Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
Massaproductie met een seriegrootte van 1
Bij een bevraging van PwC en Flanders Make naar de maturiteit van de ‘digitale onderneming’ beweert niet minder dan 86% van de Vlaamse bedrijven minstens even ver te staan als de internationale concurrentie wat betreft de introductie van de concepten van Industry 4.0.
Een platform voor groei
In 2011 stond ATS Groep voor een flinke uitdaging: het gedateerde legacy ERP-systeem vervangen door een volledig nieuw systeem dat aan de noden van het snelgroeiende bedrijf tegemoet kon komen. De technologiegroep liet zich begeleiden door Cegeka (toen nog Edan) en koos voor een volledig geïntegreerde totaaloplossing op het Microsoft platform met Microsoft Dynamics AX.
Aan het stuur in de Digital Boardroom
Net als veel andere softwarereuzen is SAP met veel overtuiging op de digitale trein op gesprongen. Met name de in-memory oplossing SAP S/4HANA en de SAP Digital Boardroom moeten tijdens de rit naar een digitale wereld tot optimale ervaringen leiden.
Digital Twin van een organisatie
Heel wat bedrijven hebben de doelstelling om zichzelf te transformeren naar een organisatie die meer waarde kan creëren voor de klanten en de aandeelhouders. Niet zelden moeten ze daarvoor hun product aanvullen met diensten die vaak gebaseerd zijn op digitale technologieën.
Slimme connectiviteit voor verbonden objecten
Binnen Industrie 4.0 vormt Internet of Things ongetwijfeld een van de krachtigste technologieën. Aan de basis van die technologie ligt steeds een netwerk. En wie netwerk zegt, denkt automatisch aan de telecomoperatoren van deze wereld. Meesurfend op het succes van IoT, profileren sommigen onder hen zich niet louter meer als netwerkoperator, maar als volwaardige leverancier van IoT-oplossingen.
IoT als groeimarkt
Een van de telecomoperatoren die sterk inzet op Internet of Things is Orange Business Services. Onder de koepel Datavenue verenigt de van origine Franse operator zijn oplossingen voor die markt. Oplossingen die continu worden vervolledigd met het oog op een end-to-end-aanbod voor nationale en internationale spelers.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Volvo Cars traceert herkomst van kobalt met blockchaintechnologie
Volvo Cars gaat als gebruiken om de te maken. Het gaat daarbij vooral om , een grondstof die in de accu’s van elektrische wagens wordt gebruikt. Op die manier wil Volvo uitsluiten dat ergens in de keten grondstoffen verwisseld worden met grondstoffen van onduidelijke herkomst.
Vijf tips om omnichannel fulfilmentstrategie te boosten
Snel en gratis leveren, dat is wat de klant tegenwoordig van retailers in e-commerce verwacht. Uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlanders blijkt zelfs dat een meerderheid van de shoppers (57%) gratis bezorging nog steeds als een doorslaggevende factor ziet bij het plaatsen van een online bestelling.
Fujitsu en Rice Exchange lanceren eerste blockchainplatform voor rijsthandel
Met ‘Ricex’ lanceren Fujitsu en Rice Exchange ’s werelds eerste globale en op blockchain gebaseerde platform voor het kopen en verkopen van rijst, een van de belangrijkste landbouwproducten ter wereld. Het platform digitaliseert de rijsthandel met behulp van een blockchain DLT-platform (Distributed Ledger Technology).
Smart Robotics voltooit investeringsronde om uitrol van robots te versnellen
Smart Robotics, een Nederlandse ontwikkelaar van robotonafhankelijke, intelligente software voor de snelle inzet van collaboratieve robots (‘cobots’), heeft een substantiële investeringsronde voltooid. De investeringsronde is geleid door het Nederlandse hightech durfkapitaalfonds Innovation Industries en Mirai Creation Fund II, ondersteund door Toyota Motor Corporation als een belangrijke partner.
PTV Group stelt Christian Haas aan als CEO
Sinds 1 november 2019 bekleedt Christian U. Haas (45) de functie van chief executive officer bij PTV Group, gevestigd in Karlsruhe. Christian Haas heeft twintig jaar internationale managementervaring in de software- en technologiesector. Voor zijn overstap naar PTV was hij CEO bij Collenda, een Europese aanbieder van digitale oplossingen voor credit & receivables management.
DiLLaS moet zorgen dat SLA’s in de logistieke keten worden nagekomen
Bij het verzenden van gevoelige en delicate pakketten, bijvoorbeeld met medicijnen of gesofisticeerde technologie, kan er heel wat mislopen. Daarom moeten pakketbehandelaars op een betrouwbaar platform kunnen rekenen. De Nederlandse start-up Innotractor heeft zo’n platform gecreëerd als een gevolg van de ‘Gravity’ innovatie-activiteit die werd gesteund door EIT Digital, een kennis- en innovatiecommunity van het European Institute of Innovation and Technology (EIT).
Superbeton bouwt verder met Build Software
Superbeton uit het Antwerpse Herselt is al decennia lang actief als wegenbouwer en realiseert zowel openbare als private wegenwerken. Omdat de bestaande ERP- en boekhoudoplossing niet langer voldeden, ging het familiebedrijf vorig kwartaal op zoek naar een nieuwe oplossing.
Moeheid en kennistekort leidt tot vertragingen in digitale transformatie
Hoewel maar liefst 8 op 10 van de Belgische en Nederlandse bedrijven digitale transformatie als een top drie prioriteit zien, gelooft bijna de helft van die bedrijven dat de vooruitgang vertraging oploopt vanwege ‘digitale transformatiemoeheid’.
IT-bedrijf zweert bij ‘no cure, no pay’
Het jonge Gentse IT-bedrijf DMVH gaat er prat op dat een IT-project pas geslaagd is wanneer het resultaat aan alle verwachtingen beantwoordt. Daarbij steekt de IT-nieuwkomer zelf zijn nek uit: “zonder oplossing, geen factuur”, klinkt het. Oprichters Koen De Mol (DM) en Ben Van Hees (VH) geloven dat een IT-integratie sneller, efficiënter, pijnlozer en dus ook goedkoper kan. Daarvan wisten ze ook David Geens (ex-Nucleus) te overtuigen.
Nieuws van TomTom
Er vallen verschillende nieuwtjes te rapen bij TomTom. Zo wordt er een nieuwe versie gelanceerd van Road Event Reporter, een webgebaseerde tool voor het doorgeven van wegafsluitingen, werkzaamheden en -evenementen. Met de applicatie kunnen o.a.