Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
ERP in de cloud
Klassieke ERP-implementaties hebben te veel nadelen die een ware digitale transformatie van bedrijven in de weg staan. Om de voordelen te kunnen proeven is het nodig moderne cloud gebaseerde ERP-oplossingen te installeren. Dat is de mening van George Lawrie, vice president en principal analist bij Forrester, na een onderzoek in opdracht van Avanade.
Digitale transformatie is geen hype meer
In een recente enquête bij meer dan 1000 bedrijven peilde SAP naar de paraatheid van Belgische organisaties op het vlak van de digitale transformatie. Meer dan de helft van de respondenten beseft dat hun omgeving heel snel aan het veranderen is.
Equazion Solutions voor hogere winstgevendheid
Het internationale adviesbedrijf PricewaterhouseCoopers (PwC) ondersteunt zijn klanten in datagedreven besluitvorming om de winstgevendheid van hun product- en klantenportfolio te optimaliseren. Daarvoor ontwikkelde het bedrijf Equazion Solutions, een geavanceerde analyse-oplossing op basis van Qlik Sense.
Van hulp bij de check-out tot logistieke ontzorging
Heel wat logistieke processen achter een webshop of groothandel maken het bedrijven knap lastig om efficiënt te werken. Denken we maar aan het aanbod van een groot aantal vervoerders, de aanmaak van verschillende labels, tracking & tracing en de creatie van adequate rapportages.
Eerst in de cloud
Met een vernieuwde versie van de zakelijke toepassingen onder de naam ‘Dynamics 365’ laat Microsoft het verleden achter zich. Er komt een uniek aanbod waarin ERP en CRM samen worden gebracht in een suite van toepassingen. Klanten kunnen nu opteren om stap voor stap individuele apps te kopen en geleidelijk aan samen te stellen tot een brede toepassing die aan al hun noden moet tegemoetkomen.
Big value door big data?
Vandaag worden bedrijven als het ware bedolven onder data. De kunst is om er die data uit te halen die voor onze organisatie toegevoegde waarde hebben. Tijdens Supply Chain Innovations vertelde professor Jos van Hillegersberg waar binnen supply chain management de belangrijkste bronnen voor big data schuilen en hoe we er toegevoegde waarde voor onze business uit kunnen puren.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Jumbo richt Tech Campus op voor leidersrol in e-commerce
De Nederlandse supermarktketen Jumbo zag zijn omzetcijfers voor online verkoop het afgelopen jaar verdubbelen en koestert op e-commercevlak grote ambities. Zo wil Jumbo over vijf jaar marktleider Albert Heijn op het terrein van online boodschappen van de troon stoten.
Belgische e-business eindelijk aan opleving toe
Met zijn Internetbarometer onderzoekt Email-Brokers, actief in databasemanagement en interactieve marketing, hoe de aanwezigheid en de activiteiten van de Belgische bedrijven op het internet evolueren. Drie jaar na de laatste editie zijn de resultaten van de nieuwe barometer bemoedigend, want België zit eindelijk in de Europese kopgroep.
HP en Deloitte werken samen om digitale transformatie te versnellen
Beide bedrijven zullen samenwerken aan de implementatie van HP’s Jet Fusion 3D-printtechnologie in grote productieomgevingen. Dat moet ervoor zorgen dat bedrijven sneller producten kunnen ontwerpen en produceren, maar ook een flexibelere supply chain kunnen inrichten en hun productieproces efficiënter maken.
5 miljoen groeigeld voor e-commerce verzendtool SendCloud
SendCloud heeft een investering van vijf miljoen euro binnengehaald. Het snelgroeiende tech-bedrijf werd in 2012 opgericht om het verzend- en retourproces voor kleine en middelgrote webshops te verbeteren door het slimmer en goedkoper te laten verlopen.
Uniconta breidt uit naar Nederland
Mede dankzij een recente kapitaalinjectie is de uitrol van het Deense Uniconta naar de Nederlandse markt een feit. Uniconta is een Software-as-a-Service ERP-systeem dat is ontwikkeld door Erik Damgaard en is gebaseerd op de kennis en ervaring uit de eerdere ontwikkeling van vijf ERP-applicaties, onder andere Concorde XAL en Microsoft Dynamics AX.
Avanade biedt nieuwe Microsoft Azure Stack oplossing
De geïntegreerde oplossing opereert vanuit één enkele provider en wordt on-premise aangeboden, maar ook gehost vanuit externe locaties of Avanade datacenters. Binnenkort wordt het product ook aangeboden via het Accenture Cloud Platform (ACP).
Nieuwe CEO voor Ordina Belgium & Luxemburg
Eind juli is Lieven Verhaevert aangetreden als nieuwe CEO van Ordina Belgium & Luxemburg. Hij volgt daarmee Franky Van Damme op die in november vorig jaar tijdelijk de rol van CEO op zich nam. Verhaevert was general manager Insurance bij CSC & DXC Technology, waar hij verantwoordelijk was voor de resultaten in België, Luxemburg, Spanje, Portugal, Frankrijk en Italië.
SSCC-code van GS1 gekozen voor unieke identificatie van pakjes
Het CEN (European Committee for Standardisation) heeft de SSCC-code van standaardenorganisatie GS1geselecteerd om elk pakje dat in Europa wordt verzonden, uniek te identificeren. Dat houdt in dat ieder pakje, ongeacht de verzender of de pakjesdienst, een unieke code krijgt volgens dezelfde standaard.
Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring
Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.
Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa
De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt.