Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
Signify
Als wereldleider in verlichtingsoplossingen voor de professionele en consumentenmarkt verzenden Signify en zijn logistieke partners grote aantallen producten naar alle uithoeken van de wereld. Het gebruik van de Descartes-oplossing Transportation Manager voor de coördinatie van rechtstreekse leveringen aan eindklanten vanuit Europese bedrijfsvestigingen heeft ertoe geleid dat Signify minder geld kwijt is aan zijn 4PL-partners, de orderdesk meer controle uitoefent en een beter totaalzicht heeft op de vervoersbewegingen.
De precaire balans tussen stock en service
Voorraadkosten zo laag mogelijk houden, en klanten toch een perfecte service aanbieden: dàt is de uitdaging die groothandels elke dag bezig houdt. Een slimme voorraadstrategie is de oplossing. Daarbij draait het niet zozeer om de vraag “Welke producten heb ik maar beter op stock, en welke niet?” Maar wel: “Hoe krijg ik die bestelling bij mijn klant, waar en wanneer die dat wil?”
Van multichannel naar omnichannel
De groothandel is niet meer een fysieke plaats voor handel, maar een organisatie waar service centraal staat. Om die rol succesvol uit te voeren, moet de groothandel dichter bij de eindgebruiker komen. Een uitgekiende omnichannel-kanalenstrategie is daarbij vereist.
Een pakje hier, een pakje daar: speel het maar klaar
E-commerce veroorzaakt een fundamentele verandering in de manier waarop bedrijven omgaan met klanten en consumenten. Om aan de hoge verwachtingen te voldoen, transformeren bedrijven alle aspecten van hun business. Dat geldt vooral voor de processen van transport en logistiek, die de gevolgen van een stijgend aantal verzendingen, kleinere bestellingen en een groeiend aantal leveropties sterk voelen.
De toekomst is aan autonome systemen
Het Amerikaanse softwarebedrijf Oracle gelooft in een toekomst waar alle systemen volledig autonoom handelen. Dat zei het op de Oracle Cloud Day in Brussel. Nu al zijn applicaties met elkaar verbonden in de cloud en vormen data meer en meer de basis om inzichten te verwerven en uiteindelijk te innoveren.
Het postmoderne ERP-model
On-premise systemen, SaaS-oplossingen: onze ERP-oplossing werkt op beide systemen en zelfs combinaties ervan zijn mogelijk. Dankzij de postmoderne ERP-benadering kunnen bedrijven verschillende IT-oplossingen implementeren. Maar de keuze voor de geschikte technologie en implementatiepartner is een heel karwei.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Volvo Cars traceert herkomst van kobalt met blockchaintechnologie
Volvo Cars gaat als gebruiken om de te maken. Het gaat daarbij vooral om , een grondstof die in de accu’s van elektrische wagens wordt gebruikt. Op die manier wil Volvo uitsluiten dat ergens in de keten grondstoffen verwisseld worden met grondstoffen van onduidelijke herkomst.
Vijf tips om omnichannel fulfilmentstrategie te boosten
Snel en gratis leveren, dat is wat de klant tegenwoordig van retailers in e-commerce verwacht. Uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlanders blijkt zelfs dat een meerderheid van de shoppers (57%) gratis bezorging nog steeds als een doorslaggevende factor ziet bij het plaatsen van een online bestelling.
Fujitsu en Rice Exchange lanceren eerste blockchainplatform voor rijsthandel
Met ‘Ricex’ lanceren Fujitsu en Rice Exchange ’s werelds eerste globale en op blockchain gebaseerde platform voor het kopen en verkopen van rijst, een van de belangrijkste landbouwproducten ter wereld. Het platform digitaliseert de rijsthandel met behulp van een blockchain DLT-platform (Distributed Ledger Technology).
Smart Robotics voltooit investeringsronde om uitrol van robots te versnellen
Smart Robotics, een Nederlandse ontwikkelaar van robotonafhankelijke, intelligente software voor de snelle inzet van collaboratieve robots (‘cobots’), heeft een substantiële investeringsronde voltooid. De investeringsronde is geleid door het Nederlandse hightech durfkapitaalfonds Innovation Industries en Mirai Creation Fund II, ondersteund door Toyota Motor Corporation als een belangrijke partner.
PTV Group stelt Christian Haas aan als CEO
Sinds 1 november 2019 bekleedt Christian U. Haas (45) de functie van chief executive officer bij PTV Group, gevestigd in Karlsruhe. Christian Haas heeft twintig jaar internationale managementervaring in de software- en technologiesector. Voor zijn overstap naar PTV was hij CEO bij Collenda, een Europese aanbieder van digitale oplossingen voor credit & receivables management.
DiLLaS moet zorgen dat SLA’s in de logistieke keten worden nagekomen
Bij het verzenden van gevoelige en delicate pakketten, bijvoorbeeld met medicijnen of gesofisticeerde technologie, kan er heel wat mislopen. Daarom moeten pakketbehandelaars op een betrouwbaar platform kunnen rekenen. De Nederlandse start-up Innotractor heeft zo’n platform gecreëerd als een gevolg van de ‘Gravity’ innovatie-activiteit die werd gesteund door EIT Digital, een kennis- en innovatiecommunity van het European Institute of Innovation and Technology (EIT).
Superbeton bouwt verder met Build Software
Superbeton uit het Antwerpse Herselt is al decennia lang actief als wegenbouwer en realiseert zowel openbare als private wegenwerken. Omdat de bestaande ERP- en boekhoudoplossing niet langer voldeden, ging het familiebedrijf vorig kwartaal op zoek naar een nieuwe oplossing.
Moeheid en kennistekort leidt tot vertragingen in digitale transformatie
Hoewel maar liefst 8 op 10 van de Belgische en Nederlandse bedrijven digitale transformatie als een top drie prioriteit zien, gelooft bijna de helft van die bedrijven dat de vooruitgang vertraging oploopt vanwege ‘digitale transformatiemoeheid’.
IT-bedrijf zweert bij ‘no cure, no pay’
Het jonge Gentse IT-bedrijf DMVH gaat er prat op dat een IT-project pas geslaagd is wanneer het resultaat aan alle verwachtingen beantwoordt. Daarbij steekt de IT-nieuwkomer zelf zijn nek uit: “zonder oplossing, geen factuur”, klinkt het. Oprichters Koen De Mol (DM) en Ben Van Hees (VH) geloven dat een IT-integratie sneller, efficiënter, pijnlozer en dus ook goedkoper kan. Daarvan wisten ze ook David Geens (ex-Nucleus) te overtuigen.
Nieuws van TomTom
Er vallen verschillende nieuwtjes te rapen bij TomTom. Zo wordt er een nieuwe versie gelanceerd van Road Event Reporter, een webgebaseerde tool voor het doorgeven van wegafsluitingen, werkzaamheden en -evenementen. Met de applicatie kunnen o.a.