Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
Het logistieke doel heiligt de geneesmiddelen
Een magazijn van 50 vierkante meter, daarmee startte Newpharma tien jaar geleden als online apotheek in België. Ondertussen plant het de bouw van een nieuw complex van 20.000 vierkante meter. De oorspronkelijk kleinschalige activiteiten in de e-business zijn exponentieel toegenomen, net zoals ook de e-business in tien jaar tijd veel is veranderd.
Blockchain in supply chain
Tegenwoordig worden we overal met de term ‘blockchain’ om de oren geslagen en er gaat geen conferentie meer voorbij zonder dat de term valt. Maar kan blockchaintechnologie ook iets voor de supply chain betekenen? De Amerikaanse softwaregigant IBM is volop blockchaininitiatieven aan het opzetten.
Retailers zijn nog niet klaar voor nieuwe leveringsvormen
Gemiddeld wordt vijf procent van de thuisleveringen te laat of onvolledig bezorgd. Tijdens piekperiodes stijgt dat aantal zelfs tot een derde, met hogere kosten en merkschade tot gevolg. Ruim zestig procent van retailers heeft bovendien geen realtime zicht op hun e-commerceproces.
Tien trends in technologie
Tijdens het Gartner Symposium/ITxpo 2018, dat in oktober in Orlando plaatsvond, schoof IT-onderzoeks- en adviesbureau Gartner tien strategische technologietrends naar voren die organisaties in 2019 onder de loep zouden moeten nemen. Het gaat om technologieën die het potentieel hebben om op grote schaal disruptief te zijn en die in sneltempo matuur zullen worden.
Digitale transformatie belooft het komende jaar door te breken
Het ziet ernaar uit dat de digitale transformatie in 2019 eindelijk werkelijkheid zal worden. Dat concludeert Dimension Data in zijn Tech Trends 2019-rapport, dat is samengesteld door een team van technologie-experts. Het rapport biedt een overzicht van de fundamentele trends die in 2019 het bedrijfstechnologische landschap zullen vormgeven op het vlak van klantenervaring, cyberveiligheid, digitale bedrijven, digitale infrastructuur, de technologische toekomst en diensten.
Industrie 4.0 vanuit verschillende invalshoeken
De voorbije jaren heeft Industrie 4.0 de kans gekregen om binnen de gelederen van diverse productiebedrijven door te dringen. Maar hoe ver staan ze hier vandaag al in? En wat kunnen we leren van de toonaangevende organisaties op het vlak van 4.0?
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Bpost neemt meerderheidsaandeel in Active Ants
Active Ants is een e-fulfilment bedrijf gevestigd in het Nederlandse Nieuwegein. Het bedrijf specialiseert zich in cross border e-commerce logistiek en staat in voor opslag, orderpicking en inpakken. Er werken 179 mensen.
Trucks en personenwagens waarschuwen elkaar op de weg
Nadat Volvo Cars in 2016 ‘Connected Safety’ voor personenwagens introduceerde, stelt nu ook Volvo Trucks een eigen versie van de cloudservice beschikbaar. Met die service kunnen Volvo-trucks en Volvo-personenauto’s elkaar automatisch waarschuwen bij gevaarlijke verkeerssituaties.
Welke medewerkers helpen je de vierde industriële revolutie te overleven?
De technologische vooruitgang blijft de wereld waarin we leven veranderen. Dat doet meteen ook de vraag naar mogelijke implicaties voor werknemers rijzen. Immers, nu al worden bepaalde functies door de automatisering van de arbeidsmarkt getroffen worden.
Gamification moet tekort aan logistiek personeel wegwerken
Omdat verladers en logistiek dienstverleners steeds moeilijker geschikt personeel vinden, zoals orderpickers of heftruckchauffeurs, heeft Logistic Workx een oplossing ontwikkeld om de ‘pre-boarding’ en ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers te verbeteren.
Gaming-technologie vindt toepassing in de logistieke wereld
Tegenwoordig wordt gaming-technologie in steeds meer andere industrieën dan de gamingwereld ingezet. Daarom wil Hogeschool West-Vlaanderen in Kortrijk (Howest) meer studenten van de opleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) laten doorstromen naar die andere industrieën, bijvoorbeeld de logistieke sector.
Active Nutrition International brengt producten online met Descartes pixi* WMS
Active Nutrition International uit München heeft in Duitsland en Oostenrijk twee nieuwe webshops gelanceerd. Om de orderafhandeling voor zijn sportvoedingsmerken PowerBar en Dymatize te ondersteunen, maakt de onderneming gebruik van de Descartes pixi* Warehouse Management Solution.
Slechts 5% van de bedrijven benut voordelen digitalisering in supply chain
Digitalisering transformeert de supply chain volledig. Toch geeft maar liefst 95% van de bedrijven aan dat ze in hun bedrijfsvoering en supply chain strategieën nog onvoldoende de volledige voordelen benutten van de nieuwe fysieke en analytische technologieën, zoals big data-analyses, AI, blockchain en robotica.
Intersnack investeert miljoenen euro’s in cloudtransformatieproject
De producent van hartige snacks en eigenaar van 20 merken (Chio, POM-BÄR en huismerken voor chips, noten, tortilla’s…) gaat met Infor een digitaal transformatietraject in van 10 jaar. Intersnack zal gebruik maken van de Infor Cloudsuite Food & Beverage en nog 18 andere Inforoplossingen.
Globis wordt ‘launching customer’ van iSHARE
Globis, de ERP/WMS/TMS-speler voor logistieke dienstverleners, voert als enige Belgische partner binnen het kernteam de vernieuwende Nederlandse iSHARE-afspraken door in zijn software. iSHARE is een afsprakenstelsel dat bedrijven in de supply chain moet toelaten via uniforme afspraken voor identificatie, authenticatie en autorisatie drempelloos en gecontroleerd data uit te wisselen.
Phi Data op zoek naar strategische partner
De Belgische integrator van automatische identificatie- en lokalisatieoplossingen zoekt een strategische partner om de groeiambities van het bedrijf kracht bij te zetten. In de volgende drie jaar wil Phi Data via organische groei de kaap van twintig miljoen euro omzet ronden.