Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
COVID-19 stimuleert adoptie van nieuwe technologieën
Hoewel de digitale transformatie al lang over de tongen rolt, is ze in veel productieomgevingen nog maar met mondjesmaat doorgedrongen. Maar het ziet ernaar uit dat de coronapandemie nu voor een stroomversnelling zal zorgen. Het virus stelt fabrieken immers voor nieuwe uitdagingen, waarbij nieuwe technologieën een belangrijke rol zullen spelen.
ERP als onmisbaar fundament voor e-commerce
Het cliché wil dat grote ICT-projecten, zoals ERP-implementaties, vaker wel dan niet over tijd en over budget gaan. Dat het ook anders kan, bewijst de implementatie bij de Belgische fabrikant van acculaders TecMate. Daar legde implementatiepartner SDE het traject naar een nieuwe ERP-oplossing van Microsoft niet alleen binnen de voorziene tijd af, maar spaarde bovendien een deel van het voorziene budget uit.
Innovatie als succesfactor voor supply chain management
Dat innovatieve technologieën steeds belangrijker worden om de supply chain versterken, heeft Colruyt Group duidelijk begrepen. De Belgische retailer zet al langer in op innovatie, maar de laatste jaren zijn de banden tussen de R&D- en de supply chain management divisie nog meer aangehaald.
Straks is elke onderneming een technologiebedrijf
De evolutie van een procesgeoriënteerde naar een ‘data-centric’ wereld is ingezet. Artificiële intelligentie biedt daarbij de instrumenten om uit grote hoeveelheden data sneller en makkelijker waardevolle informatie te puren. “De grootste verandering is dat technologie doordringt op de werkvloer, bij de eerstelijnswerkers”, zegt Didier Ongena, general manager van Microsoft België.
Hoe krijg je mensen mee op de digitale trein?
Dat we met z’n allen de digitale transformatie moeten omarmen, staat intussen wel vast. Maar toch staan nog heel wat medewerkers daar weigerachtig tegenover. Omdat stevige menselijke schouders hard nodig zijn om de digitaliserings- en robotiseringsgolf te ondersteunen, is het evenwel noodzakelijk dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen.
Zoek de fout in je supply chain processen
Van bedrijven wordt meer dan ooit verwacht dat ze in hun supply chain geen steken laten vallen. In die context wordt het steeds belangrijker onze processen te optimaliseren. Dat impliceert dat we in staat moeten zijn fouten of verbeteringspotentieel tijdig te spotten.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Bpost neemt meerderheidsaandeel in Active Ants
Active Ants is een e-fulfilment bedrijf gevestigd in het Nederlandse Nieuwegein. Het bedrijf specialiseert zich in cross border e-commerce logistiek en staat in voor opslag, orderpicking en inpakken. Er werken 179 mensen.
Trucks en personenwagens waarschuwen elkaar op de weg
Nadat Volvo Cars in 2016 ‘Connected Safety’ voor personenwagens introduceerde, stelt nu ook Volvo Trucks een eigen versie van de cloudservice beschikbaar. Met die service kunnen Volvo-trucks en Volvo-personenauto’s elkaar automatisch waarschuwen bij gevaarlijke verkeerssituaties.
Welke medewerkers helpen je de vierde industriële revolutie te overleven?
De technologische vooruitgang blijft de wereld waarin we leven veranderen. Dat doet meteen ook de vraag naar mogelijke implicaties voor werknemers rijzen. Immers, nu al worden bepaalde functies door de automatisering van de arbeidsmarkt getroffen worden.
Gamification moet tekort aan logistiek personeel wegwerken
Omdat verladers en logistiek dienstverleners steeds moeilijker geschikt personeel vinden, zoals orderpickers of heftruckchauffeurs, heeft Logistic Workx een oplossing ontwikkeld om de ‘pre-boarding’ en ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers te verbeteren.
Gaming-technologie vindt toepassing in de logistieke wereld
Tegenwoordig wordt gaming-technologie in steeds meer andere industrieën dan de gamingwereld ingezet. Daarom wil Hogeschool West-Vlaanderen in Kortrijk (Howest) meer studenten van de opleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) laten doorstromen naar die andere industrieën, bijvoorbeeld de logistieke sector.
Active Nutrition International brengt producten online met Descartes pixi* WMS
Active Nutrition International uit München heeft in Duitsland en Oostenrijk twee nieuwe webshops gelanceerd. Om de orderafhandeling voor zijn sportvoedingsmerken PowerBar en Dymatize te ondersteunen, maakt de onderneming gebruik van de Descartes pixi* Warehouse Management Solution.
Slechts 5% van de bedrijven benut voordelen digitalisering in supply chain
Digitalisering transformeert de supply chain volledig. Toch geeft maar liefst 95% van de bedrijven aan dat ze in hun bedrijfsvoering en supply chain strategieën nog onvoldoende de volledige voordelen benutten van de nieuwe fysieke en analytische technologieën, zoals big data-analyses, AI, blockchain en robotica.
Intersnack investeert miljoenen euro’s in cloudtransformatieproject
De producent van hartige snacks en eigenaar van 20 merken (Chio, POM-BÄR en huismerken voor chips, noten, tortilla’s…) gaat met Infor een digitaal transformatietraject in van 10 jaar. Intersnack zal gebruik maken van de Infor Cloudsuite Food & Beverage en nog 18 andere Inforoplossingen.
Globis wordt ‘launching customer’ van iSHARE
Globis, de ERP/WMS/TMS-speler voor logistieke dienstverleners, voert als enige Belgische partner binnen het kernteam de vernieuwende Nederlandse iSHARE-afspraken door in zijn software. iSHARE is een afsprakenstelsel dat bedrijven in de supply chain moet toelaten via uniforme afspraken voor identificatie, authenticatie en autorisatie drempelloos en gecontroleerd data uit te wisselen.
Phi Data op zoek naar strategische partner
De Belgische integrator van automatische identificatie- en lokalisatieoplossingen zoekt een strategische partner om de groeiambities van het bedrijf kracht bij te zetten. In de volgende drie jaar wil Phi Data via organische groei de kaap van twintig miljoen euro omzet ronden.