Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
Trends in e-fulfilment
Het mag duidelijk zijn dat e-commerce alomtegenwoordig is. In een wereld waar steeds meer webshops opduiken en giganten als Amazon zich gesetteld hebben, wordt het een grote uitdaging om je te onderscheiden. Een hoge efficiëntie en een optimale klantenbeleving worden dé sleutels om het verschil te maken, zo bleek tijdens het seminar E-fulfilment Innovations van Value Chain.
Cloud eXperience Center in Vilvoorde
In zijn gloednieuwe Cloud eXperience Center in Vilvoorde toont Oracle hoe bedrijven innovatieve technologie kunnen inzetten om hun digitale transformatie te versnellen. Het softwarehuis wil daarmee vooral inspiratie bieden. In het Cloud eXperience Center demonstreert Oracle onder meer hoe nieuwe technologie kan helpen om een bedrijf beter te managen, om nieuwe markten aan te boren en om efficiënter te werken.
Cloudgebaseerde ERP
Toen Incomec-Cerex in 2016 door drie investeerders werd overgenomen, had de machinebouwer voor de voedingsindustrie geen ERP-pakket. Maar om de administratie en de afdelingen te stroomlijnen en de mogelijkheid open te houden om verder te groeien, heeft het bedrijf nu gekozen voor het nieuwste pakket van Microsoft, Dynamics 365 Business Central.
Innovatieve producten, complexe supply chain
Quooker, uitvinder en producent van de kokendwaterkraan, steunt voor zijn productie op een strikte opvolging van forecasts en planningen om zijn werking snel te kunnen aanpassen aan wijzigende omstandigheden. De voortdurend stijgende volumes door de snelle groei maken dat niet eenvoudiger.
Automatisering leidt tot groei
B-Close verkoopt en onderhoudt heftrucks volledig aangepast aan de klantenbehoefte. Dat vraagt een complexe dienstverlening die start bij de configuratie van de truck, de wijze van financiering/huur en de gevraagde service. De juiste voorraad wisselstukken moet op het juiste moment op de juiste plaats liggen en de interventietijden zijn kort.
Meer administratieve efficiëntie
Een belevingscentrum voor chocolade in Antwerpen, 28 woningen voor een co-housing project in Leuven, de kantoorinrichting van de Cronos Groep, meubilair voor de brandweerkazerne in Hasselt. Het bouw- en interieurbedrijf Beneens is actief in zowel ruwbouw als binneninrichting, twee sectoren die constant in verandering zijn.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Jumbo richt Tech Campus op voor leidersrol in e-commerce
De Nederlandse supermarktketen Jumbo zag zijn omzetcijfers voor online verkoop het afgelopen jaar verdubbelen en koestert op e-commercevlak grote ambities. Zo wil Jumbo over vijf jaar marktleider Albert Heijn op het terrein van online boodschappen van de troon stoten.
Belgische e-business eindelijk aan opleving toe
Met zijn Internetbarometer onderzoekt Email-Brokers, actief in databasemanagement en interactieve marketing, hoe de aanwezigheid en de activiteiten van de Belgische bedrijven op het internet evolueren. Drie jaar na de laatste editie zijn de resultaten van de nieuwe barometer bemoedigend, want België zit eindelijk in de Europese kopgroep.
HP en Deloitte werken samen om digitale transformatie te versnellen
Beide bedrijven zullen samenwerken aan de implementatie van HP’s Jet Fusion 3D-printtechnologie in grote productieomgevingen. Dat moet ervoor zorgen dat bedrijven sneller producten kunnen ontwerpen en produceren, maar ook een flexibelere supply chain kunnen inrichten en hun productieproces efficiënter maken.
5 miljoen groeigeld voor e-commerce verzendtool SendCloud
SendCloud heeft een investering van vijf miljoen euro binnengehaald. Het snelgroeiende tech-bedrijf werd in 2012 opgericht om het verzend- en retourproces voor kleine en middelgrote webshops te verbeteren door het slimmer en goedkoper te laten verlopen.
Uniconta breidt uit naar Nederland
Mede dankzij een recente kapitaalinjectie is de uitrol van het Deense Uniconta naar de Nederlandse markt een feit. Uniconta is een Software-as-a-Service ERP-systeem dat is ontwikkeld door Erik Damgaard en is gebaseerd op de kennis en ervaring uit de eerdere ontwikkeling van vijf ERP-applicaties, onder andere Concorde XAL en Microsoft Dynamics AX.
Avanade biedt nieuwe Microsoft Azure Stack oplossing
De geïntegreerde oplossing opereert vanuit één enkele provider en wordt on-premise aangeboden, maar ook gehost vanuit externe locaties of Avanade datacenters. Binnenkort wordt het product ook aangeboden via het Accenture Cloud Platform (ACP).
Nieuwe CEO voor Ordina Belgium & Luxemburg
Eind juli is Lieven Verhaevert aangetreden als nieuwe CEO van Ordina Belgium & Luxemburg. Hij volgt daarmee Franky Van Damme op die in november vorig jaar tijdelijk de rol van CEO op zich nam. Verhaevert was general manager Insurance bij CSC & DXC Technology, waar hij verantwoordelijk was voor de resultaten in België, Luxemburg, Spanje, Portugal, Frankrijk en Italië.
SSCC-code van GS1 gekozen voor unieke identificatie van pakjes
Het CEN (European Committee for Standardisation) heeft de SSCC-code van standaardenorganisatie GS1geselecteerd om elk pakje dat in Europa wordt verzonden, uniek te identificeren. Dat houdt in dat ieder pakje, ongeacht de verzender of de pakjesdienst, een unieke code krijgt volgens dezelfde standaard.
Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring
Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.
Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa
De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt.