Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
25 jaar Business Logistics
Business Logistics/Value Chain viert feest, want het magazine bestaat een volle 25 jaar! De tijden zijn er niet naar om uitbundig te vieren, dus beperken we ons tot een terugblik op 25 jaar logistiek en supply chain management. Toen we in 1992 met de voorloper ‘Logistiek Management’ startten, was voor velen de term logistiek een begrip uit het leger, meer niet.
Van kostenpost naar differentiator
De turbulente wereld waarin we leven stelt supply chains als nooit tevoren op de proef. Enerzijds worden we constant met onze neus op de kwetsbaarheden gedrukt, anderzijds worden klanten steeds veeleisender. In die context kunnen innovatieve technologieën helpen om van logistiek een competitief voordeel te maken.
Data-integratie gomt manuele administratie uit
Bij Dymo brengt een digitaal platform de geconnecteerde productiemachines en de ERP-omgeving samen. Zowel de operatoren als de productieplanners plukken daar de vruchten van. De operatoren hoeven niet langer manueel productiedata in het ERP-systeem in te geven en realiseren zo een belangrijke tijdwinst, terwijl de planners een duidelijk zicht hebben op wat er in de fabriek gebeurt.
Honderd procent cyberveilig bestaat niet
Onderzoeksbureau Data Splunk verwacht dat de hoeveelheid cyberaanvallen op de supply chain dit jaar verder zal toenemen. Jelle Groenendaal, lector Risk Management & Cybersecurity aan de Haagse Hogeschool, schetst de mogelijke risico’s. Hij legt uit hoe we aanvallen zoveel mogelijk kunnen voorkomen en geeft tips om de schade te beperken.
Het pad effenen voor innovatieve intralogistiek
Gebroeders DOMS uit Brecht is een familiebedrijf als geen ander. De afgelopen decennia groeide de kmo uit tot een van de Belgische sleutelbedrijven in machinebouw en automatisering. Recent ontwikkelde Gebroeders DOMS een Automated Guided Vehicle (AGV) voor het veilig transporteren van nucleair afval.
Het winkelen van morgen: inzicht, innovatie en service
(Whitepaper) De coronapandemie heeft een grote impact op de samenleving. Fysieke winkels werden gesloten – en heropenden – hun deuren maar moesten de nodige maatregelen treffen. Wat betekenen de veranderingen van het afgelopen anderhalf jaar voor het winkelen van morgen?
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Bpost neemt meerderheidsaandeel in Active Ants
Active Ants is een e-fulfilment bedrijf gevestigd in het Nederlandse Nieuwegein. Het bedrijf specialiseert zich in cross border e-commerce logistiek en staat in voor opslag, orderpicking en inpakken. Er werken 179 mensen.
Trucks en personenwagens waarschuwen elkaar op de weg
Nadat Volvo Cars in 2016 ‘Connected Safety’ voor personenwagens introduceerde, stelt nu ook Volvo Trucks een eigen versie van de cloudservice beschikbaar. Met die service kunnen Volvo-trucks en Volvo-personenauto’s elkaar automatisch waarschuwen bij gevaarlijke verkeerssituaties.
Welke medewerkers helpen je de vierde industriële revolutie te overleven?
De technologische vooruitgang blijft de wereld waarin we leven veranderen. Dat doet meteen ook de vraag naar mogelijke implicaties voor werknemers rijzen. Immers, nu al worden bepaalde functies door de automatisering van de arbeidsmarkt getroffen worden.
Gamification moet tekort aan logistiek personeel wegwerken
Omdat verladers en logistiek dienstverleners steeds moeilijker geschikt personeel vinden, zoals orderpickers of heftruckchauffeurs, heeft Logistic Workx een oplossing ontwikkeld om de ‘pre-boarding’ en ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers te verbeteren.
Gaming-technologie vindt toepassing in de logistieke wereld
Tegenwoordig wordt gaming-technologie in steeds meer andere industrieën dan de gamingwereld ingezet. Daarom wil Hogeschool West-Vlaanderen in Kortrijk (Howest) meer studenten van de opleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) laten doorstromen naar die andere industrieën, bijvoorbeeld de logistieke sector.
Active Nutrition International brengt producten online met Descartes pixi* WMS
Active Nutrition International uit München heeft in Duitsland en Oostenrijk twee nieuwe webshops gelanceerd. Om de orderafhandeling voor zijn sportvoedingsmerken PowerBar en Dymatize te ondersteunen, maakt de onderneming gebruik van de Descartes pixi* Warehouse Management Solution.
Slechts 5% van de bedrijven benut voordelen digitalisering in supply chain
Digitalisering transformeert de supply chain volledig. Toch geeft maar liefst 95% van de bedrijven aan dat ze in hun bedrijfsvoering en supply chain strategieën nog onvoldoende de volledige voordelen benutten van de nieuwe fysieke en analytische technologieën, zoals big data-analyses, AI, blockchain en robotica.
Intersnack investeert miljoenen euro’s in cloudtransformatieproject
De producent van hartige snacks en eigenaar van 20 merken (Chio, POM-BÄR en huismerken voor chips, noten, tortilla’s…) gaat met Infor een digitaal transformatietraject in van 10 jaar. Intersnack zal gebruik maken van de Infor Cloudsuite Food & Beverage en nog 18 andere Inforoplossingen.
Globis wordt ‘launching customer’ van iSHARE
Globis, de ERP/WMS/TMS-speler voor logistieke dienstverleners, voert als enige Belgische partner binnen het kernteam de vernieuwende Nederlandse iSHARE-afspraken door in zijn software. iSHARE is een afsprakenstelsel dat bedrijven in de supply chain moet toelaten via uniforme afspraken voor identificatie, authenticatie en autorisatie drempelloos en gecontroleerd data uit te wisselen.
Phi Data op zoek naar strategische partner
De Belgische integrator van automatische identificatie- en lokalisatieoplossingen zoekt een strategische partner om de groeiambities van het bedrijf kracht bij te zetten. In de volgende drie jaar wil Phi Data via organische groei de kaap van twintig miljoen euro omzet ronden.