Digital Business

ERP: veel tinten van verandering

Zeven succesfactoren bij ERP change management

Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.

Recente artikelen

COVID-19 stimuleert adoptie van nieuwe technologieën

Hoewel de digitale transformatie al lang over de tongen rolt, is ze in veel productieomgevingen nog maar met mondjesmaat doorgedrongen. Maar het ziet ernaar uit dat de coronapandemie nu voor een stroomversnelling zal zorgen. Het virus stelt fabrieken immers voor nieuwe uitdagingen, waarbij nieuwe technologieën een belangrijke rol zullen spelen.

ERP als onmisbaar fundament voor e-commerce

Het cliché wil dat grote ICT-projecten, zoals ERP-implementaties, vaker wel dan niet over tijd en over budget gaan. Dat het ook anders kan, bewijst de implementatie bij de Belgische fabrikant van acculaders TecMate. Daar legde implementatiepartner SDE het traject naar een nieuwe ERP-oplossing van Microsoft niet alleen binnen de voorziene tijd af, maar spaarde bovendien een deel van het voorziene budget uit.

Innovatie als succesfactor voor supply chain management

Dat innovatieve technologieën steeds belangrijker worden om de supply chain versterken, heeft Colruyt Group duidelijk begrepen. De Belgische retailer zet al langer in op innovatie, maar de laatste jaren zijn de banden tussen de R&D- en de supply chain management divisie nog meer aangehaald.

Straks is elke onderneming een technologiebedrijf

De evolutie van een procesgeoriënteerde naar een ‘data-centric’ wereld is ingezet. Artificiële intelligentie biedt daarbij de instrumenten om uit grote hoeveelheden data sneller en makkelijker waardevolle informatie te puren. “De grootste verandering is dat technologie doordringt op de werkvloer, bij de eerstelijnswerkers”, zegt Didier Ongena, general manager van Microsoft België.

Hoe krijg je mensen mee op de digitale trein?

Dat we met z’n allen de digitale transformatie moeten omarmen, staat intussen wel vast. Maar toch staan nog heel wat medewerkers daar weigerachtig tegenover. Omdat stevige menselijke schouders hard nodig zijn om de digitaliserings- en robotiseringsgolf te ondersteunen, is het evenwel noodzakelijk dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen.

Zoek de fout in je supply chain processen

Van bedrijven wordt meer dan ooit verwacht dat ze in hun supply chain geen steken laten vallen. In die context wordt het steeds belangrijker onze processen te optimaliseren. Dat impliceert dat we in staat moeten zijn fouten of verbeteringspotentieel tijdig te spotten.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Van Hessen implementeert Cloud BI en Analytics Services van Inergy

De Nederlandse onderneming Van Hessen is wereldwijd actief in het oogsten, verwerken en distribueren van natuurdarmen, vleesproducten en farmaceutische producten. Voor zijn activiteiten op het vlak van business intelligence (BI) en analytics heeft het bedrijf een samenwerkingsakkoord getekend met Inergy.

Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen.

Koninklijke Zeelandia Groep kiest Infor CloudSuite Food & Beverage

De Koninklijke Zeelandia Groep is een Nederlands familiebedrijf met vestigingen in 31 landen en circa 3.200 medewerkers. Al meer dan 100 jaar ontwikkelt, produceert, verkoopt en distribueert het brood- en banketingrediënten die in meer dan 100 landen worden geleverd.

DSV zet in op e-commerce met overname van S&H

DSV heeft honderd procent van de aandelen verworven van e-fulfilmentbedrijf S&H. Met die overname wil DSV zijn dienstverlening in e-commerce uitbreiden, met name op het vlak van business-to-business en direct-to-consumer multi-channel fulfilment.

Delaware neemt Aztalan over

IT-dienstverlener Delaware heeft een akkoord bereikt voor de overname van het Gentse Aztalan. Al vijf jaar legt Aztalan zich toe op consultancy, de implementatie en de ontwikkeling van business management oplossingen voor kmo’s, in het bijzonder voor professionele dienstverleners.

Getronics voltooit overname van Pomeroy

Getronics heeft Pomeroy overgenomen, een Amerikaanse marktleider op het vlak van digitale transformatie van de werkplek. Deze nieuwe onderneming, met een gezamenlijke omzet van ongeveer 1,3 miljard dollar, wordt zo een leidende wereldspeler op het vlak van Managed Digital Workspace, Applications, Industry Specific Software Solutions, Multi-Cloud Management en Unified Communications.

Mattex kiest Infor CloudSuite voor digitale transformatie

Aanbieder van cloudoplossingen Infor maakt bekend dat de Mattex Group de oplossingen Infor CloudSuite Fashion, Infor CloudSuite HCM en de business intelligence-oplossing Birst heeft gekozen als onderdeel van zijn digitale transformatie. Als die is voltooid, zal het nieuwe cloudplatform Mattex helpen zijn activiteiten op te opschalen voor toekomstige groei.

Avanade België krijgt nieuwe Country Manager

Avanade, IT-consultancybedrijf en dochteronderneming van Accenture en Microsoft, heeft Johann Corlemeijer aangeduid als nieuwe Country Manager van Avanade België. De huidige Head of Sales voor Avanade Nederland startte in 2005 bij Avanade.

Atos en OutSystems sluiten strategisch partnership

OutSystems, leverancier van het Low-Code-platform voor applicatieontwikkeling, heeft een strategische overeenkomst getekend met Atos in België. Laatstgenoemde zal als IT-dienstverlener het Low-Code platform van OutSystems inzetten bij klanten om cloud- en digitale transformatie-initiatieven te versnellen.

DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.