Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
Praktische voordelen doen consument voor fysieke winkel kiezen
Wie aan shoppen in de winkelstraat denkt, linkt dat misschien aan een gezellig dagje uit. Maar dat blijkt niet de belangrijkste reden voor consumenten om een fysieke winkel te verkiezen boven de webshop. Belgische consumenten blijken vooral in de fysieke winkel te shoppen vanwege praktische voordelen als snelle levering en zekerheid.
‘Closing the loop’ is de kunst
Een van de krachtigste technologieën binnen Industrie 4.0 is ongetwijfeld het Internet of Things. In productieomgevingen wordt IoT al twintig jaar ingezet. Naarmate de technologie betrouwbaarder en toegankelijker wordt, onderzoeken ook steeds meer logistieke organisaties wat de technologie voor hen kan betekenen.
Verregaande automatisering voor groeiende e-commercespeler
Heel wat bedrijven vragen zich af hoe ze hun stijgende e-commercevolumes kunnen blijven opvangen. Het Duitse ATP, online retailer in auto-onderdelen, was er snel uit dat een sterke automatisering ‘the way to go’ is. Samen met material handling leverancier Witron implementeerde de organisatie een modulaire e-commerceoplossing in haar nieuwe distributiecentrum in Beieren.
Muziek in omnichannellogistiek
Snelle leveringen en een hoogstaande service. Daarmee heeft Bax Music de laatste jaren zijn sporen in de muziekwereld verdiend. Naast zijn webshop telt Bax Music vier winkels om zijn klanten zoveel mogelijk op maat te kunnen bedienen. Tijdens het e-fulfilment congres van Value Chain schetste Dominic Maas, warehouse/site manager van Bax Music , de evolutie en uitdagingen van een omnichannelbedrijf in volle expansie.
IT-voorspellingen voor 2017
De explosie van data in de huidige digitale economie heeft geleid tot een fundamentele verschuiving: van het gebruiken van gegevens om het bedrijf te runnen naar het erkennen van het feit dat data de (core) business is. Dat data zo waardevol is voor succes, heeft ervoor gezorgd dat het de nieuwe valuta van het digitale tijdperk is.
Meer statistiek bij Colruyt
Vanuit het Supply Chain Programma van de Colruyt Group werd beslist om verkoopsprognoses een centrale rol te laten spelen. Dat houdt in dat meer producten en meerdere businessmodellen naast elkaar komen te bestaan. Daarvoor krijgen de planners ondersteuning van data scientists die de forecasts zoveel mogelijk willen automatiseren met behulp van nieuwe software van SAS.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren
Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.
Peter Dennes vervoegt Globis als general manager
Als general manager zal Peter Dennes (45) de operationele en financiële leiding van Globis op zich nemen en werkt hij samen met CEO Karel Van den Berghe. Peter Dennes begon zijn carrière in de banksector bij Fortis. Daarna nam hij verschillende financiële planningsfuncties en strategische functies op, onder andere bij Daikin.
Webshops hebben nood aan flexibele bezorgopties
De grootste logistieke uitdaging voor webshops in de Benelux bestaat erin flexibele bezorgopties aan te bieden. Dat concludeert een onderzoek van SendCloud (all-in-one verzendtool voor webshops) bij 1172 webshopeigenaars. Grote spelers in de markt, zoals Coolblue en Bol.com, bieden een ruime keuze aan bezorgmogelijkheden.
Cainiao Smart Logistics Network kiest Liege Airport als Europese hub
De Chinese logistieke groep heeft wereldwijd verschillende steden uitgekozen om als hub voor zijn e-commerce producten op te treden. De eerste hub in Europa voor het wereldwijde e-commerce netwerk van Cainiao wordt Liege Airport.
C.H. Robinson lanceert mobiele app voor truckchauffeurs in Europa
De Navisphere Driver mobiele app is ontworpen om vrachtwagenchauffeurs informatie over hun vracht te laten bekijken en te updaten terwijl ze onderweg zijn. De mobiele applicatie, die beschikbaar is voor iPhone en Android, levert laadorders via sms-notificaties.
Generix Group releaset Data Lake oplossing voor voorspellende analyses
Een data lake is een methode om, met behulp van Big Data, gegevens op te slaan in het natuurlijke formaat. De oplossing, die beschikbaar is op het Generix Supply Chain Hub platform, slaat alle verzonden gegevens op, waaronder facturen, het traceren van bestellingen, het traceren van producten en het beheer van magazijnen, transporten en leveringen.
Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België
Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.
Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging
DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.
SAP helpt Belgische bedrijven bij hun digitale transformatie
Uit de resultaten van SAP’s Technobarometer 2017 – een enquête in opdracht van SAP uitgevoerd bij 1092 Belgische bedrijven – blijkt dat 60% van de Belgische ondernemingen aangeeft dat als er geen stappen worden gezet richting digitale transformatie, groei en competitiviteit steeds moeilijker worden.
Ghelamco Group maakt gebruik van Ad Ultima voor projectopvolging
Om de financiële en administratieve opvolging van de projecten in binnen- en buitenland te vereenvoudigen en beter op elkaar af te stemmen, zal Ghelamco Group voortaan gebruik maken van een nieuwe softwareoplossing die door Ad Ultima Group wordt geïmplementeerd.