Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
IT en business slaan de handen in elkaar
De vele goederen en diensten die Van Hoecke, verdeler, fabrikant en dienstverlener van meubelbeslag, aanbiedt, vereisen degelijke software ter ondersteuning. Sinds jaar en dag doet de onderneming daarvoor een beroep op software die door de eigen IT-afdeling werd ontwikkeld.
Technologie verhoogt efficiëntie en betrouwbaarheid
In 2000 was United Colors of Benetton nog een succesvol bedrijf. Succesvoller dan Zara of H&M. Tien jaar later, en ook nu nog, blijkt dat Zara en H&M de Italiaanse kledingketen hebben voorbijgestoken. Terwijl Benettons verkoop nog nauwelijks groeide, boomden de verkoopcijfers bij Zara en H&M.
De toekomst van de supply chain
Bedrijven moeten zich ontwikkelen tot derdegraads slimme bedrijven. Ze moeten investeren in slimme producten, slimme processen en slimme supply chains. Zo ziet Ann Vereecke, professor Operations en Supply Chain Management aan de Vlerick Business School en Universiteit Gent, de toekomst.
Productdatabank in de cloud
Miguel Lopera, CEO van GS1 Global, kondigde al eerder aan dat de organisatie ernaar streeft alle mogelijke productgegevens in de sector van de consumentengoederen bij elkaar te brengen in één database die alle leden kunnen consulteren. Tijdens het GS1 Forum in Brussel gaf hij meer details over de manier waarop hij dat wil aanpakken.
De nieuwe rol van fysieke winkelpunten
Via het internet kunnen consumenten zowat alles kopen waar en wanneer ze maar willen. Zeker voor veel retailers is een webshop vandaag een must. Die evolutie zorgt dat de rol van fysieke winkels verandert. Aan die herpositionering moeten retailers nog flink sleutelen om aan de hoge verwachtingen van de klant te voldoen, zo blijkt uit een onderzoek van Zetes.
Exponentiële technologische evolutie
Jan van Dellen, country manager bij Infor Benelux, laat zich inspireren door futurist Ray Kurzweil en schetst in wat volgt zijn visie op de toekomstige supply chain. Mensen hebben de neiging lineair te denken. Onze met technologie doordrenkte wereld verandert echter in zo’n razend tempo dat veel bedrijven moeite hebben om bij te blijven.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Webinar: Belangrijke inzichten in digitale transformatie en de technologie cruciaal om het verschil te maken.
(Advertorial) Wat is de impact van COVID-19 op onze Belgische bedrijven en hun digitale transformatie? En hoe kan de juiste technologie uw transformatie stimuleren en uw organisatie wendbaar genoeg maken om te evolueren in een dynamische markt?
Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop
Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.
Generix Group opent nieuwe entiteit in Nederland
Generix Group, aanbieder van collaboratieve SaaS-oplossingen voor de supply chain, industrie en retail ecosystemen, is via zijn filialen en partners al in bijna 60 landen aanwezig. Nu komt er ook een nieuwe entiteit in Nederland. Het nieuwe filiaal in ’s Hertogenbosch moet niet alleen de nabijheid tot de Nederlandse klanten versterken, maar ook de ontwikkeling van Generix Group in de Benelux versnellen, waar de provider recent een aantal belangrijke contracten sloot voor Supply Chain Execution oplossingen voor FMCG en industriële klanten.
Optimact lanceert nieuwe functionaliteit Report en Mail
Optimact lanceert nieuwe functionaliteit als onderdeel van de integratie met Qlik Sense: Report en Mail. Tijdens de verschillende stappen van het S&OP proces heb je verschillende meetings per planningsdomein (pre-S&OP meeting) en één Executive Meeting waar alle beslissingen genomen moeten worden (bijvoorbeeld het valideren van de sales forecast naar een productie forecast of het wijzigen van een planningsbeleid voor een bepaalde SKU).
Harmonisatie van data flows - geen overbodige luxe!
Het staat buiten kijf dat de Covid-pandemie bedrijven heeft gedwongen om bijna uitsluitend via digitale kanalen te communiceren en digitaal zaken te doen met hun partners. Voor velen is informatie uitwisselen via een virtuele omgeving vandaag de enige manier om samen te werken.
9altitudes voegt het Deense Bredana Solutions aan de groep toe
Na de overname van Optimate in februari van dit jaar voegt 9altitudes met de acquisitie van Bredana Solutions opnieuw een Deense onderneming aan de groep toe. Daarmee zet de leverancier van digitale projecten in CRM, ERP, PLM, IoT, BI en DMS, zijn Europese groeiambities verder kracht bij.
Donderdag 20 mei Smart Digital Transformation, de online Summit waar we strategisch denken over technologie
Tijdens deze namiddag buigen een vijftal specialisten zich over digitale transformatie vanuit business perspectief. Technologie komt sowieso op ons af maar waarom en hoe passen we een en ander in in onze bedrijfsstrategie. De uiteenzettingen zullen niet focussen op de technologie as such maar ons allert maken op de disruptie die ze veroorzaakt, op de gevaren en de opportuniteiten.
Garvis lanceert bionisch AI-planningsplatform met centrale rol voor planner
Garvis, met hoofdkantoor in Antwerpen, werd in 2020 opgericht door Piet Buyck en Geert-Jan Van Den Bogaerde. De start-up, die nauw samenwerkt met de Universiteit Antwerpen, heeft een nieuw forecasting platform ontwikkeld waarbij de planner centraal staat.
Nederlandse bedrijven, CBS en overheid zorgen samen voor betere data-uitwisseling
In Nederland loopt een project waarin het bedrijfsleven, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de overheid samen de uitwisseling van gegevens willen verbeteren. In het gezamenlijke project in opdracht van de Topsector Logistiek realiseren CBS en de Stichting Uniforme Transport Code (namens TLN en Evofenedex) een digitale infrastructuur om het delen van logistieke basisdata vanuit het bedrijfsleven met het CBS, makkelijker te maken.
Design your transformation: valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie
Tijdens Smart Digital Transformation – The online summit for Strategic thinking about technology, dat plaatsvindt op 20 mei ’21 hebben Maka De Lameillieure (KU Leuven/VIVES/IVERIA) en Remco Lenstra (RE-Framed / Antwerp Management School) het tijdens hun presentatie over de valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie.