Group optimaliseert magazijnactiviteiten met Manhattan Associates

De Belgische parafarmacie Medi-Market Group zal Manhattan Active SCALE implementeren om de snelle groei in België en de nabijgelegen landen te ondersteunen. De cloudgebaseerde oplossing moet Medi-Market in staat stellen om de productiviteit van het distributiecentrum te verbeteren en de arbeidskosten te verlagen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.