Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
Massaproductie met een seriegrootte van 1
Bij een bevraging van PwC en Flanders Make naar de maturiteit van de ‘digitale onderneming’ beweert niet minder dan 86% van de Vlaamse bedrijven minstens even ver te staan als de internationale concurrentie wat betreft de introductie van de concepten van Industry 4.0.
Een platform voor groei
In 2011 stond ATS Groep voor een flinke uitdaging: het gedateerde legacy ERP-systeem vervangen door een volledig nieuw systeem dat aan de noden van het snelgroeiende bedrijf tegemoet kon komen. De technologiegroep liet zich begeleiden door Cegeka (toen nog Edan) en koos voor een volledig geïntegreerde totaaloplossing op het Microsoft platform met Microsoft Dynamics AX.
Aan het stuur in de Digital Boardroom
Net als veel andere softwarereuzen is SAP met veel overtuiging op de digitale trein op gesprongen. Met name de in-memory oplossing SAP S/4HANA en de SAP Digital Boardroom moeten tijdens de rit naar een digitale wereld tot optimale ervaringen leiden.
Digital Twin van een organisatie
Heel wat bedrijven hebben de doelstelling om zichzelf te transformeren naar een organisatie die meer waarde kan creëren voor de klanten en de aandeelhouders. Niet zelden moeten ze daarvoor hun product aanvullen met diensten die vaak gebaseerd zijn op digitale technologieën.
Slimme connectiviteit voor verbonden objecten
Binnen Industrie 4.0 vormt Internet of Things ongetwijfeld een van de krachtigste technologieën. Aan de basis van die technologie ligt steeds een netwerk. En wie netwerk zegt, denkt automatisch aan de telecomoperatoren van deze wereld. Meesurfend op het succes van IoT, profileren sommigen onder hen zich niet louter meer als netwerkoperator, maar als volwaardige leverancier van IoT-oplossingen.
IoT als groeimarkt
Een van de telecomoperatoren die sterk inzet op Internet of Things is Orange Business Services. Onder de koepel Datavenue verenigt de van origine Franse operator zijn oplossingen voor die markt. Oplossingen die continu worden vervolledigd met het oog op een end-to-end-aanbod voor nationale en internationale spelers.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Elektronicaretailer Elkjøp stemt voorraad af op vraag met Blue Ridge
Elkjøp Nordic AS is wellicht de grootste elektronicaretailer van Scandinavië. De onderneming, die in 2021 een groei van 21% optekende, biedt een breed scala aan bekende merken op het gebied van elektronica, mobiele telefoons, computers, witgoed en huishoudelijke apparatuur en dienstverlening.
Bol.com opent uitbreiding van fulfilment center
De uitbreiding van het fulfilment center van Bol.com in Waalwijk is een feit. Het eigen fulfilment center dat de e-commercegigant in 2017 in gebruik nam, werd voorzien van een aansluitend pand, waarmee het totale grondoppervlak van het centrum werd verdubbeld naar 100.000m², vergelijkbaar met vijftien voetbalvelden.
Groep Verelst reduceert kosten met IoT-oplossing van Sensolus
Al het prefab beton en staal dat bouwonderneming Groep Verelst voor werven produceert, wordt op opleggers geladen en gestockeerd. Een relatief klein team beheert die aanzienlijke vloot van een zeventigtal eigen opleggers, aangevuld met opleggers van een onderaannemer en leveranciers.
Agidens en Objective sluiten partnership voor implementatie digitale softwareoplossingen
Agidens International, een Europese automation solutions provider voor de procesindustrie, en Objective International, een in België gevestigde MES- en WMS-provider voor middelgrote klanten in de maak- en procesindustrie, zijn een partnership aangegaan.
Faurecia optimaliseert logistiek met 3DExperience-platform van Dassault Systèmes
Faurecia, onderdeel van de Group Forvia – een toonaangevende toeleverancier van de automobielindustrie – vergroot de inzet van het 3DExperience-platform van Dassault Systèmes. Het bedrijf optimaliseert daarmee de inkomende logistiek voor automatisch geleide voertuigen (AGV).
CLS iMation lanceert ‘Simulation as a Service’ voor intralogistieke processen
CLS iMation, systeemintegrator en innovatieadviseur, heeft een nieuwe service toegevoegd aan zijn portfolio van ‘Intelligent Solutions for Logistics Automation’, namelijk iMation SaaS (Simulation as a Service). Deze service is ontworpen om de bestaande industriële context van een klant te beoordelen en zo – via simulatie – mogelijke verbeteringen in magazijnfuncties en processen te identificeren.
Iptor versterkt aanwezigheid in Duitsland en Oostenrijk door overname Pollex-LC
Iptor, leverancier van cloudgebaseerde ERP-software voor de distributie-, uitgeverij-, farma- en houtsector, heeft de overname aangekondigd van Pollex-LC, een Oostenrijkse leverancier van ERP-software en diensten voor kmo’s. Kenmerkend voor de ERP-suite van Pollex-LC is het ‘self-service’-karakter ervan.
Retailketen SoLow wil groei realiseren met Slim4
De Nederlandse discountretailer SoLow verkoopt feestartikelen, knutselspullen en cadeaus. Dat doet de retailer online, maar vooral via fysieke winkels waarvan Nederland er momenteel al veertig telt. Om integraal de voorraad aan te sturen voor winkels, de webshop en het centrale distributiecentrum gaat SoLow de software van Slimstock inzetten.
Eurochoice trackt zeezendingen met Descartes MacroPoint
Eurochoice, distributeur van verse en diepgevroren Europese fijne voedingsmiddelen aan klanten in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten, maakt gebruik van de cloudgebaseerde MacroPoint-oplossing van Descartes, aanbieder van software voor de supply chain en logistiek.
Type 2 Solutions lanceert oplossing om SSCC-labels vanuit de cloud te printen
De nieuwe hybride oplossing laat toe om vanuit de cloud SSCC-labels te genereren en te printen. Met behulp van de API-koppeling combineert de oplossing de eenvoud van SaaS met de snelheid en flexibiliteit van een on-premise labelprintoplossing.