Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
Met data inspelen op realtime veranderingen
Het Amerikaanse transport- en logistiekbedrijf C.H. Robinson werkt op zijn digitale platform met een unieke integratie van vraagplanning en realtime transportdata. Volgens chief commercial officer Chris O’Brien leidt die innovatie tot slimmere en flexibelere supply chains.
Hoe meer data, hoe beter je beslissingen
De grote Britse kruideniersketen Waitrose & Partners spijst zijn logistieke werking met datagedreven supply chain-beslissingen. Jon Mayes, Trading Grocery DevOps manager bij Waitrose, licht toe hoe de coronapandemie alles in een stroomversnelling heeft gebracht en hoe het bedrijf de toekomst wil en zal blijven benaderen.
Data als brandstof voor digitale transformatie
Het pad naar Industrie 4.0 ligt niet met rozen bezaaid. Dat zullen ook de meeste CIO’s van productiebedrijven beamen. Toch loont het de moeite om door te bijten. Want door data uit machines beter te benutten, kunnen we heel wat toegevoegde waarde creëren.
De missing link tussen productie en ERP
Bekaert kiest voluit voor de uitrol van een Manufacturing Execution System (MES). Het bedrijf heeft het pakket Delmia Apriso van leverancier Dassault Systèmes intussen in elf fabrieken in gebruik. Tegen eind 2023 zullen dertig productiesites met de software werken.
We zullen nooit stoppen met veranderen
De fabriek van de toekomst staat vandaag al in Libramont. Het is een van de thuishavens van de Franse schoonheids- en cosmeticareus L’Oréal. De fabriek werkt er met innovatieve technologieën en ideeën, steeds met het oog op duurzame ontwikkeling én op een volledig CO2-neutrale manier.
25 jaar Business Logistics
Business Logistics/Value Chain viert feest, want het magazine bestaat een volle 25 jaar! De tijden zijn er niet naar om uitbundig te vieren, dus beperken we ons tot een terugblik op 25 jaar logistiek en supply chain management. Toen we in 1992 met de voorloper ‘Logistiek Management’ startten, was voor velen de term logistiek een begrip uit het leger, meer niet.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Swissport vlakt ‘superpieken’ af met Slot Booking app van Nallian
Swissport Cargo Services is de eerste afhandelaar op de cargohub van Brussels Airport die de Slot Booking app van Nallian gebruikt in combinatie met een systeem voor zelfregistratie aan een kiosk. Sinds het gebruik van de applicatie kan de afhandelaar niet alleen pieken afvlakken en betere service bieden, maar ook het stressniveau bij de medewerkers verlagen en het personeel efficiënter plannen.
Guillaume Hoffmann nieuwe managing director van Sage Belux
Sinds 1 oktober staat Guillaume Hoffmann aan het hoofd van het Belgisch-Luxemburgse filiaal van Sage, leverancier van oplossingen voor bedrijfsbeheer in de cloud. De 46-jarige Guillaume Hoffmann startte zijn loopbaan bij Sage 16 jaar geleden als hoofd verkoop, waarna hij commercieel verantwoordelijke van de noordelijke regio werd.
Virtual Supply Chain Innovations 2020
Momenteel zijn we bij Value Chain druk in de weer met het op punt stellen van de virtuele editie van Supply Chain Innovations 2020. Het wordt een ontdekking voor ons allen om binnen te stappen in ons virtuele gebouw en in contact te komen met de partners.
CITRUS-proefproject schetst slimme mobiliteit van de toekomst
Big data, digitalisering en technologie kunnen helpen om het vrachtvervoer te optimaliseren en de veiligheid, doorstroming en emissies te verbeteren. Dat is de conclusie van CITRUS (Cooperative Intelligent Transport Systems for Trucks), het eerste Vlaamse proefproject waarbij werd getest hoe voertuigen en verkeerslichten in twee richtingen met elkaar kunnen communiceren.
Wallonië past tarieven voor kilometerheffing aan vanaf 1 januari 2021
Vanaf 1 januari 2021 worden de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië aangepast. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven gelden voor alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.
Shippeo neemt oPhone over
Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.
Sensolus haalt 3,5 miljoen euro op om zichtbaarheid in supply chains te vergroten
Sensolus, aanbieder van asset tracking oplossingen op basis van het Internet of Things uit Gent, heeft een financieringsronde van 3,5 miljoen euro afgesloten. De Belgische start-up helpt bedrijven om niet-aangedreven activa in supply chains en industriële productie te traceren.
Visma Connect regelt toegang tot logistieke ketendata met nieuwe dienst
Visma Connect lanceert een nieuwe dienst die het voor logistieke partijen makkelijker en veiliger moet maken om data te delen. Zij kunnen voortaan in het iShare autorisatieregister van de ICT-dienstverlener vastleggen welke dataknooppunten hun data met welke partijen mogen delen.
De inspecteur van morgen praat vandaag al mee
White paper / Round table - Als toekomstgerichte inspecteur doe jij je keuringen misschien al digitaal. Een NEN 3140 of ATEX-inspectie schiet je moeiteloos realtime in de klantrapportage. Je gebruikt de laatste Zebra-hardware en je helpt met het optimaliseren van de software die voortdurend meegroeit met de ontwikkelingen in het veld.
Hoe combineer je e-commerce met fysieke winkels?
Artikel - Hoewel steeds minder bedrijven e-commerce links kunnen laten liggen, zullen fysieke winkelpunten een constante in het retaillandschap blijven. Het ziet er dan ook naar uit dat omnichannelretail – en de bijbehorende supply chain – ‘the way to go’ is.